Risker med Lysa och andra robotar. Insättningsgaranti

Hej,
Jag ramlade förbi en tråd här på forumet som diskuterade risker med Lysa (och kanske andra) gällande säkerhet i återbetalning vid konkurs och andra finansiella risker och om insättningsgarantin gäller i alla läge.
Jag hittar inte tillbaka till tråden och hoppas någon kan samanfatta vad som gäller.
Tacksam för svar kring riskerna runt Lysa, jag trodde bankgarantin gälde som för vilket ISK som helst…

Insättningsgaranti gäller endast kontanta medel.
Den gäller inte någon fond oavsett bank. Så det spelar ingen roll om du använder Lysa, Swedbank eller Avanza. Dina fondandelar täcks ändå inte av Insättningsgaranti.

Jag förstår det,
Men om jag sätter in 100k på lysa och balanserar 100% aktier, då har jag ingen aning om vad Lysa har inveterat mina pengar i.

Om då Lysa kursar och alla tillgångar fryses, påverkar det mina konto?
Jag antar inte för det är Lysa som företag som kursar och dom får inte blanda ihop mina sparpengar med sin egen företagsbudget, men tråden jag minns här på forumet var inte så klar med detta faktum, därmed min oro…
Och var hamnar mina ägda tillgångar i händelse av konkurs?

Innan pengarna har hunnits investeras ligger de på ett klientmedelskonto hos Danske Bank och omfattas av den statliga insättargarantin.

Däeefter ligger de i ett förvaringsinstitut (enligt uppgift Danske Bank) som är avskilt från Lysa.

Siv gott om natten!

1 gillning

Jo det kan du kolla. Du kommer få 80% i Lysas globala indexfond (vars innehav du kan kolla på t.ex. morningstar). Samt 20% i deras Svenska indexfond.

Dessa fonder finns hos förvaringsinstitutet och inte hos Lysa själva. Jag tror förvaringsinstitutet är Danska bank i Lysas fall.

Inte direkt, men då har förvaltaren av fonderna försvunnit. Det som förmodligen händer är att någon annan tar över förvaltningen och du kan välja att antingen behålla fondandelarna i den “nya” fonden eller sälja andelarna och få ut dina pengar.

Dina pengar medans de är pengar eller dina fondandelar när de sen är i fonderna finns inte hos Lysa, de finns hos förvaringsinstitutet. Lysa förvaltar bara fonderna.

1 gillning

Nu hittade jag denna:

verkar som att man är garanterad 250k om företaget sysslat med fuffens.
Kanske ska flytta över lite till annan förvaltare och ligga under denna summa… men jag kanske är överdrivet nojig, vilket händer ibland :slight_smile:

Jag tror du missförstår hur systemet med förvaringsinstitut, fond, bank och förvaltare fungerar och vem som är vad.

Kan absolut vara så, men då är rikerna obefintliga att gå in i 2-3 msek i Lysa alltså? (alltså relaterat till lysas likviditet och inte portföljen i sig - som ju är ISK).
Rätt?

Ja. Är själv inte kund i Lysa, men av helt andra orsaker.

Risk för vad? Det är liksom här det blir lurigt att bara säga “risk”?

Lägga in ett par MSEK i ISK hos Avanza, Nordnet, Swedbank eller nån annan är inte heller riskfritt… men med hänsyn till vad?

Jag har själv i häradet miljonbelopp både hos Lysa och andra aktörer.

Ja, har själv mer än så på lysa.
De hjälper dig att handla fonder och framförallt räntefonder, i övrigt är det som vilken förvaltare som helst. De är också transparenta och du kan se exakt hur kapitalet är placerat.

Av vilka orsaker då? :slight_smile:

Mest av psykologiska skäl. Har man jobbat inom svenska banksystemet i cirka 45 år är man inte benägen att byta. Ungefär som att jag fortfarande är medlem i Svenska Kyrkan.

1 gillning

Var kan man läsa mer vilka olika förvaringsinstitut vi har? T.ex. om man sparar i Handelsbankens fonder hos Handelsbanken, är då Handelsbanken förvaringsinstitutet? Jag tänker om man vill sprida en stor förmögenhet mellan olika förvaringsinstitut.

Går att se vad de investerar i.
Lysakonto
Innehav
Investerat >

Du kan läsa mer om förvaringsinstitut i denna tråd tex: