En global aktiefond eller t.ex Lysa

Hej alla, vill veta och höra hur ni resonerar. Är det bättre att köpa en global aktiefond som t.ex ”länsförsäkringar global indexnära” eller skapa konto på Lysa och låta fondroboten sköta jobbet? Tänker både långsiktigt och mer kortsiktigt sparande. Tack.

/Issa

Att bara spara i Länsförsäkringar global indexnära är billigare än att spara i Lysa. Om du bara har den fonden så behöver du ju inte ombalansera alls.

1 gillning

Okej låter smart det! Skulle du då rekommendera att investera i ”enbart” länsförsäkringar global indexnära eller också lägga till fler som t.ex spiltan aktiefond investmentbolag?

Kortsiktigt sparande (typ mindre än 2-3 år) bör du kanske undvika att ha på börsen över huvud taget. Bättre att placera på ett säkert sparkonto.

Beror på hur enkelt eller avancerat du vill ha det och om du är intresserad av att själv pyssla med ombalansering och så. Vill du det så kan du lägga till fler fonder men det är inte säkert att det kommer att gå bättre för det.

Jag brukar rekommendera 10% aktier per år man ska spara. Ska du spara mer än 10år så kan du ha 100% aktier men ska du spara 5 år så kanske 50% aktier och 50% räntor/sparkonto.

Några av mina favoritfonder som jag brukar använda mig av i aktiedelen är dessa:
70% länsförsäkringar global indexnära
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1

2 gillningar

Tack snälla Mattias för snabbt och utförligt svar!

Man kan debattera om man vill ha 1% Sverige som LF har eller 20% som Lysa har. Men LF saknar också helt småbolag samt hela Asien. Vill man ha en globalfond hade jag iaf tagit SPP Aktiefond Global så man får exponering mot Asien.

3 gillningar

Jag skulle säga att en av de stora fördelarna med Lysa är väl att man får hjälp, via deras frågor, på fördelningen mellan aktier och räntor. Samt att Lysa har en bättre räntadel en vad de flesta kan slå ihop, om man inte är insatt i hur man ska få ihop en bra blandning.

Är tanken 100% aktier så är jag lite mindre positiv till Lysa. Det är ett bra alternativ men i så fall går det att sätta ihop själv till en lägre kostnad.

Hej!

Någon får gärna korrigera mig om jag har fel men en faktor man får fundera på är diversifieringen. Jag har för mig att Lysa ger en bättre spridning än vad LF global ger som en enskild fond.

Stämmer, fler bolag och marknader.

Buffet, om man nu tror att han har något att bidra med, gillar inte diversifiera för egen del. För den som är intresserad och påläst är det bättre att koncentrera. Men för det stora flertalet är diversifiering att föredra.

Det finns inte ett svar för alla.

Det går på ett ut mer eller mindre. Indexfonden är lite billigare. Lysa ger bättre diversifiering.

Jag har mer i Lysa då jag inte känner mig 100 på USAs ekonomiska dominans om 30+ år då jag kommer till pensionsåldern. Det mesta i globalfonden är USA baserade bolag.

Stämmer ej. Lysa är högre risk och mindre riskspridning då den har 20% Sverige. Högrisk landsfond som är 19% mer än i en global indexfond. :+1:. Lysa har 10% Globala småbolag lite bättre riskspridning men också högre risk än LF Global indexnära :+1:. Inget fel med det,men det är bara slumpen som kommer avgöra vilken ger lite bättre avkastning långsiktigt.

2 gillningar

Om USA underpresterar så sjunker andelen USA i ett globalt värdeviktat index per automatik.