Jag skulle vilja be er om hjälp med en situation jag går och grubblar på.
En familjemedlem fick ett (i min värld) stort arv för en tid sedan, ungefär 4 miljoner.
Personen är 60+, har aldrig haft något intresse för investeringar, har haft ganska låg lön och har nu gått i pension och pensionen är även den låg.
Tanken är väl att pengarna ska användas för att dryga ut pensionen, men det stressar mig mycket att pengarna bara “ligger där” på ett mer eller mindre värdelöst bankkonto under tiden utan att göra någon nytta, så jag har försökt hjälpa till lite. Har själv använt avanza i åtminstone 10år för aktie, fond och räntespar.
Eftersom det är en kort sparhorisont, kombinerat med oro för att förlora pengar samt ett kontrollbehov att veta var pengarna finns så tänkte jag att Avanzas Sparkonto+ på olika banker var ett ok alternativ, för att kunna sprida ut pengarna till räntespar på olika banker men ändå ha dem samlade på ett ställe. Så det har vi kört på.
Tänkte på detta med insättningsgaranti te x, för att minska oro, så pengarna har spridits ut på 4 konton med max 1m på varje till att börja med.
Först har ju räntesparandet blivit sämre under året förstås, men nu stänger ju också Avanza ner deras Sparkonto+, konton på externa banker via dem så nu måste vi väl hitta på något nytt, och jag känner mig lite rådlös.
Någon här som har några tips på hur vi skulle kunna placera pengarna?
För att sammanfatta:
kort horisont
oföretagsamhet och skeptisk mot olika appar och banker
allmän oro, skulle gärna ha dem i madrassen så att säga
kört 4 olika externa räntesparkonton via avanza , men måste hitta nya hem för pengarna nu.
SBAB är ju statligt, så om vederbörande inte lyckas övertalas att använda ett räntekonto där är det nog omöjligt med något annat. Personligen skulle jag ha 0 problem med att ha 4 miljoner där. Går den banken i konkurs utan att staten går in och tar över ännu mer än 100% har landet större problem än något som löses med en utspridd insättningsgarantistrategi.
Ett par fasträntekonton hos Nischbanker som känns “bekanta/vanliga” för personen. Dvs personen ska känna igen/identifiera namnet som en traditionell bank/försäkringsbolag och sen får de kanske acceptera att det inte ger den bästa ränta. Typ SBAB, Skandia, Danske Bank, Santander osv
Ett annat alternativ är att även “storbankerna”, t ex Swedbank, erbjuder fasträntekonton med hyfsad ränta även om de inte marknadsför de lika hårt som Nischbankerna. På Swedbank kan man se de om man klickar på “öppna sparkonto” om jag minns rätt.
Tror som sagt “enkelhet/igenkänning” är nyckeln om du inte kan övertyga de om Lysa, Globalt index eller liknande beroende på om tidshorisonten trots allt är längre än personen först tänker. Kanske hänvisa de hit så personen kan läsa på lite om de avsnitt som handlar om att man fått just ARV. Även här är nyckeln “igenkänning” även om det då är igenkänning i situationen =fått arv.
Nja. Avanza tog väl inte ut en avgift för sparkontot? Vilket Lysa gör.
Om räntan är en viktig faktor, så räkna på hur räntan påverkas av avgiften.
Lysa är ok på mycket, men jag fattar fortfarande inte varför man ska använda ett sparkonto som tar ut en avgift. Speciellt om man inte har ett ISK sen innan på plattformen.
Tips till TS, kika på bankalternativ som arvtagaren känner igen och som har tillräckligt bra ränta. Sen låt hen välja.
Är man ovan vid ekonomiska beslut, så kör på flera banker, så insättningsgarantin gäller. Ingen sitter med en fungerande spåkula och statliga företag har sålts förr.
Jo… men den “togs ut” i form av lägre ränta. Det var alltid bättre att gå till Collector direkt än gå via Avanza Sparkonto+ Collector. Lysa är ju bara mer transparenta.
Pengarna ska ju räcka resten av livet och det kan ju vara 30 år.
Visst pengar behövs säkert tas ut kontinuerligt men att ha allt på sparkonto så tar din släkting en risk att kapitalets köpkraft urholkas av inflationen.
Jag tycker det borde investeras försiktigt men ändå men en något sånär rimlig aktieandel.
Exempel, säg att din släkting tänkt ta ut 200 tusen om året och vill ha en väldigt rejält tilltaget kapital på sparkonto att ta av om börsen går ner (slippa sälja). Ta 5 års behov dvs 1 mkr på sparkonto. Och då behövs bara ett konto mht insättningsgarantin.
Resten 3 Mkr kan investeras med säg 50/50 aktier/räntor. Dvs 1,5 mkr på börsen. Totalt på hela kapitalet är då 1,5/4 mkr på börsen dvs 37,5% vilket jag väl tycker är rimligt för att åtminstone kunna försvara köpkraften mot inflation.
5 årsbelopp kontant och resten 50/50 kallas också för ”stay rich” portföljen
Ni kan såklart ändra på alla siffrorna men jag tycker du borde ha en diskussion med släktingen så att hen varken tar för låg eller för hög risk.
Gäller då att släktingen är ok med börsens dippar, så inte hen får panik och säljer av när börsen kraschar 30-50%. Kan bli en dyr lösning om personen inte är villig att sitta lugnt i båten vid oroligheter.