Hej,
Jag är 25 år gammal och ska börja månadsspara igen efter 2 års uppehåll. Jag har nyligen köpt bostad och har alla mina pengar i bostaden. Jag har hållit på med aktier sen jag var 14.
Jag tänker mig ett månadsspar på 10000-15000 och undrar hur ni skulle lägga upp det? Jag tjänar ca 40/månad och räknar med öka min lön 10-15% per år kommande 5 år.
Fråga 1: KF eller ISK?
Jag är just nu inne på KF då jag vill ha ränta på mina aktier som Avanza ger, ser att det fortfarande rekommenderas ISK men det låter galet? Varför tackar folk nej till ränta på aktier?
Fråga 2: Antal aktier? Hur många aktier anser ni är rimligt att äga? Jag tror starkt på investment bolag och tänker att 10-20% av mitt sparande i ett bolag som Investor är rätt diversifierat?
Fråga 3: Brancher - Hur spritt tycker ni man ska köpa aktier?
Jag tror starkt på 5G, Cloud och Investment bolag men jag vill köpa aktier i Amazon, Alphabet, Microsoft, Nvidia, Ericsson, Nokia och ser redan där att jag bara har tech och mycket amerikanskt…
Någon branch ni tycker man bör kika på? Feedback?
Fråga 4: Inspiration - Har ni några böcker ni rekommenderar? Har bara sparat till mitt första bostadssköp tidigare och satsat ganska hårt och inte varit försiktig, nu ska jag spara långsiktigt på riktigt. Om 5-10 år blir det väl köp av hus och om 15-20 år vill jag ha en semesterbostad också.
Stort tack för att du tog dig tiden att läsa detta!
Har aldrig hört att KF har ränta på aktier. Tror du har missuppfattat någonting, eller så är det jag som sovit under en sten.
Ifall du inte vet hur du ska investera, investera 90% av kapitalet i en fondrobot och ta de sista 10% och använd dem till att lära dig mer om marknaden, aktieköp osv. Investerar inte själv i aktier men generellt brukar man säga någonstans mellan 10-30 aktier.
Diversifiering är viktigt, investerar du i en fondrobot investerar du i alla branscher, alla världsdelar och i flera valutor.
Denna blogg erbjuder extremt mycket matnyttig kunskap för alla kunskapsnivåer. Börja med att se alla poddavsnitt, även om det säkert tar en bra stund att beta igenom alla.
Grattis till examen, har väl inget att tillägga förra svaret. Gör så och du har redan vunnit. Kanske fokusera först på en buffert ifall du blir av med jobbet och bostaden ska amorteras och underhållas.
Avanza har ett avtal med morgan Stanley och låter dem blanka dina aktier och ger dig 60% av intäkterna, då jag ska köra på stora bolag så finns det nog intresse att blanka
Jag har slagit index rätt många år genom egna investeringar så fondrobot känns inte intressant.
40 i ingångslön får man på de bättre IT-konsulterna som programmerare
Buffert känns rimligt men jag har ju ca 31 efterskatt och kanske 5-6k i fasta avgifter med csn och ränta. Amortering blir ju bara nån tusenlapp till sen när kravet försvinner och då har jag fått nån tusenlapp till i lön. Nu har jag 10-15k/mån på mat och andra utgifter i budget och tänkte spara 10-15k.
Förstår inte heller varför folk väljer ISK framför KF. Den enda verkliga nackdelen med KF är om du vill flytta till en annan mäklare, i princip bara fördelar utöver detta.
En apa kan slå index enstaka år, att göra det över lång tid är nästintill omöjligt. Jag skulle satsa på att ha Avanza Global och EM som bas och köra på Superlånet om hävstång önskas.
För att sätta i perspektiv vilka summor det rör sig om på KF i Avanza så fick jag 0,00038% utbetalt i Januari för aktielån. Det hade motsvarat en årsränta på ca 0,0046% eller 46 kr per investerad miljon och år.
Enbart stabila/tråkiga large Cap aktier i den portföljen så som Industrivärden, Investor mfl. plus Plejd.
