Flytta hälften av innehavet från LYSA?

Har precis allt av mitt eget och mitt barns långsiktiga sparande hos LYSA. Har hunnit bli en ansenlig summa genom åren som gått. Finns det anledning att dela upp typ hälften av kapitalet och lägga i en vanlig global indexfond hos avanza/nordnet? Känns lite utsatt att lägga alla äggen hos LYSA.

1 gillning

Varför ska du flytta från Lysa och köpa samma sak på Avanza/Nordnet ? :person_tipping_hand: . Dina pengar är lika säkra hos Lysa :+1:

9 gillningar

Som Jacke säger!

1 gillning

Bra fråga. Men det är väl mest om något oförutsätt skulle hända med LYSA. Att det skulle vara svårt att få ut pengar snabbt eller nåt. Att ha det spritt mellan olika fondbolag och banker känns tryggare. Men det kanske inte är befogat :slight_smile:

2 gillningar

Om LYSA går i konken så tar Danske bank över har jag för mig att @janbolmeson sa.

Hur vet du det?

Jämför innehaven :slight_smile: Så kommer du se att en globalfond liknar lysas portfölj mycket.

Skulle Lysa gå i konkurs påverkar det inte dina andelar i dessa fonder. De ligger fullständigt separerade från Lysas finanser över hos Danske Bank. Du äger fortsatt dessa fondandelar och efter viss tid kan du sälja dem igen som om företaget fortfarande levt.

Detta gäller alla fondandelar oavsett vilket företag de använt för att köpa dem. Skulle Lysa/Danske Bank på något sätt skyffla över delar av ditt innehav har du rätt till ersättning om max 250 000 SEK för detta. Av de pengar du satt in hos Lysa som ännu inte är investerade i fonder har du statlig insättningsgaranti om 100 000 EUR.

3 gillningar

Hej @Gusten,

Det är osannolikt att Lysa skulle gå i konkurs. Vi har kapitalstarka och långsiktiga ägare som står bakom vår plan och vision att göra det lätt att spara rätt för människor runt om i Europa. Därför kan du känna dig lugn med att samla ditt sparande hos oss. Om vi mot förmodan skulle gå i konkurs är dina pengar lika säkra på Lysa som på din bank eller andra institut. Låt oss förklara mer varför och vad som skulle hända i sådana fall.

Först och främst äger du alla fondandelar du har hos oss och likvida medel omfattas av den statliga insättningsgarantin (upp till 1 050 000 kr). Lysa står under Finansinspektionens tillsyn och detta innefattar bl.a. att vi har ett lagkrav på oss att hålla företagets (Lysas) tillgångar (både medel och värdepapper) separata från våra kunders tillgångar (dina fondandelar). Det betyder att dessa inte ingår i ett konkursbo i det fall Lysa skulle gå i konkurs. Våra externa revisorer kontrollerar löpande att vi efterlever detta krav.

I händelse av en konkurs i Lysa och Lysas fondbolag regleras processen avseende fondernas fortsatta förvaltning enligt lag. Fondernas förvaringsinstitut (som är Danske Bank) har vid en konkurs som uppgift att omgående ta över förvaltningen av fonderna och se till att fonderna antingen drivs vidare, eller att investerarna får investerade medel utbetalade till sig efter det att fonden avvecklas.

Hoppas detta besvarar din fundering och gör dig trygg att ha kvar hela ditt sparande hos oss. Om du har ytterligare någon fråga eller fundering tveka inte på att skriva igen!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

28 gillningar

Om du har fått ihop en ansenlig summa (som du skriver) och vill diversifiera dig från teoretiskt fuffens eller från att pengarna kan bli låsta en längre tid än du vill, och du inte tycker att det är något stort besvär att skaffa andra fonder på annan marknadsplats och det får dig sova bättre om natten, kör på och låt inte folk på ett internetforum avråda dig från diversifiering och riskminimering.

8 gillningar

Pengarna kanske inte försvinner, och är därmed “säkra”. Men nej, jag skulle aldrig ha allt hos en aktör oavsett hur säker denna aktören är.

Konkret exempel om vad som hade hänt dig härom året: Ni vet den här en fonden från Spiltan som var väldigt populär överallt och var “lika säker som sparkonto”, och som frekvent rekommenderades som korträntefond eller likvider där det inte gick att ha kontanter? Jo, pga diverse saker som är komplexa att förklara, men som i stora drag handler om att behandla alla andelsägare lika, så stängdes den fonden för handel pga osäkerhet i prissättningen. Den gick inte att handla på flera veckor om jag kommer ihåg rätt.

Om du hade haft allt på Lysa då, så hade du haft alla dina pengar låsta, åtminstone de som låg i Lysas räntedel, som ju kan vara väldigt olika stor beroende på fördelning. Alltså även de som inte var investerade i den aktuella fonden, av samma skäl som att lysas alla andelsägare ska behandlas lika.

Läs mer här på Rika Tillsammans: https://rikatillsammans.se/spiltan-rantefond-sverige/

Kort och gott så var det absolut ingen som trodde att denna säkra fond kunde bli handelsstoppad. Ännu färre såg att hela PPM fick stänga ner. Men den som hade samma fördelning på Lysa fast i enstaka fonder på Avanza, som nu skulle vara helt samma sak enligt vissa ovan ( :wink: ), så blev man inte alls drabbad på samma sätt. Man kunde handla med alla sina andra fonder (även räntefonder) som om inget hänt, och man var alltså likvid under hela perioden, kunde göra justeringar, “köpa dippen”, ombalansera, etc.

