Ett par märkliga saker i Lysas villkor

Nu var det några veckor sedan jag, efter att ha tittat några kvällar på Rika-tillsammans-avsnitt, som test, skapade ett konto hos Lysa, så jag minns inte exakt och jag tänkte inte på att ta skärmdumpar. Men jag har pga detta varit fundersam på om Lysa o dyl fondrobotar är det rätta för mig.

Fråga 1

Det var nämligen ett par saker jag noterade när man skulle ögna igenom det finstilta i användarvillkoren. Det stod bland annat något om, inte ordagrant, men med vad jag uppfattade innebörden att Lysa när som helst får stänga ned ett användarkonto om de vill. Någon annan som läst det finstilta innan de skapade ett Lysa-konto och vet vad detta innebär?

Kan det hända att Lysa om de får för sig något fryser in mina pengar eller att dessa bränns inne på något sätt? Ensidig nedstängning från bank/fond av åtkomsten till ens egna pengar om något som banken/fonden själv godtyckligt anser, känns inte rättssäkert för den enskilde konsumenten. Inte minst då det hänt mer än en gång att banker gjort fel mot kunder där personuppgifter kommit på avvägar och andra misstag/missförstånd från bankers sida, de är inte mer än männskor de heller. Någon som kan förklara och förhoppningsvis rätta till om jag missförstått något?

Fråga 2

Det stod något annat i villkoren också, som jag inte heller minns exakt, men det var något om att endast besparingar upp till 200 000 kr omfattades av bankgaranti el dyl. Jag kan mycket väl här ha åtminstone delvis fel, men jag minns bestämt att det var någon gräns på 200 000 kr som fick mig att undra om jag behöver dela mina besparingar på ett antal Lysa-liknande konton och sedan dessutom behöver bevaka att de inte överskrider 200tkr för att jag inte ska riskera banksäkerheten på mitt sparade kapital. Jag har ändå hört ett antal timmar av Rika-tillsammans-poddens information om Lysa och liknande och det har inte framkommit något av detta. Tacksam om någon kan förklara.

Tack

Fråga två är en förklaring av hur investerarskyddet fungerar i Sverige. Det bygger på ett EU-direktiv. Det skyddar dina investerade tillgångar till ett maxbelopp om 250 000 kronor. Det kickar in vid händelse av konkurs både för Lysa och den som förvarar fonderna åt Lysa. Det gäller per institut.

Vill du säkra upp dina pengar för ett domedagsscenario är det således maximalt 250 000 per institut för att inte riskera förlora något pga en osannolik händelse.

2 gillningar

Investerarskyddet är alltså ifall det visar sig att Lysa eller deras förvaringsinstitut misskött sig på ett sånt sätt att de inte kunnat hålla isär sina egna och kundernas pengar. Ett seriöst fondbolag gör inte den typen av fel. Det skulle vara fel av typen att de lagt in dina pengar i sin egen balansräkning (som FTX och andra kryptobolag ofta gör).

På fråga 1 så borde det stå något om vad som händer med pengarna i sådana fall.

2 gillningar

@Lysa - kan ni hjälpa till här.

Min misstanke är att det handlar om att ni har rätt att t.ex. stänga ner ett konto om man t.ex. inte sköter sig, man inte klarar KYC:en eller något annat sådant eller hur? I ett sådant fall utgår från att positionen avvecklas och pengarna återbetalas till personen, eller hur?

Hej @Pellepelle ,

Självklart ska vi reda ut dina funderingar. Tack @janbolmeson för att du pingade in oss i tråden! Se nedan för svar på respektive fråga.

Fråga 1

Det stämmer att det finns särskilda situationer då vi behöver ha möjlighet att stänga av en kund, t.ex. om kunden inte inkommer med tillräckliga uppgifter för att Lysa ska kunna uppnå erforderlig kundkännedom eller uppgifter om kundens skattemässiga hemvist, detta bl.a. för att vi ska kunna efterleva tillämpliga lagar och regler. Avstängning innebär att kunden tills vidare blockeras från att använda tjänsten, dvs. endast kan se sina konton men inte använda tjänsten i övrigt. Dina medel som kund påverkas inte av en eventuell avstängning. Vidare kommer kunder som mot förmodan behöver stängas av att meddelas om det.

