Sparkonto vs fonder

Hej!

Jag och min sambo har under 4-5 år sparar i aktier och fonder. Vi har väl legat på snittet 6-8% uppgång / år och varit nöjda med det. Har inte lagt jättemycket tid på det hela utan mer månadssparat i fonder och köpt några aktier och behållit.

Nu är vi uppe i en summa på runt 850 000:- och tanken är att vi inom en närmre framtid, 1-2 år, ska använda dessa pengar för husköp.

Jag börjar känna att eftersom de nu ska användas inom en snar framtid är det lite ”riskfyllt” att ha kvar dessa aktier o fonder. Jag är inne på att sälja av allt o stoppa in i sparkontot med ränta på 3.5%. Känns såklart vemodigt att tömma även fonder då dessa växer bättre o bättre när man haft de över längre tid… och känns surt att behöva ”börja om” om något år. Men vill inte gambla med pengar som ska användas.

Hur hade ni tänkt kring risken att ha kvar dessa i fonderna eller köra räntekonto? Hur hade ni tänkt?

Hej och välkommen till forumet!

Jag instämmer helt och hållet! De pengarna som har så kort sparhorisont som 1-2 år ska du ha på sparkonto! Sen tycker jag ni borde trappat ner aktie/ aktiefondsandelen ännu tidigare egentligen. Men det är bara att gratulera till att det ändå gått bra.
Sen kan du hitta ytterligare lite bättre ränta än 3,5% , men se bara till att det är med insättningsgaranti.

Ett tips om du inte vill leta efter en nichbank med bra ränta är att kika på fasträntekonton. Ibland kan man få lika bra ränta på ett 3-månaders fasträntekonto hos storbankerna som vissa nichbanker erbjuder på rörligt. 6 månaders kanske också kan vara ett alternativ i ditt fall.

3 gillningar

Ni gör helt rätt som placerar om allt som ska användas till sparkonto! Börsen är egentligen alldeles för osäker på korta tidshorisonter som 1-3 år.

1 gillning

Tack för välkomnandet! Och tack för svaret! :blush:

Ja när jag läser runt lite så ser jag att 1-2 år är för kort tid för att ha kvar pengarna i aktier o fonder. Men det är väl just det, att det fortfarande gått bra och uppåt som gjort det svårt att sälja… :sweat_smile:

Nej vill gärna undvika nischbankerna, har just nu ett sparkonto på Avanza som ger 3.5%, och med insättningsgaranti upp till 1 miljon ca, där jag har en mindre summa. Men där jag tänkt sätta in allt som kanske då säljs av.

Ska absolut kolla runt om det finns något bättre alternativ där ute, 6 månader skulle fungera det med ja.

SBAB har nog fortfarande 4.25% på 6 månaders :+1:

Varför vill du undvika nischbankerna? Jag har använt dem i flera år och aldrig varit något problem med dem.

1 gillning

Okej, ska kolla in dem! Tack för tipset!

1 gillning

Egentligen enbart för känslan av ”säkerhet” och bra insättningsgarantin. Men är också dåligt påläst om olika nischbanker så kan inte uttala mig helt om de heller.

Just insättningsgarantin är samma oavsett bank.
1 050 000 kr om jag minns rätt.

Har själv använt “nischbanker” utan några problem och självklart har dom insättningsgaranti samt bättre ränta.
Band för någon månad sen till 4.35% på 1år. Varför tacka nej till bättre ränta?