Köpa mark (villatomt) som investering?

Jag har ett AB som till årsskiftet ska börjar en träda-fas (5:25). I bolaget finns en del kapital från en tidigare försäljning. Kapitalet är för tillfället defensivt placerat på konto hos storbank, diverse fasträntekonton, samt Lysa men jag söker efter nån ytterligare typ av “position”…

Jag har funderat på att i bolaget köpa en fastighet (lägenhet/villa) för att hyra ut och på så sätt skapa lite intäkter från kapitalet, men det visade sig svårt; bolaget vilar inte om det hyr ut, bostadsrättsföreningar krånglar, mm, mm.

Senaste tanken jag har är att köpa mark eller rättare sagt villatomt och spekulera att värdet på tomten stiger under de 5-6 år tills jag ska likvidera bolaget och betala min skatt.

Fördelen skulle vara att min arbetsinsats/ångest för investeringen är relativt låg.
Nackdelar som jag funnit hittills är:

• spekulationen är en spekulation
  • kostnaden för lagfart för bolag är 4,25% istf 1,5%
  • ev värdeökning beskattas dubbelt (vanliga 22%, samt bolagets vinstskatt 25%)

Grov överslagsräkning visar att break-even mellan köpa tomt eller indexfonder inträffar tex när börsen snittar +4% årligen och värdet på marken stiger med 20% över 5 år. Så som diversifiering känns mark intressant.

Är det något jag missar i mina tankar? Någon som har erfarenhet av liknande upplägg?

Jag blir nyfiken på den bakomliggande anledningen - dvs. “varför” känner du att du behöver komplettera det som du redan har? Det är ju bra… :thinking:

Ha ha, jag förstår varför du undrar, det jag har är ju redan enligt skolboken. Eller, ser ut att vara det för jag beskrev inte detaljerna. Här kommer lite mer detaljer samt kontext till min fråga:

När jag skrev “defensivt placerat” borde jag kanske skrivit risk-obenäget och defensivt. För tillfället är bolagets kapital fördelat enligt: 30% Lysa(100%), 15% fasträntekonton, 55% bankkonto utan ränta.

Anledningen till den fördelningen är att jag (mentalt och ekonomiskt) närmar mig en RE-fas i livet, och för att använda dina egna ord “varför spela vidare när man vunnit spelet?”.

Men… i tider med svajig börs, annalkande lågkonjunktur och en inflation som lever sitt eget liv känns 55% på storbank som en för stor garanterad förlust. Jag och min ekonomi hade mått bättre med en kompletterande låg-risk-position med horisont på 5 år. Därav funderingen på mark i något attraktivt område.

Stillar det nyfikenheten lite? Triggar det månne någon tanke?

1 gillning

Lite beroende på din ålder så kanske en trad. liv-lösning skulle kunna vara något? Jag är ju normalt anti det, men det finns situationer då den kan vara bra… Men då skulle jag gå via en finansiell rådgivare. Kolla t.ex. med @RicardNylund här i forumet som är duktig på det / kan tipsa dig vidare.

Jag hade inte varit så orolig och kanske ökat LYSA-andelen, men det är ju jag… :joy:

Är det inte så att du även måste betala fastighetsavgift på en tomt under den tid du äger den?

1 gillning

Förutsatt att bolaget KAN (?) äga mark inom ramen för diskretionär förvaltning, kan du nog tänka lite annorlunda kring ”diversifiering”.

Målet med en diversifiering är väl att sprida riskerna, inte nödvändigtvis att få exakt samma (eller högre) avskastning? Om markpriserna och börsen skulle följa varandra, vore det ju ingen riskspridning, eller?! :slight_smile:

Varför 55% på bankkonto utan ränta?

Idag kan du ju få över 2% bundet på ett år och över 1% på likvidkonton hos flera banker.

