Sålt företaget med privatekonomiskt positiva konsekvenser och ska bygga en stay-rich-portfölj

Hej!

Jag håller på att sätta upp en stay-rich portfölj i klassisk 60/40 format där en betydande del av pengar från försäljningen av mitt företag ska in.

Jag har tänkt och läst på mycket under året generellt vad gäller investering vs spekulation och hittat min strategi där jag ska kunna sova gott även om marknaden svänger: jag har amorterat mig skuldfri och ser till att ha en rejäl buffert på egna kontot för de närmaste 2-3 årens utgifter, både förutsedda och oförutsedda. Resten åker in i en 60/40 portfölj med passiva, indexnära fonder.

Min portfölj ska ha bred spridning och inga onödigt höga avgifter. Jag har inte räntefonderna att tjäna pengar på utan som värdebevarande kudde. Jag är inte bekväm med guld än, så jag börjar utan. Anledningen till att jag inte kör på LYSA är för att även om portföljen ska vara tråkig, så vill jag lära mig och engagera mig just vad gäller ombalansering och fondköp.

Min tänkta portfölj är enkel:

• 60% SPP AKTIEFOND GLOBAL A
  • 30% AMF RÄNTEFOND MIX
  • 10% HANDELSBANKEN REALRÄNTEFOND A1

Min första tanke var att sätta upp den här portföljen på Avanza för att ha full frihet, men nu när jag kollade efter så finns just de här fonderna även på SEB, min hembank. Räknar man snitt på avgifterna så blir de likvärdiga, just nu ligger SEBs avgifter något billigare (0.267% SEB och 0.275% Avanza). SEBs courtagenivå på 0.09% känns heler inte så farlig jämfört med avanzas nivåer.

Det finns fördelar för mig att ligga kvar i SEB, främst färre konton och enklare överföringar (jag vill ha allt så krångelfritt det bara går) men också högre engagemang i min hembank, vilket underlättar bemötande hos private banking och liknande. Har haft bra nytta av min private banking-kontakt hittils och fortsätter gärna med det.

Så, mina frågor:

1. Missar jag någon viktig risk-exponering med portföljen? Jag vill inte lägga till många småinnehav i fonder för att känna mig smart men vill heller inte missa en betydande del av “världsmarknaden” eftersom jag egentligen vill ligga så brett som möjligt.

2. Missar jag någon viktig för/nackdel med att implementera min fondportfölj hos SEB?

3. Min tanke är att köpa in mig allt på en gång. Jag förstår att det kan vara tungt psykologiskt men tror mer på att mina buffrar och uppdelningen av portföljen är det som ska ge trygghet, inte att jag fördelar mina inköp över 1-3 år. Tankar på det?

Tack på förhand!

• Det är samma fondavgift på SEB och Avanza. Skillnaden är att SEB inte redovisar transaktionskostnader för fonden.
  • Courtagekostnaden spelar ingen roll för din portfölj eftersom fonder inte har courtagekostnader.
  • Ett alternativ till räntefonder i denna lågräntevärld är sparkonto, där du kan få runt en halv % efter skatt utan att binda. Räntefonden måste klå den avkastningen plus fondavgiften plus ISK-skatten.
  • Många här har lite extra i Sverige (”home bias”), men det är inget måste om du hellre vill vara helt marknadsviktad.
  • Att köpa allt direkt är bra. Så länge man klarar av det mentalt om det kommer en dipp precis efter.
1 gillning

Räntefond Mix ger väl åtminstone SEK-bias.

Är en Get Rich-portfölj bättre än en Stay Rich? Varför vill man byta till det senare istf att köra vidare på en Get Richer? (Jag förstår att en Withdrawal Portfolio kan se annorlunda ut)

Historiskt sett har portföljer med guld och långa räntor gått bättre och varit mindre volatila än en ren 60/40, men det finns ju inget som säger att det kommer vara så i framtiden bara för det. Vill bara nämna det.

Sen är det ingen dum idé att ha räntedelen av pengarna på konto i dagens miljö. Daniel Nilsson här på forumet har nån variant där han har pengarna rullande med olika bindningstid på Marginalen bank, från 1-7 år och binder om löpande. Och får ut ca 2%?. Betänk dock att insättningsgarantin bara är 1.050.000 kr per institut.

Jag är nyfiken, kan du möjligen berätta lite om hur du har haft nytta av din kontakt på PB? Har själv möjlighet att ha PB men har aldrig sett nyttan med det riktigt.

Tack för svaren, jag hade missat detaljerna med avgifterna och courtage.

Jag har inte gjort resan då jag byter från get Rich till stay rich utan sålt mitt bolag och då hamnat direkt i FI. Så jag måste väga hur värt det är för mig att ”get richer” mot det psykologiska att bli av med för mycket av pengarna jag fått från bolaget som jag slet så många år med.
Jag tänker Mao mer värdebevarande, min tidshorisont är också den litet lös, tänk om jag får för mig att sluta jobba redan om 5år? Antagligen inte, men tänk om? Friheten är mer värt än att maxa pengarna.

2 gillningar

Tack för inputen!

