Mejl från Lysa om förbättring av det hållbara alternativet

Fler än jag som precis fick detta mail från Lysa?
Jag är taggad. Deras hållbara portfölj har ju hittills varit rätt så tamt med två Öhman-fonder. Någon som luskat ut exakt hur deras nya portfölj ser ut, och nya avgiften?

Nu förbättrar vi vårt hållbara erbjudande

Bästa kund,

Lysa strävar vi ständigt efter att göra det lätt att spara rätt. Därför är vi glada att ditt hållbara aktiesparande med Lysa nu blir ännu mer hållbart och ännu lite billigare.

Mer fokus på hållbarhet
De nya aktiefonderna kommer framöver att ännu tydligare prioritera minskning av utsläpp av koldioxid. De kommer att förvaltas enligt ett så kallat Paris-Aligned Benchmark index och klassificeras som "mörkgröna” artikel 9-fonder enligt EU:s hållbarhetsregelverk. Tidigare var aktiefonderna med hållbart fokus “ljusgröna” artikel 8-fonder.

Lägre förvaltningsavgift
Denna förändring sker genom att Lysa Fonder AB tar över förvaltningen av aktiefonderna inom vårt hållbara investeringsfokus och fonderna går därigenom från att vara så kallade matarfonder till att bli direktinvesterande. Det här leder till att vi kan pressa ner förvaltningsavgiften ytterligare för dig som investerar med hållbart fokus.

Förändringen sker automatiskt
Du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt för dig som har ett eller flera Lysakonton med hållbart investeringsfokus. Vi påbörjar övertagandet av förvaltningen idag och det kommer därefter att ske gradvis fram till början av december. Under den här perioden kommer du kunna göra insättningar och uttag precis som vanligt.

Nyfiken på detaljerna?
En djupare beskrivning av vad denna förändring innebär för dig som kund hittar du på vår hemsida. Se även denna underrättelse till andelsägare som beskriver ändringarna i mer detalj.

Du är alltid välkommen att höra av dig om du har frågor eller funderingar genom att skicka ett säkert meddelande i inloggat läge eller ringa till oss.

Tack för ditt förtroende,

Lysa

10 gillningar

De byter till den nya standarden för index som många andra stora redan gjort. Exempelvis Länsförsäkringar och Handelsbanken. Lysas nya hållbara alternativ fortsätter exkludera tillväxtmarknader.

Bra förändring även om Öhman har gjort det föredömligt och varit mer hållbara än vad många kanske trott.

2 gillningar

Här är indexen.

Globalt :earth_africa:

Sverige :sweden:

1 gillning

Snabbt svar från duktiga @OscarLysa i Lysas support.

Hej Johan,

Tack för ditt meddelande och vad roligt du tycker det är kul med de nya hållbara fonderna!

Fonderna Lysa Global Equity Focus och Lysa Sweden Equity Focus som tidigare varit matarfonder till Öhman kommer nu istället bli direktinvesterande vilket innebär att de köper aktier direkt i marknaden. Totalt kommer aktiedelen att utgöras av drygt 1 000 bolag.

Detta medför att vi kommer sänka förvaltningsavgiften för Lysa Global Equity Focus med 0.02 procentenheter, för dig innebär det en sänkning från 0.35 % till 0.33 %. Med förvaltningsavgift menar vi Lysas avgift + avgift för underliggande fonder (fondförvaltningsavgift till andra fondbolag).

Eftersom Lysa Fonder nu tar över förvaltningen för aktiedelen i det hållbara investeringsfokuset försvinner den del som gått till Öhman. För att kompensera för ökade kostnader i förvaltningen och samtidigt öka Lysas intjäning höjs delen som går till Lysa, men på totalen blir förvaltningsavgiften lägre. För dig med en målfördelning på 100 % aktier och hållbart fokus innebär det här en sänkning av förvaltningsavgiften med 1,6 baspunkter. Detta eftersom den globala fonden utgör 80 % av din portfölj.

Förändringen i avgift kommer att synas på ditt konto i slutet av oktober/i början på november då flytten av Lysa Global Equity Focus genomförts. Den kommer dock att fortsätta ändras under november när vi även flyttar Lysa Sweden Equity Focus. Allt beräknas vara klart i början av december.

Om du vill kan du läsa hela vårt pressmeddelande här: Pressmeddelande: Lysas hållbara erbjudande förbättras

Du hittar även mer information om vårt hållbara erbjudande här:
Hållbarhet

Om du har fler frågor eller funderingar tveka inte på att höra av dig speciellt nu i samband med de nya fonderna!

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

8 gillningar

Kul att Lysas hållbara alternativ blir mörkgrönt :partying_face: Att avgiften minskar är ju en trevlig bonus. Förvånande att inte större engagemang väckts på forumet men många är nog också motståndare till ESG.

Jag kommer nog personligen sälja av mina mörkgröna fonder i lekhinken som nu ligger på SAVR (Proethos, Storebrand Global Solutions) och lägga hela min mörkgröna tilt hos Lysa istället.

I väntan på att Jan och Caroline ska göra ett nytt avsnitt om hållbart sparande så skickade jag en fråga om det till Ekonomiakuten som gjorde ett avsnitt, “experterna” där menar på att det klokaste ur investeringssynpunkt är att hålla sig till en mindre del av portföljen när man investerar mörkgrönt.

2 gillningar

Bättre att köra index/indexnära, 0,2 % avgift och donera pengar till ett gott syfte. Det finns inget underlag för att det hjälper att exkludera bolag ur fond eller att det någonsin är lönt att acceptera mer än 0,2% avgift.

1 gillning

Nu går det att se förändringar i innehavet hos den globala delen.