Med det sagt så stänger vi endast av en kund i extrema fall och om möjligt vidtar vi åtgärder innan ett beslut om avstängning, t.ex. följer upp med kunden om vi saknar nödvändiga kunduppgifter, för att undvika att hamna i en sådan situation.

Fråga 2

Du behöver inte oroa dig för att “slå i taket” för hur mycket av dina investerade medel som är skyddade hos oss i händelse av konkurs - det finns nämligen inget sådant tak. När du gör en insättning till Lysa investeras pengarna automatiskt i våra underliggande fonder inom någon bankdag. Från att de ligger investerade äger du samtliga fondandelar och Lysa är som finansiellt institut under Finansinspektionens tillsyn skyldigt att hålla dina tillgångar avskilda från 1. Lysas tillgångar och 2. andra kunders tillgångar. Det gör att du har rätt att få ut samtliga tillgångar om Lysa mot förmodan skulle gå i konkurs.

För att säkerställa denna separation av medel är lämpliga och ändamålsenliga har vi en mängd rutiner och processer på plats som kontrolleras löpande. Vi har även en extern revisor som på årlig basis kontrollerar att våra rutiner och åtgärder för att garantera åtskiljning och kundskydd implementeras och i linje med de lagkrav vi har på oss.

Det skydd du refererar till kallas för Investerarskyddet och blir precis som @emilv och @Jacke78 Aether är inne på enbart aktuellt om det inte skulle gå att skilja på tillgångar mellan bolaget och/eller andelsägare. Detta ska inte hända och alla värdepappers- och fondbolag har hårda krav för att säkerställa att det inte inträffar.

Du kan läsa mer om kundskydd hos Lysa här: https://lysa.se/legal-information?document=legal%252Fse%252Fsv%252Finvesterarskydd-och-skydd-av-kunders-medel

Hoppas detta reder ut dina funderingar. Annars finns vi här för ytterligare frågor.

Bästa hälsningar,
Albin på Lysa

14 gillningar

Hej, oj, vad många svar, tack för det! Verkar vara ett levande forum, detta.

Och tack Lysa för svaret, roligt att ni är här. Jag har lite fler frågor, men först skulle jag vilja gå tillbaka och läsa villkoren igen. Finns de på er hemsida, jag har tittat mig omkring och kan inte hitta, skulle man kunna få en länk?

Återigen, tack!

2 gillningar

Allt du behöver veta finns här.

Scrolla ner lite så finner du även ”fråga och svar” väldigt matnyttigt. Lycka till!

Detta verkar vara vad du vill ha

Du kan hitta annan information genom att trycka på Dokument längst upp. Hittade dock inget om att de kan stänga av användare

1 gillning

Tack, men det där är marknadsföringstext. Jag vill läsa det faktiska avtalet och det kan jag inte finna någonstans igen, inte ens om jag loggar in.

1 gillning

Logga in och klicka på kundinfo så finns alla avtal där. :+1::blush:

Direktlänk:

Så här ser det ut hos mig:

1 gillning

Äntligen hittade jag, tack för hjälpen!

1 gillning

Men för att öppna ett konto hos er så och kan börja sätta in pengar så har ni ju begärt in allt ni önskar? (Och godkänt)
Detta handlar altså om att ni skulle tro att en förändring skett på något sätt.
Och får ni inte svar på era frågor (som förhoppningsvis ställ väldigt fort) så fryser ni kontot?
Känns sådär faktiskt.
(Kanske bara jag som är bitter 03.53 å inte kan sova)

Sen att säga att våra medel som kund inte påverkas av detta när ni fryser våra tillgångar.
Behövde man sina pengar just då tror jag absolut att man “känner sig påverkad”
Så detta tycker jag inte heller stämmer.
Sen kan man säker ge sig fan på att just dessa 2 veckor var dom 4 tillfällena per år pengarna steg som mest… såklart spekulationer män ändå.

