Imorgon hälsar Patrik Adamson från LYSA på | Vad vill vi fråga?

Imorgon hälsar @Lysa på, vad tycker du att vi ska ta upp förutom den uppenbara frågan om spridningen i Sverige-fonden?

7 gillningar

Vore mycket intressant att få en lite djupare genomgång kring valet av fonder i räntedelen i Bred portföljen. :+1:

3 gillningar

Om det har funderat på att släppa sitt koncept med färdiga nivåer som fond i fond och som kan köpas på depå. T.ex. en 70/30 med intern ombalansering.

Vart är Lysa på väg framöver? Behåller de samma strategi? Håller Lysas ägare med om att de ska fortsätta vara transparenta och oberoende långsiktigt? Blir det fler fonder/inriktningar?

Jag har lite svårt att komma på något mer som ni inte redan täckt i de tidigare intervjuerna (som är väldigt lärorika!). Ni behöver inte vara rädda för att upprepa er lite för jag tror många lyssnare är nybörjare.

:sweat_smile:

1 gillning

Hur går det med deras tjänstepensionserbjudande?

5 gillningar

(Lysa har live “Samtal med Patrik” nu på Facebook, och frågan om Sverige-exponeringen kom upp. Han svarade, om jag förstod rätt, att de arbetar på en lösning som kommer ha ~200 svenska innehav. Men, igen om jag förstod rätt, kommer det fortfarande vara de 200 största bolagen (istället för 80 största bolagen som idag), så att nya lösningen kommer inte heller ha ~10% småbolag som alla andra sverigefonder har. Men det blir nog ändå mycket bättre än dagens ~2% småbolag). @janbolmeson jag hoppas du diskuterar antal bolag och % småbolag, och inte bara accepterar Patriks svar att “nya produkten täcker 97% av svenska börsens marknadsvärde”.

—————————————————

Jag har en fråga, som kanske tagits upp förut. Men vad händer vid dödsfall av partner? Om jag förstår rätt är vissa aktörer proaktiva och skickar ut info till kvarvarande partner att det finns $$$, medan andra aktörer är med laid-back och väntar på att kvarvarande partner kontaktar aktören. Har jag förstått rätt? Och om Lysa kör laid-back, finns det plan att bli mer proaktiv?

Och en annan feedback, som precis togs upp i Facebook-livesändningen, är en podd. Vore jättekul med en podd en gång per månad (eller dylikt) där de helt enkelt bara pratar om vad som händer med sidan, antal nya kunder, hur det går med internationella satsningar, etc. Helt enkelt att om man har hela sitt kapital där vore det kul att höra dom prata ibland om tjänsten och inte bara läsa ett kort blogginlägg varje halvår. Och man vill höra om det går bra eller om de är på väg att konka.

9 gillningar

Skulle vara intressant att höra hur det går med planerna att automatisera lysa fond så man får mer räntor vid en viss ålder och utbetalningar som följer en vid pension eller så.Jag har hört tidigare att lysa pratat om det men inte hört nått mer.

7 gillningar

En fråga om det finns planer på att införa fullmakt där två t.ex. gifta personer har insyn i det ”gemensamma” kontot.

6 gillningar

Filas det på någon skatteoptimering genom att låta räntor ligga på AF-konto istället för ISK? Eventuella ombalanseringar skulle i första hand hanteras via månadsspar.

2 gillningar

Om dom kommer täcka in 97% av börsvärdet till en rimlig kostnad kommer inte ens jag klaga :joy:

1 gillning

Skulle vilja höra lite mer om deras Breda och Hållbara inriktning. Hur ser det ut framöver med pågående klimatfokus?

1 gillning

Om de fortfarande inte har några planer på att ta in fler tillgångsslag än aktier och räntor?

5 gillningar

Dom pratade om råvaror idag på facebook sändningen. Indikationen var att dom aldrig kommer ta in ett tillgångsslag utan naturlig avkastning.

3 gillningar

Har de övervägt att låta användaren själv ställa in fördelningen Sverige/Världen? Oavsett vilken Sverige-fond som i slutändan erbjuds tycker folk olika om hur många procent den bör vara.

3 gillningar

Har de några tankar på en app eller är det fortsatt enbart hemsida som gäller?

2 gillningar

Konto för barn under 18?

3 gillningar

Bara en fråga:
-När kommer guld in som alternativ i fondmixen?

2 gillningar

Ja, var inte @AuAgEric lite småkryptisk i ett av avsnitten han var med i och var inne på att lysa skulle (Eric ville) plocka in lite guld

1 gillning

Tjaa
Vår guldbolags ETF vore perfekt för Lysa
(Bolag som ger utdelning, låg korrelation med resten av portföljen och ESG promoter)
/eric

5 gillningar