Hej Andreas
Grattis till att ha hittat hit och till att ha ett så bra ekonomiskt läge redan nu.
Jag håller med om att fyra-hinkar-principen är ett grymt bra verktyg och på det hela taget tycker jag att du har landat rätt utifrån de förutsättningar du beskriver. Bra jobbat.
Först dina frågor:
-
Att ha en mindre buffert, typ två gånger månadskostnaden, tycker jag är rimligt. Jag kallar den för “konsumptionsbuffert” och syftet är helt enkelt att jämna ut variationen i månadskostnaderna över tid. Det ser jag som något som jag alltid kommer att ha. Visst kan du kvitta den mot ditt målsparande för kontantinsatsen, men vad händer då om ni ramlar över drömlägenheten redan efter sommaren? Jag skulle hålla dem var för sig för annars behöver du spara ihop till konsumptionsbufferten i alla fall när bostadsköpet närmar sig och målsparandet tas i anspråk.
-
Det finns en äldre tråd här som diskuterar detta: Kan LYSA ta pengarna och sticka?
-
Absolut. För allt under 3 år är bankkonto med insättningsgaranti att rekommendera.
Så ett par frågor till dig att fundera vidare på:
-
Hur landade du i storleken för Mellanriskhinken? Är det tumregel, ytterligare framtida sparmål (4-10 år) eller har du funderat över ekonomiska konsekvenser av mer negativa scenarion så som arbetslöshet, längre sjukdom, och landat i detta belopp? Du funderade kring att du hade hela kontantinsatsen på bankkonto och att det var mycket kapital oinvesterat. Kanske är det så att du med dina förutsättningar (fast jobb, hyresrätt, ung, inga barn) skulle kunna ta en större risk och flytta även (del av) dessa pengar till Passiva hinken? Hur långt tid skulle det ta för dig att månadsspara ihop denna buffert om/när dina förutsättningar ändras?
Jag tycker att just Mellanriskhinken är en av de stora vinsterna med fyra-hinkar-principen då den manar till eftertanke lite bortom den tidshorisont som man normalt överblickar. -
Det finns inget som säger att du måste ha en Lekhink. Om du tycker att det är kul så ska du definitivt behålla den. Om inte skulle jag sälja av och lägga kapitalet i Passiva hinken.
Lycka till!