Så är planen att ha “tråkiga” svenska bolag som ej kommer blankas i en större utsträckning så kan man enligt mig lika gärna använda sig av ISK.
Jo, en liten ”detalj” … med en kapitalförsäkring så äger försäkringsbolaget aktierna och du har ett claim på dem för din försäkring. Alltså en motpartsrisk. Spelar ingen roll i goda tider men nör the shit hits the fan så kan det spela stor roll
När jag var ung var jag lika kaxig sen fick jag erfarenhet av
1987 svarta måndagen
1990-1994 Svenska finanskrisen
1997 Asien / Ryssland krisen
2000 IT bubblan
2001 September 11
2008 Amerikanska finanskrisen
2020 Corona krisen
Du verkar vara en smart person, kanske lite mycket ego ;), men förhoppningsvis behöver du inte göra samma misstag som jag gjort dvs bli av med mycket pengar flera gånger
Hett tips är att du faktiskt börjar om lite från början. Det är jättebra att du håller på med aktier (det gör jag med) och att du lyckas väl (i världen bästa bullmarknad). Hetaste tipset är att köra igenom Kom-igång guiden här på RT så du får grovplanen på plats. Den funkar för alla oavsett kunskapsnivå. Speciellt 4 hinkars strategin tror jag är viktig med dina högt ställda mål
PS: Jag kan bara avundas din härliga optimism om löneökningarna. Tror jag lyckats få 15% en gång på 30 år men det har ju gått bra ändå … tack vare smart och effektivt sparande … Kom igång guiden, nudge nudge
Haha tack för ett bra svar!
Har blivit en trend med öppna löner inom It-konsulter så jag vet folk som jobbat längre tjänar. Går rätt fort upp till ca 50-60/mån därefter trubbar det av
En av dina investeringar bör vara att investera i dej själv
Köp bra böcker och läs dem. The intelligent investor av Graham, Economics in one lesson, Security analysis är de böcker jag ser ofta blir rekommenderade. Warren Buffet nämner the intelligent investor som den bästa boken någonsin. Buffet är god för +50 miljarder USD så han väger tungt hos mej i.a.f. One up on Wall Street av Lynch brukar också rekommenderas.
Charlie Munger har mycket klokt att säga och ett av hans föredrag finns på youtube. Charlie menar att man som investerare behöver vara lite av en swiss army knife så han har läst en tegelsten inom olika områden: psykologi, matematik, juridik o.s.v.
Sedan kan jag rekommendera att ha ett nyhetsbrev om du snabbt vill läsa in dej på nya områden (med tanke på att du vill direktinvestera i olika bolag). Jag har läst in mej på uran, silver och guld nu efter nyår och det har gått mycket snabbare med nyhetsbreven. Efter en månad är jag redan +6000 kr i investeringarna på det ena brevet (som kostade 4500 kr för ett år) så det har redan betalat sig.
Som alternativ till Amazon kan du ta en titt på Alibaba. Sven Carlin har en video där han jämför båda bolagen men nu hittar jag bara den där han analyserar Alibaba. Baba är troligen mer köpvärt än Amazon i nuläget.
Alibaba är spännande, verkligen! Måste läsa på om Alibaba aktien! Men Alibaba vs Amazon är väl lite konstig jämförelse? Alibaba gör bra mycket mer? Fast fintech delen av alibaba kanske inte tillhör samma bolag iförsig.
Vill du välja det bästa, investera i indexfonder snarare än enskilda aktier för högsta riskjusterad avkastning. Självklart så kan det gå så att du tjänar mer på enskilda aktier, kanske 20% sannolikhet över lång tid, om vi kopierar sannolikheten för att aktiva fonder slår index. Indexfonder är även vad Warren Buffett rekommenderar till allmänheten.
Ska du välja en fond som du vill ta hög risk med är det länförsäkringar global indexnära. Med den ska man vara redo att förlora ca 60% av kapitalet vid en börskrasch då den följer indexet MSCI World.
Hypotesen om effektiva marknader:
Hypotesen säger därmed att det inte är möjligt att konsekvent vinna över marknaden genom att använda någon information som marknaden redan känner till, förutom möjligen genom insiderinformation.