Hej! Har hört ganska mycket bra om LYSA och andra fondrobotar för den delen, men också en del mindre bra.
Jag har idag majoriteten av mitt sparkapital i en globalfond och har 20+ års sparhorisont. Jag gillar idèn med Lysa på så sätt att man investerar utefter vad forskningen säger osv. Men jag grubblar lite kring vissa grejer:
Är det värt att ha en 100 portfölj hos LYSA än en globalfond (med tanke på avgiften)?
Har hört/läst att lysas avkastning underpresterat globala indexfonder, ganska rejält dessutom?
Är det nån vits att ha både och eller är det bara kaka på kaka?
Använder ni LYSA, eller nån annan robot, varför, varför inte?
Jag använder LYSA för det e så gruvligt smidigt och enkelt. Jag är ointresserad och vill ha något som är förståeligt och som sköter sig självt. Så LYSA passar mig som hand i handske.
Nej, inte än. Jag vill ha full kontroll på mina investeringar och tycker att det är roligt att sköta det själv med möjlighet till högre avkastning. Utesluter det inte i framtiden men troligen inte Lysa i så fall.
Jag använder inte Lysa även om jag tycker att det verkar vara en bra tjänst. Om jag skulle välja robot skulle jag dock välja Opti då jag gillar att de diversifierar en del till råvaror samt har inte så stor andel i Sverige.
Jag använder dock inte robot för jag vill själv kunna bestämma tillgångsslag, fördelning samt fördelningen mellan fonderna inom tillgångsslagen. Jag vill dessutom ha lägre avgift och jag tycker det är väldigt roligt att göra själv.
Lysa har underpresterat en global indexfond dom senaste 5 år med ca 10-15% det är korrekt men som nämnts tidigare så är inte lysa så lik en globalfond då dom har högre andel Sverige, småbolag och tillväxtmarknader. Dessutom jämför du på längre sikt så vinner Lysa mot en global indexfond. På 15 år har Lysa gett 180,61% och storebrand(spp) har gett 148,76%
Fast detta säger ju inget alls om vad som kommer att gälla i framtiden.
Lysa startade i slutet av 2016, dvs man har i praktiken ännu inte nått upp till 6 års historik. Det du säger att Lysa har gett på 15 år är baserat på en simulering, frågan är hur relevant en sådan är.
Med tanke på att man vill skaffa nya kunder så gissar jag att simuleringen inte direkt är gjord för att vara så konservativ som möjligt utan snarare åt andra hållet. Jag kan ha fel där men jag är väl lite för luttrad för att hoppas på något annat.
Absolut så är det ju man får fråga sig själv om man tycker lysa har gett en korrekt simulering av den historiska avkastningen. Under avkastningsfliken går det läsa hur dom har gjort den.
Jag använder ingen robot. Att använda en robot är för mig att avsäga mig kontrollen och det är inget som jag är beredd att göra. Men jag förstår att det kan vara en bra tjänst för en del.
Ja. Av mitt kapital har jag lagt 20% på fysiskt guld och 80% på börsen. Av det som ligger på börsen ligger 90% hos Lysa och 10% i lekhinken på Avanza. Hade jag investerat mindre troget vad som är rekommenderat för småsparare, hade jag lagt allt i Proethos.