Kan LYSA ta pengarna och sticka?

Om jag sätter in över 250 000 kronor hos Lysa. Skulle dom inte då kunna ta pengarna brottsligt och bara sticka?

Jo, i princip. Och det kan i princip vilken bank som helst göra om man öppnat upp för brottslig aktivitet. Alla du lånar ut pengar till / för över pengar till / har pengar hos kan ju bara skita i att ge dig dem trots att det är dina, och därmed antagligen begå någon form av brottslig handling.

Jag ska be LYSA ta och chippa in här, för jag tror nämligen inte att det är så enkelt. Ofta har man nämligen ett förvaltande institut som är skiljt från t.ex. företagets egna bankkonto. Det vill säga att man kan som fondbolag förvalta pengarna men man kan inte styra om pengarna till eget konto så att säga. Det är ju sådant Finansinspektionen kollar.

Sedan är ju allt möjligt så klart, men det är ju mer eller mindre sannolikt. Stor skillnad mot att t.ex. investera i alternativa investeringar där pengarna går till bolaget.

Danske Bank är förvaringsinstitut för Lysas fonder.

UBS var (är?) förvaringsinstitut för Allra.
Bank of Valletta var förvaringsinstitut för Falcon Funds.

Jag tror ett eventuellt bedrägari inte går till på så sätt att man bara tar pengarna och sticker, utan det måste ske genom ett kompilcerat förförande med mellanhänder. Jag är inte så insatt, men vad jag förstått så både i Allra och Falcon Funds köpte man väldigt kompilcerade produkter för att dölja att man lurade andelsägarna på pengar.

I och med att Lysa har ett enkelt indexbaserat upplägg, dvs inga konstiga produkter ser jag risken för en bedrägeri eller skandal som liten. Ser inte varför det skulle vara större risk med Lysa jämfört med vilken fond som helst.

Ja, nu är jag inte superinsatt i det här utan mig veterligen handlar det egentligen om fyra olika typer av tekniska lösningar. Någon läsare som kan det regulatoriska får gärna rätta mig nedan som är förenklat.

När ett företag tar in pengar kan det ske på ett par olika sätt:

• Företag gör t.ex. nyemission och pengarna hamnar på företagets emissionskonto - det här är det minst säkra förfarandet. Företaget har full kontroll på dina pengar och kan enkelt föra över det till vilket annat konto som helst. Det är inte skiljt från företagets egna ekonomi. Störst risk för att något går fel.

• Klientmedelskonto - Ett klientmedelskonto är ett konto där företaget ska hålla klienters medel och är således skiljt från företagets egna ekonomi. Juridiskt sett är det någon annans pengar man man kan fortfarande som företag hantera det. Används ofta av t.ex. fastighetsmäklare eller advokatbyråer.

• Omnibuskonto - Ett omnibuskonto är ett konto som är som ett klientmedelskonto fast det kan bestå av värdepapper som aktier. Juridiskt skillnad på pengarna men de administreras fortfarande av företaget som har full koll och det finns risk för internbedrägeri.

• Förvaringsinstitut - innebär att tredje part som en bank, Danske Bank i LYSAs fall (som @MerleNoir korrekt skriver ovan) förvarar och framförallt har ett ansvar för att skydda andelsägarnas intresse. Det gör man på många sätt bland annat genom att granska fondbolagets rutiner och system. Absolut minst risk för att något går fel. Är även ett krav från Finansinspektionen för att bevilja en del tillstånd.

Enligt mig är förvaringsinstitut det absolut säkraste för oss andelsägare. Jag har dessutom för mig att några av de andra fondrobotarna inte har förvaringsinstitut utan använder just omnibus-konton. Men det måste jag bekräfta.

Ja, det var lite fredagsnörderi.

Så då kan man lägga in flera 100 tusen i Lysa då?

Det får du till syvende och sist bestämma själv. Vi är ganska många här i forumet som har gjort det. LYSA är min enskild största investering på en bra bit över en miljon kronor, så jag har full till tillit det. :slight_smile:

1 gillning

Jo det lutar åt Lysa. Har kollat på dina 1-timmarsklipp flera gånger om dagen senaste veckorna. Jag är ung och har kommit fram till att följa hink-principen i Lysa även fast jag är 28. Fast med en större lekhink till en början.

Ja, tror att de kan bara ta pengarna men det kan väl vilken annan bank/tjänst med investeringssparkonto.

Aen!
Läs Jans inlägg ovan och försök förstå vad han skriver. Jag använder inte LYSA själv, men skulle inte vara rädd för att göra detta ur säkerhetssynpunkt.

Lägg dina konspirationsteorier åt sidan.

Om du läser mina inlägg så märker du att det inte finns några konspirationsteorier. Jag tror på Lysa och det som en “tråkig” plats att ha mycket kapital på som växer och minimerar krascherna.

Vad använder du som alternativ för Lysa? Konspirationsteorierna är lagda åt sidan och nu är det du som står i rampljuset :wink:

Det var Aens sista inlägg jag svarade på.

Jag har i princip slutat att ha synpunkter på fonder, men rekommenderar att använda Jans Barnportföljen som bas. Vill du sedan modifiera den något med en personlig touch så fungerar det säkert också bra.

Med risk för att vara OT. Är det någon som känner till upplägget för det som hände på exempelvis Allra, skulle det kunna hända även LYSA? Mitt intryck av LYSA är att de verkar mycket seriösa, speciellt när det ändå förvaltar närmare 6,5? miljarder… Dock så är man ju samtidigt lite rädd för konsekvenserna av ev. fulspel från deras sida. Är denna rädsla på något sätt befogad?

LYSA handlar inte med den typen av papper som Allra gjorde. LYSA köper bara fonder och ETF:er åt oss sparare. Dessutom genom auktionsförförande vilket är ett bra sätt göra det på. Så nej, jag ser inte att det ska gå.

Jag har mitt utspritt över flera olika mäklare av olika anledningar och håller koll på allt genom en Excel-fil, men alla gör ju som de själva känner för.

250.000 är dock en struntsumma i sammanhanget och täcks av Investerarskyddet