När sprida risken på flera fondrobotar

Jag har idag allt i Lysa och tidigare allt uppdelat på Lysa, BetterWealth respektive Avanza.

Fördelen med att ha allt på Lysa för mig är överskådligheten samt och Lysa verkar vara bästa roboten allround.

Ponera att du har 3 msek på Lysa och resten/buffert på sparkonto, vilka risker tar jag om jag inte fördelar dom på låt säga som tidigare BetterWealth, Lysa med flera?

Vad skulle du ha gjort och gärna en motivering.

Schysst fråga. Jag skulle låta allt ligga kvar på Lysa. De pengar jag investerat i deras produkt är tryggt förvarade på ett konto hos en bank i mitt namn. Skulle Lysa gå omkull, skulle jag få ut alla pengar jag satt in inklusive avkastning.

Här skriver Lysa kort över den säkerhet de har i sin produkt.

Steg 1 - Kontanter som förts över till Lysa men ännu inte investerats är säkrade till 100 000 EUR.
Steg 2 - Investerade pengar ligger som fondandelar i ens eget namn hos Danske Bank
Steg 3 - Om Lysa och Danske Bank struntar i lagar etc så får du ersättning upp till 250 000 SEK från Riksgälden.

Steg 2 länk: https://lysa.se/legal-information/investerarskydd-och-skydd-av-kunders-medel
Steg 3 länk: Så fungerar investerarskyddet - Riksgälden.se

3 gillningar

När man når en större summa, säg en miljon. Då tycker jag man ska sprida risken. Ja, går Lysa omkull så finns dina pengar kvar (om allt gått rätt till). De administrerar egna fonder tex. Det behöver inte vara bluff och båg. Inkompetens är 100 gånger värre/farligare.

En UCITS fond var tex 100% investrad i Bernie Madoffs firma. Vi vet ju hur det gick 🤦.

Själv sprider jag risken på banker och fondbolag. Blir lite mera administrativt, speciellt med skatt eftersom det inte är helt automatiskt där jag bor. Förlorar och en del översikt, men det peace of mind jag har att om Vanguard skulle bli hackade och få problem som tar år att lösa innan pengarna är tillgängliga så vet jag att jag har en del andra fonder hos ett annat bolag, på en annan bank.

Trygghetsnarkoman…

3 gillningar

Tack så mycket. Blir dom hackade då ligger många risigt till.