Jaga sparränta och hoppa mellan banker

Det beror väl helt på hur länge t ex en miljon skall räcka? Om det är 1-2 års utgifter så hinner inte inflationen äta upp så stor del av pengarna. Jag har valt att ha 3 årsutgifter på banken (det mesta i fasträntekonton) just för att inte behöva sälja aktier/fonder om jag inte vill.

Det är väldigt individuellt hur man ser på risk och möjligheter men jag är nog mer åt det defensiva hållet skulle jag tro.

2 gillningar

Nej, hoppar inte. Någon tiondel i skillnad på en miljon eller så ger inte stor skillnad. Kör med Borgo. Har bra ränta på både rörligt och bundet. Dessutom månatlig kapitalisering.

Just nu 2,6% på rörligt och 2,0 - 2,4 % på 3- till 12-månaders bindning.

1 gillning

Jag är bara nyfiken, ingen kritik. Intressant att veta hur tankegångarna går.

Tala för dig själv du.

Jag har inte lust att ha alla mina tillgångar i aktier/fonder. Därav en del i ränteplaceringar. Guld kanske skulle varit bättre. Men. Men.

I vilket fall som helst så är 7000:- efter skatt per MSEK värt ett par minuters tangentbordsknappande för mig.

1 gillning

Jag tolkade inte det som kritik, ber om ursäkt om det var så det uppfattades. Jag håller med om att det är intressant att få lite mer tankar bakom.

1 gillning

Ja det har jag.

Har varit smidigt och snabbt att sätta in pengar. Hemsidan har fungerat hela tiden. Inga problem än så länge.

För mig så är det självklart att ha ränteplaceringar (konton) där det är bäst ränta. Varför inte liksom? Merjobbet är minimalt.

2 gillningar

Exakt, helt orimligt att lägga tid på det där. Bättre med börsen

2 gillningar

Allokeringsbeslutet är en separat diskussion, men OM man ska ha en rejäl slant cash tar det ingen tid alls att några gånger om året kolla vad man har för ränta och jämföra med marknadens bästa.

Skiljer det 0.2 är det skit samma, men är det 0.5 eller mer är det snabbt gjort att byta.

3 gillningar

Nu har jag också pengar i räntefonder men det man ska veta är att det finns risk i räntefonder kontra sparkonto. Räntefonder är kopplade till börsen med större korrelation. När börsen sjönk kraftigt under tull-chocken i april så gick även räntefonder ner med mellan 0,10-0,50% på de jag har.

1 gillning

Jag tycker den risken vägs upp av smidigheten av hantering. Men just därför hade jag som jag skrev tidigare velat ha räntefonder med fast löptid. Då får man lite av båda världar: Enkel hantering och en känd avkastning över varje period.

Sätt det, tror inte det slog :frowning:

Jag har ett räntesparkonto på Lysa där Lysa för en liten avgift automatiskt byter till bästa räntan. Det tycker jag är toppen: Sparkonto Auto med ränta och insättningsgaranti | Spara till din buffert med oss

Kanske bekvämt men det är inte toppen tycker jag. Relativt dålig ränta.

1 gillning

Berätta gärna mer :heart::blush:

Nej men 2,95.