Ni som har större belopp, miljoner, på sparkonto, brukar ni hoppa runt mellan bankerna för att maxa sparräntan? Följdfrågan är om det är problemfritt flytta stora belopp mellan olika banker?
EP Bank och Bluestep har just nu märkbart bättre sparränta än SBAB. (3mån)
Jag har inte miljoner bara en knapp miljon, har flyttat runt mellan Skandiabanken, SBAB, Svea, Collector, Moank, och nyss en liten insättning hos Brixo. Inte en motfråga.
Det är värt att flytta runt för att få bättre ränta. Se till att inte ha mer pengar än insättningsgarantin täcker. Jag har provat väldigt många nischbanker och har inte haft några problem att flytta runt pengar.
Jag har lämnat detta och lägger in i räntefonder istället. Hade önskat att det fanns räntefonder med fast löptid likt “bulletshares” tillgängliga till vanliga sparare. Tycker de är mer logiska för min enkla hjärna. Men i avsaknad ligger allt på 3 räntekonton från kort ränta upp till företagsobligationer. Avkastningen liknar den som att hoppa runt mellan nischbanker.
Bara en fråga, Är genuint nyfiken på varför har man miljonbelopp på konto? Är det inför husköp eller annat? Känns som alternativkostnaden mot att ha de på börsen är ganska stor?
Funderar också på att lägga in i räntefonder istället. Men ungefär 14 timmar efter jag gjort det så kommer Putin anfalla Nato eller skicka atombomb mot Ukraina och hela det ekonomiska systemet går på knäna i 7 svåra år.
Putin sitter just nu och väntar på att Nisse1 ska välja räntefonder.
Sant men varför ha det på konto är då frågan? Då bör man väll ha det i något som behåller värdet över tid i alla fall? Har du på bankkonto så äter ju inflationen upp pengarna sakta men säkert.