Vad ska jag välja på LYSA - bred eller hållbar?

Hej! Tack för en grym podd.

Har haft en fondrobot nu hos lysa från Januari i år och har gjort enligt 3 hinkar principen. Månadssparar 10% av lönen. Kom och tänka på det här man kunde välja ”bred” eller ”hållbar” när man skapade hinkarna. Tror jag valde bred på alla 3 hinkar.
Vad tycker ni man ska välja? Ska ju spara väldigt långsiktigt. Kanske 10-30 år typ.

Har jag gjort rätt eller ska jag gå in och välja ”hållbart” i nån utav hinkarna?
Vad är skillnaden?

mvh Petter

Hej Petter!

Bred funkar utmärkt, skillnaden mellan dessa är att “hållbar” placerar inte i bolag som anses vara “oetiska”, där räknas bolag in som håller på med olja, spel, tobak osv.
För denna produkt som då heter “hållbar” får du betala en liten extra slant för att spara i, så du väljer själv om du vill spara i den “hållbara” eller den breda “vanliga”.

Jaha okej ??. Men vilken är bäst på långsikt? Känns som att betalar man för hållbara så är den bättre också eller?

Finns inget som säger att en hållbar portfölj ska avkasta bättre, beror mer på dig som person om du vill ha dina pengar investera i sådana bolag eller ej. Varför man betalar mer för en sådan portfölj är att det är lite mer admin och att hålla koll på vilka bolag som är oetiska osv.
Så du kan inte anta att om du betalar mer får du en bättre produkt.

Ingen vet om “bred” eller “hållbar” kommer ha bäst avkastning över tid.

Välj “hållbar” om en hållbar planet är en prioritet för dig.

Där är du lite orättvis eftersom lysa inte har högre avgifter för det hållbara sparandet.

100 % aktier med 100 000 kr i kapital, totalt:
  • Bred kostar 0,397 %
  • hållbar kostar 0,376 %

Sen varierar det lite beroende på transaktionsavgifter över tid. Så att säga att det är dyrare att spara hållbart hos lysa är fel.
Däremot avviker man mot index och tar en risk man kanske inte får betalt för.

(Just nu är hållbar billigare eftersom de underliggande fonderna och transaktionsavgifterna är lägre).

Om man som Henke har mer än en portfölj hos Lysa så är väl det enklaste att investera i båda alternativen så slipper man tänka mer på det.

Jag hade svårt att välja, självklart är hållbarhet viktigt för mej men samtidigt är riskspridningen också viktig. Det jag fattade det som är att den hållbara inte placerar i lika många bolag.

För mej blev det en av varje

Vilket av de Sverige fonderna är i hållbar. Sverige marknad hållbar eller Sverige hållbar? Stor avgift och värdeskillnad i dessa. Sverige hållbar är ju mycke bättre.