Jaga sparränta och hoppa mellan banker

Ni som har större belopp, miljoner, på sparkonto, brukar ni hoppa runt mellan bankerna för att maxa sparräntan? Följdfrågan är om det är problemfritt flytta stora belopp mellan olika banker?

EP Bank och Bluestep har just nu märkbart bättre sparränta än SBAB. (3mån)

1 gillning

Jag har gjort det en del. Oftast Inga problem.

Vissa banker kräver en massa underlag tex fastighetsförsäljningar osv osv

Om de har för många frågor och ränteskillnaderna är för små så har jag struntat i att använda mig av de bankerna. Orkar inte.

1 gillning

Jag har inte miljoner bara en knapp miljon, har flyttat runt mellan Skandiabanken, SBAB, Svea, Collector, Moank, och nyss en liten insättning hos Brixo. Inte en motfråga.

3 gillningar

Det är värt att flytta runt för att få bättre ränta. Se till att inte ha mer pengar än insättningsgarantin täcker. Jag har provat väldigt många nischbanker och har inte haft några problem att flytta runt pengar.

4 gillningar

Jag har lämnat detta och lägger in i räntefonder istället. Hade önskat att det fanns räntefonder med fast löptid likt “bulletshares” tillgängliga till vanliga sparare. Tycker de är mer logiska för min enkla hjärna. Men i avsaknad ligger allt på 3 räntekonton från kort ränta upp till företagsobligationer. Avkastningen liknar den som att hoppa runt mellan nischbanker.

1 gillning

Depå?
Depå?

Tanken har slagit mig, men är det inte en jäkla massa deklarerande om det sker på depå och “flödesskatt” om ISK.

1 gillning

Bara en fråga, Är genuint nyfiken på varför har man miljonbelopp på konto? Är det inför husköp eller annat? Känns som alternativkostnaden mot att ha de på börsen är ganska stor?

Det kommer även placeras på börsen snart, men inte allt.

1 gillning

Om du har under 10m på dessa konton så är det inte ens värt. Istället bör du fråga dig varför pengarna inte är i sp500

1 gillning

I mitt fall ska pengarna användas för att fylla lite hål i ett husbygge, men arbitrage snarare än alternativkostnad är inte omöjligt.

1.25 % SBAB eller 2.5-3 % spelar roll långt innan 10M.

2 gillningar

Inte en chans att du får 3% idag…

Inte? https://brixo.se

5 gillningar

Det är kanske inte alla som vill ha en exponering mot aktiemarknaden på 100%? Framförallt om man är i en uttagsfas.

6 gillningar

Snyggt

Står att de kommer börja med fasträntekonton 3-24 mån med.

Blir spännande att se vad det blir för räntesatser.

1 gillning

Oseriöst, räntan kommer sänkas o så får du flytta vidare. 1% skillnad på 1m är 7 000 kr per år, högst ovärt…

1 gillning

Funderar också på att lägga in i räntefonder istället. Men ungefär 14 timmar efter jag gjort det så kommer Putin anfalla Nato eller skicka atombomb mot Ukraina och hela det ekonomiska systemet går på knäna i 7 svåra år.

Putin sitter just nu och väntar på att Nisse1 ska välja räntefonder.

13 gillningar

Sant men varför ha det på konto är då frågan? Då bör man väll ha det i något som behåller värdet över tid i alla fall? Har du på bankkonto så äter ju inflationen upp pengarna sakta men säkert.

@LevaLivet har du sparkonto hos dem? och om så är fallet, vad är din erfarenhet med dem?