Har du något tips på hur jag lättast kan sätta ihop och simulera virtuella portföljer? Som du säger är historiken ingen garanti för framtiden men om jag lätt kunde jämföra några olika varianter hade det varit väldigt värt.

Antar att jag kan kolla på ”nybörjarpoetföljen” för tips på fonder med guld (Xetra-Gold (4GLD)).

Jag känner nog att bolla flera sparkonton på olika mindre banker tyvärr går utanför min krångel-gräns, jag vill å ena sidan äga processen och kunna ombalansera själv vid behov, men jag vill ha allt på så sammma ställe som möjligt.

Absolut! Jag tror det är väldigt specifika nedslag där det är skönt att ha ett direktnummer/Mail till en person som bara ”fixar det”. Mina såna är:

• Ärenden kring våra bolån
  • Kontakt till vissa jurister (familjerätt för oss)
  • Överföringar av större summor (SEB har spärrar över vissa belopp)
  • Kontakt med skattejurist om det behövs
  • Har fixat direkt kontakt för familjemedlemmar som behöver bolån, istället för att bli omkringbollade på telefonbanken till skeptiska rådgivare så har dom fått hjälp direkt eftersom det var ”från oss”. Det här är nog väldigt case by case, men för oss funkade det.

Generellt har jag uppskattat att inte behöva sitta i telefonkö till banken, det är en trygghet att veta att jag kan höra av mig och bli prioriterad. Det kan mycket väl vara så att jag inte kommer ha så mkt med dom att göra på ett par år för att sen behöva dom igen.

Det som stör mig är att innan jag hade bra med pengar och ”kvalade in” till PB så upplevde jag SEB som rätt dryga och att jag absolut inte hade något att säga till om. Nu är tonen annorlunda och även om det är nice för mig personligen så sticker det litet i mig att det är så uppenbart.

4 gillningar

Plus 1 på detta. Vi har UBS genom familjen och är inte vatten värda trots att dom borde kunna räkna ut vart befintligt kapital hamnar om en tyvärr inte allt för lång framtid.

1 gillning

https://portfoliocharts.com/ och https://www.portfoliovisualizer.com/ är väl de som brukar rekommenderas och pratas om här på forumet. Personligen gillar jag portfoliocharts. Den är enkel och tydlig och har dessutom ett gäng exempel på olika populära portföljer, bland annat olika permanenta/allvädersportföljer (som borde vara något du är ute efter).

1 gillning

Grattis till företagsförsäljningen och FI. :slightly_smiling_face:

Min stående rekommendation för personer i din / er situation är att göra följande upplägg:

1. Fem års utgifter på bankkonto med insättningsgaranti och idagsläget en ränta på 0.5 - 1.0 procent.

2. Sedan placera 25-33 gånger en årsutgift i en 50/50 eller 60/40-portfölj. 25 multipeln kommer från en beräknad framtida avkastning om 4 % och 33-multipeln om en avkastning om 3 %. Då kommer den här portföljen i genomsnitt generera ett års utgifter i avkastning om året.

3. För resten av pengarna därutöver är risken valfri. Dvs. du kan köra in dem i mellanriskhinken enligt punkt 2 ovan, placera med hög andel, köra onoterat eller vad som helst. :+1:

Din portfölj är absolut bra och får tumme upp. Jag själv hade däremot placerat pengarna på en fondrobot som LYSA. Upplever att spridningen blir snäppet bättre. Sedan förstår jag absolut vikten av att ha en bra relation med banken, men det har jag löst genom att ha betala för premium-rådgivningstjänsten hos Swedbank (typ 2000 kr/år). Det är betydligt billigare än att ha ett par miljoner i deras dyrare fonder.

3 gillningar
  • 60% SPP AKTIEFOND GLOBAL A
  • 30% AMF RÄNTEFOND MIX
  • 10% HANDELSBANKEN REALRÄNTEFOND A1

Är du bekväm med hur lång bindningstiden är på obligationsinnehaven i de räntefonder du har valt? Handlar det om ren parkering av pengar skulle väl penningmarknadsfonder vara bättre?

1 gillning

Gratulerar till affären.
Jag är i en liknande situation. Landade i en portfölj som ser ut såhär:

• 20% Global Equity
  • 5% Global Small Cap
  • 10% Long US Treasury
  • 5% TIPS
  • 10% Gold
  • 5% Commodities
  • 45% Cash/Sparkonton

Målet är låg volatilitet och förhoppningen är att slå inflationen. Jag jagar inte avkastning, finns ingen mening. Hoppas även att inte behöva tänka så mycket mer på det framöver.

Initialt var jag inne på att sats på en portfölj med 60% aktiefonder. Men efter att funderat genom det hela så insåg jag att jag inte behövde det.

Vidare gillar jag @janbolmeson upplägg med hinkar om 5 års utgifter och 25-33 gångers årsutgifter. Jag hade nog gått på det upplägget om det inte vore för att jag inte är bekväm med 50/50 eller 60/40 portföljer i dagsläget.