Och eftersom vi inte vet när eller vad som är fruktansvärt osannolikt händer härnäst, annat än att det så klart inte är slut på osannolika händelser, så sprider jag mina risker. Ja, jag har två globalfonder som följer samma index, fast av olika leverantörer. Ja, alla fonderna är inte på ett och samma institut. Bufferten är inte enbart i Sverige, och inte enbart i SEK, osv. Fler banker, både VISA och Mastercard, etc. Se det som en “indexfond” i form av bred placering, utan att behöva betta på vilken fond, leverantör, institut, bank eller vad det nu kan vara som får ett helt osannolikt problem härnäst var skonsekvenser ingen kunde anat i förväg :wink: :rofl:

Tillägg till ovan: exemplet visade alltså något som hände utan att något lagbrott, fiffel eller fuffens förekom. Och ändå talade det för att sprida sina risker i olika korgar. Lägg då till den teoretiska risken att en aktör (utan att alls beskylla Lysa för något sådant) missköter sig. Det vore inte första gången. Det talar ännu mer för att sprida riskerna. Utöver det, så finns det ju “smidighets”-perspektivet. Du kanske inte blir av med pengarna/fonderna, men att få tag på dem kan bli krångligt och dra ut på tiden. Insättningsgarantin ska betala ut efter en viss tid, och så även investerarskyddet. Men först efter att det verkligen fastslagits att oegentligheter/konkurs/whatever faktiskt inträffat. Man kanske inte vill vänta med att ta ut sina pengar några år på att det processas i domstol eller sanktionerna mot just det institutet du valt hävs.

14 gillningar

Sant, kan även se exemplet med FTX (helt annan värld än LYSA jag vet) där kunderna blev lovade separerade tillgångar men det visade sig vara fuffens.

Motpartsrisken existerar även om man måste se den som mkt liten gällande LYSA. Jag har allt mitt index-sparande på LYSA men vid någon tidpunkt, när den potten blir relativt stor som andel av mina förväntade livsbesparingar, kommer jag också att titta på att dela upp det och lägga andra delen i depå hos någon av de större bankerna.

Vad händer om någon på LYSA fifflar, eller om LYSA går omkull och samtidigt Danskebank drar sig ur Sverige och lägger ner kundtjänst osv. Även om man har “legal” rätt till sina fonder, kan det ske mycket praktisk skit som innebär att man inte har access eller kan röra pengarna över långa tidsperioder.

Därav vill jag inte ha allt mitt i samma korg - när den korgen är stor nog att jag inte kunnat repa mig utan att ta av den.

3 gillningar

Jag gjorde precis det du överväger Gusten, dvs flyttade hälften av mina investeringar från Lysa till en global indexfond på Avanza när summan började kännas väl hög.

Även om det säkert stämmer som sagts av andra här att risken är liten så var det 10 väl investerade minuter för min sinnesfrid och jag ser ingen egentlig nackdel.

5 gillningar

Jag hade flyttat då investerarspaeskyddet enbart täcker upp till 300k? Per nätmäklare.

Rätta mig om jag har fel var ett tag sen jag läste detta :slight_smile:

Jag har delat upp min aktier hos 3 nätmäkalre lysa/avanza/nordnet :slight_smile:

1 gillning

Hur har du tänkt hantera det när du har 25 miljoner på ISK ?

1 gillning

Tack för alla inputs. Ska helt klart överväga en mer jämn fördelning över olika banker/nätmäklare etc

1 gillning

Jag håller med här. Fördela dina pengar hos fler aktörer. Jag hade övervägt att ha en del hos nordnet också.

Jag har väldigt svårt för Lysa.

Om nu kapitalet är skyddat från mäklarens affärer i en konkurs, men blir låst en tid vad är det för problem med det?

Det är ju ändå ett långsiktigt sparande.

Sedan kan man ju konstatera att OM det finns olika alternativ med ungefär likvärdiga förutsättningar kan en diversifiering ge en trygghet till en låg kostnad och därmed vara attraktivt.

Läs mitt tidigare inlägg för korrekt information. Maxgränsen man kan få i investerarskydd är 250k SEK. Det kickar in om det institut som förvarar fondandelarna försnillar dessa på något sätt och man inte får del av dem vid en eventuell konkurs av det företag man investerade via.

För att förlora sina pengar måste således först företaget gå i konkurs, sedan måste banken som förvarar klienternas medel försnilla dessa, för att slutligen gå i konkurs själv. Chansen att både Lysa och Danske Bank i det här fallet går i konkurs OCH försnillat fondandelarna skulle jag hävda är högst osannolikt.

2 gillningar

Jag sprider ut våra investeringar på ett antal institutioner. Det är inte främst pga konkursrisker, utan av praktiska skäl. Jag vill inte ha allt kapital otillgängligt i veckor eller kanske t o m månader vid eventuella cyberattacker eller ’bank runs’.

Det är relativt osannolika händelser, men nedsidan är låg i form av lite mer admin. Vi har SEB, Avanza och Opti i nuläget, samt en bank i Storbritannien.

4 gillningar