Lysa Hållbar 100% aktier eller Globalfonder?

Jag har läst mycket om detta och förstått att man lika gärna kan välja LYSA istället för exempelvis denna uppdelning:

• 80% globalfond som t.ex. LF Global Indexnära
  • 5-15% tillväxtmarknadsfond som t.ex. Avanza emerging markets
  • 5-15% småbolagsfond som t.ex. AMF Aktiefond småbolag eller PLUSfonder småbolag
  • 0-20% i sverigefond som t.ex. PLUSfonder Allabolag eller Avanza zero. Om man vill övervikta Sverige.

Men, gäller detta även om man väljer Lysa Hållbar 100 % aktier? I den finns ju inte tillväxtmarknaden eller småbolag. Oavsett “ska” avkastningen vara densamma för hållbar och bred sa de på Lysa och nu undrar jag vad ni tänker?

Det hållbara alternativet hos Lysa innehåller dessa tre fonder:

Jag kör på Hållbar, väljer du det “grönare” valet så är det 80% Öhman Marknad Global och 20% Öhman Marknad Sverige i en 100% aktiefördelning.

Ingen vet om Tillväxtmarknader och Småbolag kommer gå bättre i framtiden. Jag tänker lite som @Jacke77 att grunden är globalfond. Lite som Ockhamns rakkniv.

2 gillningar

Tror lysas småbolags del är global och småbolagsfonderna du nämner är svenska. Handelsbanken gl småbolag är nog ett mer matchande alternativ.

Jag försöker tolka beskrivningarna av dessa fonder, och ser inget om småbolag eller tillväxtmarknader. Är det korrekt uppfattat att jag alltså behöver komplettera med dessa vid sidan av om jag vill få fördelningen ungefär som “Högrisk/Globala Barnportföljen” och har Lysa Hållbar?

Är det även korrekt uppfattat att jag inte behöver göra detta om jag har Lysa Bred?

Du har landat i rätt slutsatser. Personligen ser jag inte behovet av en sådan komplettering, men vi gör alla våra egna val :slight_smile: . Urvalet de gjort för den breda portföljen hos Lysa hittar du på denna länk. Kolla in tabell 4 i avsnitt 2b.

2 gillningar