Hej!
Jag håller på att sätta upp en stay-rich portfölj i klassisk 60/40 format där en betydande del av pengar från försäljningen av mitt företag ska in.
Jag har tänkt och läst på mycket under året generellt vad gäller investering vs spekulation och hittat min strategi där jag ska kunna sova gott även om marknaden svänger: jag har amorterat mig skuldfri och ser till att ha en rejäl buffert på egna kontot för de närmaste 2-3 årens utgifter, både förutsedda och oförutsedda. Resten åker in i en 60/40 portfölj med passiva, indexnära fonder.
Min portfölj ska ha bred spridning och inga onödigt höga avgifter. Jag har inte räntefonderna att tjäna pengar på utan som värdebevarande kudde. Jag är inte bekväm med guld än, så jag börjar utan. Anledningen till att jag inte kör på LYSA är för att även om portföljen ska vara tråkig, så vill jag lära mig och engagera mig just vad gäller ombalansering och fondköp.
Min tänkta portfölj är enkel:
- 60% SPP AKTIEFOND GLOBAL A
- 30% AMF RÄNTEFOND MIX
- 10% HANDELSBANKEN REALRÄNTEFOND A1
Min första tanke var att sätta upp den här portföljen på Avanza för att ha full frihet, men nu när jag kollade efter så finns just de här fonderna även på SEB, min hembank. Räknar man snitt på avgifterna så blir de likvärdiga, just nu ligger SEBs avgifter något billigare (0.267% SEB och 0.275% Avanza). SEBs courtagenivå på 0.09% känns heler inte så farlig jämfört med avanzas nivåer.
Det finns fördelar för mig att ligga kvar i SEB, främst färre konton och enklare överföringar (jag vill ha allt så krångelfritt det bara går) men också högre engagemang i min hembank, vilket underlättar bemötande hos private banking och liknande. Har haft bra nytta av min private banking-kontakt hittils och fortsätter gärna med det.
Så, mina frågor:
-
Missar jag någon viktig risk-exponering med portföljen? Jag vill inte lägga till många småinnehav i fonder för att känna mig smart men vill heller inte missa en betydande del av “världsmarknaden” eftersom jag egentligen vill ligga så brett som möjligt.
-
Missar jag någon viktig för/nackdel med att implementera min fondportfölj hos SEB?
-
Min tanke är att köpa in mig allt på en gång. Jag förstår att det kan vara tungt psykologiskt men tror mer på att mina buffrar och uppdelningen av portföljen är det som ska ge trygghet, inte att jag fördelar mina inköp över 1-3 år. Tankar på det?
Tack på förhand!