Fått stor summa men kan inte köpa aktier/fonder

Hej forumet, hoppas på att kunna få input här!
Jag har fått en större summa pengar efter en sammanslagning av ett bolag jag var med och startade där jag blivit utköpt.

Totalt rör det sig om 35 M SEK efter skatt som jag kommer att ha privat.

Pga. olika regler kommer jag endast kunna investera lite drygt 8 M SEK i aktier/fonder innan början 2025. Resterande 27 M måste jag vänta början av 2025 om jag vill köpa aktier/fonder. Däremot kan jag göra andra typer av investeringar såsom guld, fastigheter etc. om jag vill.

Min långsiktiga strategi är att ha nästan allt i breda indexfonder och räntor, men känns riktigt surt att stå utanför marknaden med så stor belopp i drygt 2.5 år och bara vänta.

Vad hade ni gjort i min sits? Bäst att investera 8 M nu och resten början av 2025, eller titta på alternativa investeringar?

1 gillning

Jag skulle absolut inte ta några dumma risker med såna här summor. Du har vunnit spelet - sluta spela. Ta 200k och lek med men jag hade nog gärna behållt 25M på sparkonton ändå

8 gillningar

Kan man inte bara vara nöjd med 35 miljoner? Innebär inte alla investeringar trots allt en risk? en risk man måste ta för att kunna hämta hem ännu mer pengar. Måste man sträva efter mer och i sådant fall till vad? Läser just nu boken “Munken som sålde sin Ferrari”.
Tänker att det är lätt att bli fartblind, 35 miljoner är ur mitt enkla perspektiv hur mycket pengar som helst.

2 gillningar

Jag hade köpt aktier för 8 milj, sen fastigheter för att få lite kassaflöde för 20-25 och haft resten att gotta mig med :slight_smile: för fastigheter för 25mkr bör du få i runda slängar en vinst på 50-70k/månad förutsatt att du är obelånad, får ju dock betala skatt för det. Men se det som din lön och sluta jobba sen :slight_smile:
Hade nog köpt en del fastigheter i typ Spanien där priserna fortfarande är relativt låga och “gett” dom till en firma som sköter allt med uthyrning åt dig så du slipper göra något.

Knepiga regler. Är du säker på att du tolkar dom rätt? Du kanske kan berätta lite mer om bakgrunden till det där. Kanske kommer du runt det med diskretionär förvaltning?

Sen verkar det tufft med all skatt. Har du haft hjälp av en skattejurist? Man brukar kunna överföra aktierna till ett holdingbolag för nominellt värde och därefter överlåta dom och placera köpeskillingen i holdingbolaget.

Det har väll inte bara med att vara nöjd att göra… med investeringar så får du ju ett inflationsskydd…

1 gillning

jag hade defenetift investerat dem 8 så snart som möjligt med tanke på både läget på marknaden nu och för det är en bra plats att ha pengarna. sedan fylla på det när du får använda dem andra pengarna. men även kolla på alternativ så som fastighet och guld som du säger… men som någon här säger med ha 200 k att leka med… glöm inte att ha kvar lite på banken som buffert för den mentala delen

Även de 8 M SEK som fås nu, om allt går in i XACT Norden Högutdelande kan man väl också sluta jobba? (speciellt om det kommer 27M extra om nåt år :joy: ).
6,52 kr utdelning / 130 kr styck = 5% utdelning. 8.000.000 * 0,05 = 400.000, så 33.000 i plånboken varje månad (eller ja, 100.000 varje kvartal eftersom utdelningen är kvartalsvis). Det motsvarar ju en lön på runt 45.000 :+1:

2 gillningar

Fundera kring generationsförvaltning. Du kan säkra din släkts framtid.

Eventuellt skit i ättlingar och ha ett riktigt fett liv. YOLO

1 gillning

Lägger du 8 i aktiefonder, 8 i guld och resten på sparkonto/räntor har du ju i princip en permanent portfolio/rikatillsammansportfölj. Problemet blir väl att hitta tillräckligt långa räntor, men kanske kan du köpa enskilda räntepapper istället för räntefond? Jag vet inte, för stora summor för att jag ska veta vad jag pratar om. :slight_smile:

Hade jag varit du hade jag också köpt lite silver och spritt ut på sparkonton bundna olika lång tid för att sprida riskerna i den mån det går.

Fastigheter kan det ju vara en del jobb med.

