Diversifieringstips

Jag skulle vilja ha lite hjälp med diversifiering. Har i dagsläget nästan alla av mina investerade pengar i Lysa hållbar 100% aktier. Skulle vilja ha kanske 1-2 indexfonder. Hur skulle ni ha tänkt? Vilka skulle ni ha valt och varför?

Annan info:
Har redan buffert plus sparande för insats till hus. Äger nuvarande lägenhet. Är 31 år gammal, investeringshorisonten är ju typ 30+ år.

Tacksam för lite input! :blush:

Behållt Lysa som är (i alla fall till 80%) bredare än en vanlig globalfond.

3 gillningar

Jag tänkte absolut behålla Lysa, älskar Lysa! Men den hållbara varianten. Men den har ”endast” cirka 1000 bolag. Så skulle vilja lägga till något känner jag.

Lägg till en tillväxtmarknadsfond, det är väl det mesta du saknar.

1 gillning

Jag förstår inte riktigt varför du väljer hållbar och sen vill “lägga till något”.

Varför inte byt till Lysa bred och lägg allt där?

7 gillningar

Välj lysa bred i stället.

2 gillningar

Nej, ni kanske har helt rätt att det bara är att byta till bred. Jag ville ha hållbar utifrån klimatperspektiv. Men de är ju rätt strikta på kriterierna utifrån flera perspektiv än så.

Tack för tips!

Jag tänker att det egentligen är onödigt att välja annat än globalt, speciellt för syfte att diversifiera. En globalfond är redan ”diversifieringen” du behöver.

Att då välja något annat än marknadsvikt blir väl då snarare mer koncentrerat till det du vill väljer istället för att diversifiera om jag inte tänker helt tokigt, vill säga.

Som Nightowl skriver, så rekommenderar jag isåfall att byta till Lysa Bred. Lysa är dock inte marknadsviktat utan har överviktat Sverige.

Lysa hållbar följer MSCI World (80 %) och Sverige index (20 %). Om du vill lägga till något inom aktier är det dels tillväxtmarknader (Kina, Indien etc.), dels småbolag.

En ESG-screenad tillväxtmarknadsfond du kan kika på är:

https://www.storebrandfonder.se/fonder/vara-fonder/indexnara-plus-fonder/storebrand-emerging-markets-plus/

När det gäller globala småbolag finns:

https://handelsbanken.fondlista.se/shb/sv/funds/shb0000402?hb=true&sa=2&qtfrom=complete

Men jag tycker det är overkill. Lysas grundportföljer är tillräckligt breda. Med eller utan ESG-screening är en annan fråga tycker jag. Det borde inte avgöra i detta fall.

Om jag vore du skulle jag sitta still i båten. Dit nuvarande val är tillräckligt bra.

1 gillning

Tack för svar! :relieved: Precis, kan ju bli överviktat på något då.

Ja, det kanske är lysa bred jag ska välja. Känns som att lysa hållbar är något smal.

Tack för fint svar!

Ska kolla in dina tips :pray:t2: men ja, nuvarande kanske räcker. Har tänkt att Lysa hållbar är något smal. Men den kanske duger.

Jag kör själv Lysa Hållbar och är nöjd. Har tidigare hållt på med Avanza, men har gett upp det.

1 gillning