Tveksam till Lysa

Tack för alla svar!
En fråga som jag inte fått svar på är om det är någon vits med att ha både globala barnportföljen samt LYSA? Dvs dela upp sparandet i två delar eller är det helt onödigt?

Om du är osäker vilken portfölj du ska välja så kan du ju köra 50/50 så får du med båda.

I övrigt finns ingen större anledning att köra båda anser jag.

Jag ser ingen vits med att dela upp sparandet. Att finjustera sparandet på detaljnivå är inte det avgörande. Att spara överhuvudtaget är det viktigaste. Sen att få de stora penseldragen på plats. Framtiden är ju ändå helt oviss.

Sparar du passivt tror jag att en global indexfond är den bästa kompromissen. Det man betalar för hos Lysa är väl ombalanseringen. Sparar du 100% i samma fond behöver du ju inte den tjänsten. Att de skulle ha vissa fonder som är bättre än andra tror jag inte på.

5 gillningar

Ser ingen anledning till att ha både globala barnportföljen och lysa då dom är ganska lika. Kör bara Lysa istället för att göra det lätt för dig så får du automatisk ombalanseringar och portföljoptimering. Sen är det ju ingen fel dock med att ha en liten portfölj på avanza också där du kan ha lite högre risk

1 gillning

Tack för alla svar!
Blir nog att fortsätta med fonder som man kan pilla lite i, på gott och ont…men lite roligare sparande och om det ändå är i princip samma sak som LYSA så spelar det ingen roll.

Är emellertid nyfiken att testa på LYSA så det får bli barnsparandet som hamnar där

Menar du fysiskt uppbackad ETF? Isf vilken? Eller är du hardcore med BullionVault eller guldtackor hemma i förrådet?

En mix av det hela. Vill man snabbt likvidera innehav är det Xetra-Gold som gäller. Annars finns det många bra online-alternativ där man kan köpa och förvara fysiskt guld. Nationalbankerna i Storbritannien, Österrike och Australien vet jag tillåter handel och förvaring av fysiskt guld. Sedan finns ju en uppsjö privata aktörer och finansinstitut.

1 gillning

Använder delvis Lysa men gillar inte det faktum att de går med förlust. De säger att de ska storsatsa i Danmark och Tyskland och det andas risk. Visst är mina pengar mina men om bolaget konkar så är det en konkursförvaltare som ska ge mig tillgång till mina fonder. Kan säkert ta tid. Dessutom så underpresterar de mot t ex rikatillsammansportföljen.

2 gillningar

Jämför du inte prisindex mot avkastningsindex i första bilden?

1 gillning

Är ju helt olika portföljer. Rikatillsammansportföljen innehåller ju 25% aktier, 25% korta räntor, 25% långa räntor, 25% guld och Lysa har ju varken guld eller långa räntor. Blir lite fel att jämföra dessa.

1 gillning

Du har rätt. Ändrat nu.

Men småbolag har fortfarande avkastat klart bättre.

Då kan man väl fråga sig varför inte Lysa inkluderar dessa tillgångar om de presterar
bättre än korta räntor, både när det gäller absolutavkastning och riskjusterad avkastning?

Försökte diskutera detta i en annan tråd: Alternativ till klassisk 60/40-portfölj?

1 gillning

Pinga dem här direkt i tråden, alternativt skriv ett meddelande till deras kundtjänst i inloggad läge om du är medlem hos Lysa. De har nog ett bättre svar än våra gissningar om varför de inte inkluderar dessa tillgångar. De brukar alltid vara hjälpsamma och svara snabbt.

1 gillning

Detta kanske besvaras i detta avsnitt:
#234 - https://rikatillsammans.se/lysa-fragor-2021/#kommer-lysa-ta-in-guld-i-sin-portflj

Saxat från transkriberingen:
" > När kommer guld in som alternativ i fondmixen?

Och

Har Lysa fortfarande inte har några planer på att ta in fler tillgångsslag än aktier och räntor?

Patrik: Nej. Här har vi en enkel grundfilosofi, om man tittar på råvaror och ädelmetaller, eller kryptovalutor för den delen så finns det inte det här kontinuerliga kassaflödet som kommer.

Man hoppas bara att någon i framtiden är beredd att betala mer än vad man gör idag. Det är lite mer av en spekulation än att man investerar för att få den här löpande avkastningen. Det vi vill göra är att se till att vi har en inneboende avkastning på det vi investerar våra kunders medel i.

Jan: Skulle man inte kunna argumentera för att man ju ska äga hela marknaden, alla tillgångar? Där skulle det vara inkluderat krypto, råvaror eller guld i förhållande till den andel som guld utgör av det totala finansiella värdet.

Patrik: Jag tycker att det finns en ganska stor skiljelinje mellan de tillgångar som är avkastande och där man hoppas att någon ska betala mer i framtiden. Skulle någon välja att äga 3-5% guld för att skydda mot en del scenarion så tycker jag inte att det är den dummaste idén man kan göra."

1 gillning

Jag personligen tycker ändå att guld och råvaror har sin plats i en portfölj,
men om jag för stunden lägger dom åt sidan då.

Frågan kvarstår fortfarande varför de väljer korta räntor istället för långa,
och varför de väljer 90% nominella räntor och bara 10% realräntor?
Och hur mycket “kontinuerligt kassaflöde” fick de in när räntorna mellan 2016 och fram till nyligen låg på under noll?

1 gillning

Jag placerar ca 10-20% i guld och råvaror i mina portföljer och i räntedelen ca 60% statsobligationer (både kort och lång) samt 20% realräntor och 20% krediter med rörlig ränta.

1 gillning

Var lite uttråkad, så skickade ett mejl till Lysa och frågade
dom om inte deras portfölj är lite dåligt skyddad mot ett scenario som stagflation.

Bl.a så frågade jag varför de bara allokerar 10% av räntorna till realräntor
och vad de tycker om t.ex guld och råvaror som skydd mot inflation.

Deras svar:

Det finns såklart mycket sämre alternativ än Lysa, men känns som att det inte skulle skada om de tog en lektion av Dalio och Shahidi!

1 gillning