2 gillningar

Det lär ju knappast vara sämre ur hållbarhetsperspektiv att välja en mörkgrön fond än en vanlig fond. Nyttan är svår att avgöra tänker jag, i alla fall för mig som lekman, men det känns bra att inte vara delägare i smutsiga bolag. Vad som är bäst avkastningsmässigt vet ingen, framtiden går inte att förutspå. Risken kan tyckas vara högre i en mörkgrön fond eftersom de är smalare, samtidigt kan man tänka att de bolagen “måste” gå bättre på lång sikt om inte världen ska gå åt helvete.

En bra lösning kan ju vara att göra både och. Exempelvis investera brett i Lysa Bred (eller en global indexfond) med majoriteten av sitt kapital och lägga en mindre andel i mörkgrön fond.

1 gillning

Eller 50/50 :+1:t2:

2 gillningar

Det var ett bra avsnitt och Alex upprepade det jag försökt kommunicera på dessa forum under lång tid. Dessutom finns det även innan denna uppdatering hos Lysa bra och billiga mörkgröna globala indexfonder. Man behöver inte köpa dyra aktiva nischade fonder för att investera hållbart. Nu har Lysa gjort det lite enklare för den som önskar. :+1:

4 gillningar

Efter hand som vissa bolag krymper av social och konsumptionsmässig förändring så krymper också detas representation i index. Index autojusterar. Att betala ett premium för inklusions/exklusionsparametrar driver varken bolagen i frågas vinster, och fonder driver inte heller marknadsvärdet utan de följer marknadsvärdet om de inte är aktivt förvaltade. Det är ett sentiment som kostar mycket och som tyvärr inte ger den effekten många tror. Där finns fonder som donerar en del av vinsten alternativt kan man göra det på egen hand. Det är en pr-strategi, inte ett konsekvensetiskt tänk att bättra marknader.

Just i detta fall med Lysa så är deras hållbara alternativ redan innan ändringen billigare än det breda faktiskt.

1 gillning

Deras fonder är över 0.2% så vilkey av deras alternativ som är billigare är ett falskt val :slight_smile: dåligt pris och sämre pris.

1 gillning

Ja, det är dyrare än att köra ex Avanza Global och Plus Allabolag men Lysas kostnad är varken dyr eller dålig. Jämför man en portfölj på Avanza som innehåller tillväxtmarknader och globala småbolag med det breda alternativet så krymper skillnaden i kostnad.

Jag personligen är skeptisk till att klimatomställningen är inprisad eftersom mänskligheten inte accepterar att vi måste göra en. Å andra sidan är jag inte den enda som tänker så men å tredje sidan så styrs till och med progressiva Sverige av klimatförnekare. :slight_smile:

Jag kör själv 50/50 mellan Lysas breda och hållbara alternativ. Sonens sparande går helt in i det hållbara.

3 gillningar

Alltså det här med att prioritera billiga fondavgifter till varje pris är i grund och botten bra men att det alltid framhävs som det viktigaste rådet grundar ju sig på att en gång i tiden var det standard att ta ut oskäligt höga avgifter, tänk storbankernas rekommenderade aktivt förvaltade fonder med 1% eller mer i förvaltningsavgift. Det gör knappast Lysa. Att säga att Lysa är dyrt i sammanhanget är ju inte seriöst, avgiften totalt ligger på mindre än 0,4%.

Genom att byta exempelvis Proethos eller Storebrand Global Solutions mot Lysas nya mörkgröna fond får man ett billigare mörkgrönt alternativ. Att byta mot typ Avanza Global kanske är marginellt bättre men då får jag ju inte den typen av produkt som jag vill ha.

3 gillningar

Dyrt är relativt till vad man får. En nära dubbel avgift så borde man ha ganska konkreta fördelar som kommer med det. Är Lysas fonder tillräckligt bättre än index för att ekonomiskt eller konsekvensetiskt välja dem? Mitt intryck är att Lysa och Opti säljer sig på att vara enkelt för konsument och tar ett litet premium till sig själva. De flesta internetbankerna ger dock samma viktiga funktion: att köpa index/indexnära globalfonder med lägsta möjliga avgift. Mycket av det andra är tyvärr skrafs med dåligt underlag att ge ett värde som på sikt ger bättre avkastning, inklusive etiska åtagande, än index. PR, inte data.

Produkten du vill ha får du definera bättre. Har du en målsättning som du kan understyrka konkret att Lysa ger dig bättre?

Vi är helt enkelt inte överens på den punkten. Men! Tråden spårar ur lite, den här tråden handlar ju om Lysas hållbara investeringsfokus och nu pratar vi om för-/nackdelar med Lysa VS vanliga globala indexfonder.

Ovan kan man läsa om fördelar med Lysa som Jan framhävt exempelvis och fortsätta den diskussionen :slight_smile:

Hur tänker andra som äger mörkgröna fonder, kan Lysa vara ett alternativ nu?

2 gillningar

Bumpar tråden lite då jag tycker ämnet är väldigt intressant. Jag har nyligen flyttad över hela mitt privata sparande till Lysa i och med ändringarna de har gjort i sin hållbara portfölj. Ska bli intressant om den kan bli en aning bredare i framtiden, de sa ju i ett poddavsnitt att de tidigare har sneglat på att få in tillväxtmarknader men efter Rysslands anfallskrig har de lagt det på is. Eller om de kommer göra om räntedelen så att hela portföljen blir mörkgrön.

Till tjänstepensionen har jag försökt replikera en liknande portfölj själv, och då fått upp ögonen lite för Handelsbankens nya globalfond som även den är mörkgrön och har en rätt så låg avgift på 0,24% Fondguide | Avanza.

2 gillningar