Jag har framför mig att investera ett större belopp, som idag ligger kontant på konto, och skulle vilja lyfta och dryfta detta med er.
Är bekväm med att sköta allt själv, men beloppet saken gäller är några tiopotenser högre än mina vanliga investeringar, varför det kräver lite mer eftertanke. Sparhorisonten är 5-10+ år, med första fem åren i trädabolag.
Mål 6 % avkastning, 5 % STD.
Efter att ha träffat banker, oberoende rådgivare och studerat facklitteratur (och många timmar på denna sida) har jag landat i följande (vilket inte är i linje med någon förvaltares egen rekommendation):
40 % diskretionär förvaltning, ~40/60 ränta/aktie. - investeras utspritt på ca 6 månader
20 % egen förvaltning, 100 % aktier - investeras utspritt på ca 1 år
40 % fast ränta på konto, bör kunna få ca 4 % - investeras direkt
Motivering till de olika punkterna:
Ger mig PB och därmed bra tillgång till information, personlig kontakt att diskutera hela investeringen med. Någon som håller mig i handen. Portfölj ser intressant ut och kostnaden uppfattar jag som rimlig, ca 0,5 % förvaltningsavgift + 0,4 % fondavgift.
För att jag tycker det är kul samt vill ha något att jämföra den diskretionära med (aktiedel då). Om detta går bra kommer jag troligen ta över mer från punkt 1 hit och utöka med räntedel.
Helt enkelt för det är en säker avkastning på en helt okej nivå.
Jag dras gärna till att utesluta punkt 1 och baka in den i punkt 2, men det är ett stort ansvar inom ett område där jag har begränsad kompetens.
Du får inte bra tillgång till nån information som inte finns öppet tillgängligt (t.ex här), du får tillgång till vinklad information som passar deras sälj-narrativ.
Du får inte en person som håller dig i handen, utan en person som håller i ditt kreditkort och tar ut pengar åt sig själv.
0.5% “förvaltningsavgift” är sinnesjukt mycket pengar du betalar för att dom ska få sälja in skräp. Diskretionär förvaltning innebär att dom ska göra stockpicking åt dig, vilket med allra största sannolikhet kommer ge dig sämre avkastning. Något du alltså ska betala för.
Sätt in pengarna på en fondrobot istället, betala en oberoende rådgivare några tusenlappar per år om du vill ha en hand att hålla.
Svindyrt! Inte rimligt. Håll dig borta. PB tjänster är genrellt inte något bra… Avanza/Nordnet ger lite lägre priser och en smidigare supporttelefon. Storbankerna roffar bara åt sig pengar.
Diskretionär förvaltning och 0.9% i avgift är inget jag hade gett mig på.
Förstår att du har pengarna i ett AB men en företagsägd KF med egen portfölj eller LYSA för företag ser jag som rimligaste alternativet.
Det är inte svårare att investera 100 kr än 1000 kr eller 10000 kr. Tiopotenserna spelar ingen roll. Samma principer. Lite som att det inte är svårare att sälja för 100 kr eller 10000 kr
Det du beskriver i 3 delar är egentligen detsamma som 44% aktier / 56% räntor så varför inte bara köra en portfölj?
Om du vill ha en viss likviditet tillgänglig så sätt 10% på räntekonto och 90% i en 50/50 portfölj så får du samma exponering.
50/50 portfölj stämmer rätt bra ”vet inte” sparhorisont eller minst 5 år. 50/50 kallas också ”stay rich” portfölj vilket kanske stämmer bra för dig?
Portfölj på LYSA om du inte vill fixa själv. Eller i KF på Avanza/Nordnet med en idé på portfölj som nedan
Så får du ett vettigt alternativ till LYSA i egen regi.
Tycker du att det känns läskigt att satsa hela kapitalet på ett bräde (vilket jag förstår) så kan du ju alltid dela upp insättningarna under tex 12 månader.
Om du nu inte skulle lyssna till råden ovan och ändå går vidare med #1, då undrar jag varför du vill betala någon annan att ge dig 40% exponering mot räntor?
Portföljerna som följer med diskretionär förvaltning är i princip ett urval fonder, där indexfonder är en stor del av aktierna. Uppdateringar sker ganska sällan, några gånger per år. Så det är ingen direkt aktiv förvaltning, är det då så att det inte ger något i övrigt (personlig kontakt etc) är det såklart tveksam nytta.
Jag har varit i kontakt med oberoende rådgivare men engångskostnader hos dem är även där kopplat till kapitalet (förutom Småspararguiden). Har du något tips på någon mer som har fast lågt arvode?
Det du beskriver är nära det jag nämner kring att skippa punkt 1 och lyfta in det i punkt 2. Kör motsvarande portfölj idag privat (dock mindre andel ränta). Anledningen till tvekan är att beloppen är stora och min kunskap är måttlig.
Mycket bra fråga. Mitt enkla svar är att jag aldrig investerat i obligationer/räntefonder och därmed har lite förståelse för risker och avkastning. T.ex. lärde jag mig för kort tid sedan att räntefonder går ner i klimat med stigande ränta… Och även oberoende rådgivare kostar rejält med pengar.
Kanske är det enkelt!?
Inte haft hos storbankerna. De skulle ha så mycket pengar för det.
De erbjöd heller inget mer än förvaltning i huvudsak deras fonder och kanske lite bolag. Vilket de skulle ha procent för. Ne dyrt och vanlig aktiv förvaltning. Kan jag vara utan.
Oberoende rådgivare är nog billigt i jämförelse över tid.
Ja, det skulle kunna vara ett alternativ för räntedelen. Lysa tveken är hur stabila de är och om de har ordning på sina räkenskaper så att kundernas tillgångar är skilda från deras egna.
Nu står ju fondrobotar, banker och försäkringsbolag under Finansinspektionens kontroll. Så det skulle i så fall vara slarv eller bedrägeri som FI då inte upptäcker och som skulle orsaka att du inte får tillbaka alla pengarna i ett sådant scenario.
Oroar man sig för sånt så finns det bara en lösning IMHO och det är att sprida ut kapitalet tex
30% egen portfölj på Aza / NN
… vardera med 50/50 aktier räntor
10% likvidt på sparkonto med insättningsgaranti (flera konto om över 1 MKR)
Då får du totalt 45/55 portfölj ungefär som ditt ursprungs upplägg. Såklart blir livet lite mer komplicerat så inget jag rekommenderar utan mer för att hantera din oro.
Vet inte varför du skulle ha mer räntor på Lysa. Deras aktieportfölj är ju den bredaste som finns typ, så lite synd att missa det.
Både Lysa och Opti finns här på forumet så du kan ju pinga dem här med frågor.
Ja, så kan man sammanfatta det och en risk med låg sannolikhet som inte ska ignoreras. Lägger man sedan i KF så flyttas det till annat bolag och du äger inte tillgångarna själv. Då är KK ödesdigert. Djävulens advokat får man unna sig att vara ibland