2 gillningar

Tack för rekommendationerna! Jag har några frågor:

Angående 1) Jag läser ofta rekommendationer om att hålla pengarna på ett konto med insättningsgaranti och få litet ränta på det för att motverka inflation en smula, men hur gör ni rent praktiskt? Är det Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer som gäller och välja den som ligger bäst där?

Jag tycker det känns olustigt / jobbigt att starta flera konton på tex marginalen eller mindre banker som jag aldrig hört talas om, det känns både krångligt och rörigt och litet osäkert. Jag vet att det låter gnälligt men är det något jag märkt under tiden jag försökt hitta rätt lösning är en stor del av “rätt” lösning är en lösning som man själv är bekväm med.

Jag har just nu pengar på konto hos SEB, uppenbart mycket mer än insättningsgarantin, jag kanske är naiv men jag tror att det ska mycket till att SEB ska tillåtas att gå omkull så att pengarna på kontot försvinner. SEB har däremot ingen ränta att tala om på sina placeringskonton…

Just nu har jag inget bättre alternativ som passar mig än att hålla motsvarande fem års utgifter direkt på konto hos SEB, men jag lyssnar gärna på konkreta förslag som inte är för krångliga. :sweat_smile:

Angående 2) Jag hör dig, och LYSA bli ju tungt rekommenderade ofta här. På många sätt skulle det passa mig som fortfarande har väldigt lite erfarenhet av att sätta upp och hantera en egen portfölj. Bara sedan jag postade mina tankar om min 60/40 portfölj igår så har jag börjat fundera på om jag inte ska lägga till guld, eller göra den mer som en allväder, eller lägga till mer småbolag, osv, osv. Tecken på att jag egentligen inte riktigt vet nog mycket för att komponera portföljen själv.

Men ett par konkreta LYSA frågor då:

a) Kan man räkna på spridningen hos lysa? Försöker Lysa vara så breda som möjligt? jag har läst några klagomål över 20% home bias, är det matematiskt försvarbart? Ju mer jag läser desto mer känns det som att jag vill ligga så bred det bara går?

b) Hur är upplevelsen att ha sina investeringar hos LYSA? Är rapporteringen och transparensen bra?

Tacksam för tålamod och svar, när jag väl bestämt mig för en portfölj vill jag inte ändra mig så mycket så jag försöker lära mig så mycket det bara går!

Vet inte riktigt vad du menar med ”räkna på”, men Lysa bred 60/40 är aningen smalare än ditt förslag på 60/40 pga 20% smal sverigefond. Och också aningen dyrare än ditt förslag.

Tycker upplevelsen varit rätt bra, lagom tråkig för att man inte ska bli beroende. Rapporteringen är rätt lågmäld, dom gör inte mycket väsen av sig.

Jag hade nog (om jag var i dina kläder) testat att slänga in typ 10kkr på lite olika ställen för att se vad jag trivts bäst med. Tex Avanza, Nordnet, din vanliga bank, Lysa, några nischbanker med ränta.

Förslag på stay rich portfölj om jag fick välja :slight_smile:

1 gillning

Nej, jag brukar rekommendera att köra Avanza Sparkonto+. Om man bara utgår från 5 Mkr i mitt exempel så har du fyra exempel nedan där man hade kunnat binda 4 Mkr på 12 månader. Då har man det på samma ställe men ändå fyra insättningsgarantier. Vill man jaga några tiondelars procent så kan man sprida ut det.

image

Haha, EXAKT det är en av anledningarna till att jag brukar rekommendera LYSA (och kör det själv). När man väl hamnar i det kaninhålet tar man sig sällan ut. :rofl:

Ja, man försöker vara så breda som möjligt. Angående home bias så har vi en lång diskussion på ämnet med LYSA, Opti och andra proffs.

Ja, jag upplever det. Sedan är det ju egentligen inte superviktigt då dina pengar inte ligger hos LYSA i den meningen. De är placerade i de fonderna som LYSA har valt ut och fysiskt ligger dina pengar hos Danske Bank. Det vill säga inte i själva LYSA som det ofta låter när man pratar om det.

1 gillning

Tack! Med “räkna på” menade jag att uppskatta hur stor exponeringen är på LYSAS fonder, i antal bolag antar jag. Däremot så kan antal bolag knappast vara det bästa sättet att mäta, hm… Många saker att sätta sig in i.

Kanske en dum fråga, men hur mäter du hur bred exponering du har och kvalitén på denna? Jag är inne på tankegången att investera brett på index, men jag förstår också att det finns olika index, man kan ha olika bias osv. Men, om jag tror på att investera riktigt riktigt, brett, hur hittar jag rätt?

Gah, ju mer jag frågar här, ju mer inser jag att det finns väldigt mycket att lära sig…

Lysa bred är tillräckligt bred, skulle istället koncentrera mig på att få till fördelning mellan aktier/räntor på ”rätt” nivå för att hamna i tilltänkt risk. Vill du bygga en egna portföljer kan jag rekommendera Rikatillsammans portföljerna.

Nybörjarportföljen är riktigt bred och bra, typ halva priset mot motsvarande Lysa också. Kräver dock ombalansering, men finns färdig excelmall för det så det fixar du.

3 gillningar