Jag förstår inte riktigt invändningen? :thinking:

Alla bolag har liknande villkor och om LYSA inte hade det så skulle de garanterat inte uppfylla AML/KYC lagstiftningen (penningtvätt och terroristfinansiering) och fått tillstånd från bla Finansinspektionen att bedriva verksamhet.

Så vad tycker du att LYSA borde göra annorlunda?

3 gillningar

Jag säger inte att Lysa är sämre än någon annan aktör i detta.
Bara att jag (kanske naivt) inte trodde det funkade så.
Visserligen skriver Lysa att dom försöker med flera medel för att åtgärda.
Man skulle ju vilja höra någon som råkat ut för det för att höra deras version.
Det kanske inte ens finns någon…?
Självklart förstår jag vid penningtvätt och terroristfinansiering?
Men då pratar vi väl rättsliga åtgärder?
Nu trodde jag det gällde att man inte svarade på deras frågor.
Jag menar ju också att man kanske missar en fråga? men det krävs förhoppningsvis mer än så.

Jag kan tyvärr inte svara på vad jag tycker Lysa ska göra annolunda.
Trodde bara inte det funkade så.

(Ps blir lite starstruck av att du svara mig :smiley: , då jag lyssnar på 3 avsnitt per dag ca)

1 gillning

Det är störande att de stänger ens konto om man gör en ISK flytt från Lysa till exempelvis Avanza, störande då man förlorar hela sin historik. Jag fick AML förfrågan när jag flyttade, kanske var därför. Det känns som en startup fortfarande och inte mer som Avanza.

Haha, tack för att du följer och hoppas att du inte tog mitt svar för ”hårt” insåg nu när jag läste igen att det kunde tolkas så. :heart:

Nej, det här är ofta så kallade ”cover my ass”-paragrafer som man måste ha med. Jag skulle gissa att den bara typ ingen. Jag har själv vart med och haft med liknande i avtal för att juristerna har sagt att det måste vara med tex om man råkar få med en person som tex är på sanktilnslista eller så.

Det drabbar ingen vanlig människa och det finns ingen uppsida för Lysa, eller andra aktörer, att leka Gud. Snarare tvärtom. :blush:

Hej Albin, Innebär det att jag tryggt kan ha mer än 1 MSEK investerat via Lysa och att i det fall Danske Bank eller Lysa går i konkurs så får jag ändå ut mina pengar dvs jag är inte beroende av den statliga insättningsgarantin utan pengarna finns kvar i respektive fond?
Med vänlig hälsning, Petra

2020 hade vi en situation där en räntefond som var en del av innehavet handelsstoppades på grund av att man inte kunde värdera tillgångarna då marknaden var extremt turbulent på grund av pandemin.

Det som hände då och skulle kunna hända igen var att Lysas kunder inte kunde sälja av sitt innehav och pengarna var låsta i någon vecka innan det löste sig.

Det var knappast någon fråga om att förlora pengarna utan det handlade i värsta fall om ett tapp i värde för just den räntefonder som var en liten del av portföljen.

Efter turbulensen bytte Lysa prompt ut fonden mot någon som skötte turbulensen bättre.

1 gillning

Hej @Ronja1,

Det viktiga här är att tänka på att insättningsgarantin gäller upp till 1 050 000 kr från att pengarna lämnat ditt bankkonto till att beloppet blivit investerat. Därefter blir du andelsägare i Lysas fonder och äger alla dina andelar i fonderna. Dina tillgångar ska enligt lag hållas skilda från Lysas tillgångar som företag, och du äger alltså dessa fondandelar oavsett om Lysa som bolag finns eller inte. Med anledning av detta finns det inte heller någon gräns på hur mycket som skyddas. Som ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn har vi flera riktlinjer och lagkrav på oss att detta efterlevs. Vi har därför interna som externa rutiner på plats med kontroller, som genomförs löpande, för att säkerställa detta. Allt för att garantera kundens säkerhet. Därför har du rätt till hela din investering ifall Lysa mot förmodan skulle gå i konkurs.

Samma information framgår även här: Säkerhet

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

4 gillningar