Hej jag har mitt huvudsakliga sparande i Lysa Hållbar 6000 kr/mån , Jag hade bred men ändrade till hållbar när jag noterade att den gick bättre. Ser nu att den är placerad i Öhmans hållbar global. Jag har ett stort sparande på dryga miljonen.
Nu undrar jag har jag inte tagit bort fördelen med att använda Lysas alla fonder som finns på bred. Vad säger ni om risken i att spara hållbart på Lysa kontra Bred ?
Detta är inte ett skäl att hållbar kommer gå bättre i framtiden. Man kan snarare förvänta sig att hållbar är mindre diversifierad och därmed tar högre risk i förhållande till den förväntade avkastningen. Alltså större risk för sämre avkastning än bred.
Däremot finns etiska och känslomässiga anledningar att välja det hållbara alternativet.
Hej
Jag tycker inte att du missar så mycket att välja hållbart. Men om du ändå har Lysa är det bättre köra på det breda och låta det vara. Det med hållbart har jag inte så mycket koll på att det skulle göra så stor nytta för naturen. Fast även om du väljer hållbara alternativet är det nog tillräckligt bra med riskspridning. Viktigast av allt är att man inte ändrar fram/tillbaka. Bestämma sig och köra på det .