Observera att på många ”bundna” bankkonton hos nischbankerna kan du ända ta ut pengarna mot en avgift eller att räntan nollas. (T ex om det dyker upp en affärsmöjlighet) Dvs de är INTE helt bundna som de ibland är hos storbankerna (och via Avanza)

Sen jobbar de flesta nischbankerna med flera olika bindningstider. 3 mån, 6mån, 12mån osv. Så då kan du binda olika summor olika länge.

Så gör vi med företagspengar som ofta ska in/ut i klump vid givna tidpunkter under året. (Moms, restskatt mm)

Bra. Jag tittade på den möjligheten för ett år sen men jag hittade väldigt få alternativ som inte låg på 10 år. Och de är väl framtagna för privatpersoner om jag minns rätt.

Good catch. Nästan precis så, googlade fram det på skatteverket nu. Det är faktiskt en statlig fastighetsskatt på 1% årligen som ska betalas. Skatten beräknas på markens taxeringsvärde som bestäms till 75% av marknadspriset.
Tack för den…

Jag hänger inte med i resonemanget… men vill gärna förstå eller lära mig. Menar du att markpriser och börsen ofta följer varandra? Jag kände spontant att de inte gör det, men jag har faktiskt inte kollat. Du kanske vet?

@Skogstomten Här behöver jag absolut din hjälp. Jag vill gärna öka den bundna delen av mitt sparande men jag hittar få aktörer som erbjuder den tjänsten till just bolag. Och i just detta avseendet känner jag mig mån om att hålla mig under insättningsgarantin, och då behöver jag några olika spelare.

Vilka banker har du bra erfarenhet av för denna typ av tjänst?.
Jag ser att dessa erbjuder fastränta till bolag:
Collector
Aros (krånglig pappersansökan)
SBAB (också massa papper)
Marginalen

Men dessa verkar inte göra det:
Nordax
Santander
Klarna
Avanza
Penser
Serafin
BigBank
Blue Step
Qliro
SevenDay
Northmill
Lunar

Vad jag menar är helt enkelt att en diversifiering helst inte ska korrelera med det du redan har. Annars är det ingen diversifiering. :slight_smile:

Om du t.ex är tungt investerad i fastigheter är kanske inte markköp en bra diversifiering.

Sedan är det (som du mycket riktigt påpekar) ren spekulation att hoppas på 20% utveckling över 5 år.

Diversifiera i olika valutor eller utländska obligationer? Men det kanske är lite sent med tanke på kronraset. Jag ligger själv i dvala i USD och USD obligationer på utländska konton sedan en tid tillbaka.

Vet inte hur det är nuförtiden men tidigare var det inte möjligt för privatpersoner att öppna valutakonton i svenska banker, endast företag kunde göra det och du har ju företag.

Till mina “bolagspengar” använder jag Aros Kapital och Collector och har gjort så ett par år. Jag föredrar Aros:

• De har 3/6/12mån löptider och alltid haft ganska bra ränta.
  • Efter låsningstiden går pengarna till interna likvidkontot. (låses ej om automatiskt)
  • Smidigt att flytta pengar internt när man startar upp nytt konto/ny bindning.
  • Går att ta ut pengarna mot 1% i straffavgift.
  • Kan använda samma bank/institut vid samma inloggning för både företag och privat.
  • Har aldrig behövt “förklara/verifiera” in/uttag som gjorts hos de.

Som du skriver lite gammaldags pappershantering hos Aros för att komma igång men sen funkar det bra. Eftersom de funkar så smidigt att “ändra/starta” nya delkonton allt eftersom har det varit mitt huvudalternativ. Collector har jag istället använt för större engångssummor för längre tid. (Tänk kommande restskatt näst år osv)

Som @Skogen skriver är jag också tveksam till att “kalkylera” med 20% värdestegring över 5 år. Där man egentligen dessutom ska tänka efter fastighetsskatt, högre stämpelskatt och också ta någon slags hänsyn till förväntad inflation.

Tack! Bra svar från er alla @Skogstomten @Aktiegubben @janbolmeson @Skogen.
Min närmsta action blir att återbesöka på Aros och SBAB… och kanske Lysa också då @janbolmeson :wink:

Lycka till!