Hej!
Jag har gjort en resa i hur jag ska hantera en situation med stor mängd pengar som ska investeras. Kanske att du kan ta med dig något från det.
Jag har:
-
Pratat med förmögenhetsförvaltare (oskön känsla av att inte veta om man blir lurad)
-
Snackat med grannen om investering (”självklart allt in i investmentbolag!”)
-
Pratat med min hembank SEB (fyrkantig och dyr förvaltning, om än tråkigare än förmögenhetslirarna, på ett bra sätt)
-
Tagit råd från oberoende rådgivare (jättekunnig och trevlig, men säljer förvaltningsportfölj, så även fast portföljen är toppen och jättebrasa index så betalar man extrs och det blir endel krångel, och inte helt oberoende i råden då förstås…)
-
Bestämt mig för att göra allt själv för att lära mig
-
Insett att det är väldigt mycket att lära sig och att jag har svårt att landa i rätt. Jag kan välja den enklaste, renaste portföljen men mentalt börjar jag ändra mig (lägg till guld, byta fonder osv).
-
Ta rådet om LYSA, läsa på och landa i en 60/40 där, och det känns jätteskönt. Jag kan låta den vara, lita på vetenskapen och inte pilla.
Det hade gått snabbare att landa i LYSA direkt för mig, men det ska inte alltid vara lätt.
Inte säkert att du landar i samma såklart, men där har du min väg iaf.