Ja, helt klart… Det är mycket pengar… Egentligen kanske man inte borde ha så brått och va rädd att va utanför marknaden i 2.5 år med resterande pengar utan ta det lugnt och stoppa in allt i globala index fonder när det kommer. Det kommer räcka och bli över ändå :slight_smile:

Om man har 35M borde man kunna hitta på betydligt roligare saker att göra än att sitta och småtradea aktier. Hoppas jag.

eller så tycker man det är kul och gör det för nöjet

Vad är ditt mål med sparandet? :slight_smile:

Stort tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Absolut! Jag är helt klart nöjd med vad jag fått ut, men självklart vill jag förvalata det kapital jag arbetat så hårt för på bästa sätt :slight_smile:

Detta är något som jag har funderat på en hel del, men kommit fram till slutsatsen att fastigheter låter bättre än vad det är i verkligheten. Har kikat på Spanien en del, men man måste komma ihåg att det finns massvis med risker. Att äga fastigheter i ett land där man varken bor eller talar språket är både meckigt och riskfyllt. Samt kräver en hel del arbete.

Tyvärr så är det så reglerna är i mitt fall. Vill inte gå in på exakt hur min sits ser ut, men har tagit hjälp av väldigt duktiga rådgivare som alla sagt detsamma. Desvärre går det inte att komma runt reglerna även med diskretionär förvaltning.

Bra poäng här! Dock planerar jag inte att trycka in så mycket som 8 M i guld, hade snarare tänkt mig runt 5 % (1.5-2 M). Sparkonto med olika bidningstid är faktiskt ett bra alternativ, ska kika närmare på det!
Som du nämner så är fastigheter något som troligtvis kommer kräva en hel del arbete, vilket jag inte är så sugen på.

Mitt mål är att bevara kapitalet och få lite bättre avkastning än inflationen. Tänker mig 5-6 % nominell avkastning per år hade varit kanon.

Så kan det mycket väl vara! Allt kommer med risk. Se mitt andra svar efter:

Mitt första svar är vad jag påstår att jag skulle gjort i din sits, nu handlar det ju om väldigt mycket pengar så hade säkerligen fått en annan åsikt gällande risk om det var mina egna pengar.

Det som antagligen hade hänt om jag fått 35mkr är att jag hade stoppat in det mesta i globala indexfonder, köpt ett nytt boende till min mor, ett nytt boende till mig själv + en lägenhet i Spanien som min snart pensionerade mor hade kunnat bruka fritt under pensionen, och däremellan hyrt ut lägenheten med hjälp av en firma i Spanien.

Av resterande 25~ hade nog 20 åkt in i globala indexfonder med säg 500k/månad för att säkra upp framtida kassaflöde. Resten hade jag nog gottat mig med i några år :slight_smile:

Äger du ditt boende idag med lån hade jag nog först och främst gjort mig skuldfri då det finns tillräckligt med pengar över ändå för att kunna leva av.

Kan även vara vettigt som “omvänt” räntesparande då det man sparar i ränteutgifter kan motsvara/överstiga vad man hade kunnat få i ränteinkomst för motsvarande summa, om man inte har något problem att ha pengarna låsta.

Ok, men är kapitalet målet i sig eller ett medel för att uppnå något annat livsmål?

2 gillningar

Låter vettigt! Ingen planer på att köpa boende i Spanien men globala indefxonder är vad jag kommer att satsa på :slight_smile:

Jag har en bostad värderad till drygt 5,5 M SEK som jag äger 100 % utan några lån. Har heller inte några andra lån (utöver CSN) att betala.

Kapitelet är menat att kunna säkra min framtid i form av att leva på avkasnting. Utöver det kommer jag troligtvis att ha fler företag som jag driver i framtiden.

Time in the market slår alltid Timing the market, enligt Buffet, Selin, mfl. Och det stämmer ju som oftast. Dvs risken missa en uppgång är större än att missa en rejäl dipp om man ska ta det mellan tummen och pekfingret. Mitt råd är att investera 8 x 1 msek i kvalitetsbolag med stark balansräkning, starkt varumärke, bra ledning, hög direktavkastning och en lång trend med stigande utdelningar. Ett par exempel är:

3M :us:
Viatris :us:
Qualcomm :us:
Volvo :sweden:
Tele2 :sweden:
Balder :sweden:
SKF :sweden:
Europris :norway:
Orkla :norway:
Citycon :finland:

Lycka till :crossed_fingers: