Lysa vs en portfölj

Jag fundera om det är bättre att ha pengar hos lysa istället för en egen portfölj som jag har nu. I så fall är det bättre att ha hälften på bred och hälften på hållbar. Jag vet att hållbar har gått bättre men jag tycker att Öhmans fonder täcker inte så många företag och man skall ju helst äger allt.

Har du skrivit en fråga eller bara dina egna grubblerier du satt i pränt? :smiley:

1 gillning

Jag började med…jag funderar. Alltså, jag vet inte vad som är bäst. Jag skall skriva ??? nästa gång Alec.

Ok, ingen vet med säkerhet om Lysa Bred eller Hållbar kommer gå bäst i framtiden.

Vad som kommer ge högst avkastning vet ju ingen.
Nackdelen med Lysa och andra fondrobotar tycker jag är att möjligheten till att investera i ädelmetaller eller råvaror inte finns.
Är kanske Opti som är undantaget, men å andra sidan kostar den mer än Lysa.

Hur ser din portfölj ut?

1 gillning

Nä fast det kan man ju lägga till vid sidan av själv, det får man ju ändå göra om man har en egen portfölj.

Hej Tomas88

Jag vill inte behöver lägga mycket tid på index sidan och därför funderar på lysa. Mycket av min tid kommer vara fokuserad på aktier i basmetaller och EV sektorn samt ädelmetaller.

1 gillning

Det är såklart långt ifrån en helt automatiskt lösning, men i planerna för Lysakoll finns det att kunna lägga in andel guld (och ev. andra råvaror/instrument) och få detta integrerat både i historiken och intraday prognosen (och innehav i SEK beroende på hur jag löser det med olika instrument). Själva inköpet av guld får man såklart sköta på sidan om men det kommer att ge en bra samlad bild av en Lysaportfölj “hedgad” med guld.

Jag har en bred och en hållbar ISK för både mellanrisk och högrisk, för jag kunde inte bestämma mig :joy: hållbar har gått lite bättre för mig dock, men den breda har ju fler företag så mindre risk. Jag gillar lysa över portfölj för jag tycker fonder är tråkiga att hålla på med och jag tror personligen inte jag får så överdrivet mycket att sitta och jobba med det själv, i alla fall inte med den begränsade kunskap jag besitter ang fonder. Föredrar att sitta och mecka med aktier i min lekhink, fonderna får gärna sköta sig själva :slight_smile: