Placera femhundratusen

Var och hur kan jag placera denna summa 15 år ? Har haft bra utveckling Lysakonto o ännu bättre på Länsförsäkringar tidigare men hört att man ej ska placera allt på 1 el 2 kort. :slight_smile: Vänligen M

Lysa resp Länsförsäkringar (antar du menar en indexfond?) kan knappast betecknas som 1 kort. När man säger så menar man att man inte ska lägga allt i en enskild (eller fåtal) aktie och liknande

3 gillningar

Både de två alternativen är riktigt bra. Du köper en stor del aktier med varje andel och får en bra riskspridning. Det som menas med 1 eller 2 kort är att man inte skall ha en enskild aktie eller två som hela sitt sparande. En indexfond(LF global) eller fondrobot(Lysa) ger dig hundratals olika aktier, eller ‘kort’, när du köper dem. Både de som du nämner är riktigt bra ställen att parkera sina pengar över tid. De kommer gå upp och ned, men i det långa loppet så är det din bästa chans att öka på dina 500k med mer än inflationen värdeminskning av dem.

3 gillningar

OK TACK! Nån som har ngt ändå bättre förslag än de 2 jag har? :slight_smile:

Berätta gärna hur bra LF och Lysa gått för dig. Pictures of it didnt happen!

1 gillning

Oklarheter med vad för Lysa du har, och vad “Länsförsäkringar” betyder. Din ålder spelar roll också för att kunna säga bu eller bä (där det i mitt tycke då främst handlar om huruvida du tar tillräcklig risk för din ålder, dvs att du inte är 25 bast och sitter med 50% i räntor eller liknande)

1 gillning

Nackdelen med lysa och globalfonder är att det är typ 70% usa. Känns väldigt osäkert just nu med trumpeten som håller på och kriget i europa osv.

Har själv lämnat usa så mycket jag kan. Har ca 20 % kvar nu. Främst vapen. Vapen guld och olja kör jag tills usa rätar upp sig igen.

2 gillningar

är 51 år. vet ej vad det kallas men på lysa isk står det nu att utvecklingen är 49 procent på länsförsäkr varit ca 30 procent. beloppen har dock ökat mer på länsförsäkringar isk procentuellt.

ja det är det jag känner oxå, vill ej satsa på usarelaterat just nu pga utvecklingen där.

Det är fortfarande oklart vad kapitalet är investerat i. På Lysa kan du ha olika produkter med olika andel räntor. Länsförsäkringar kan vara vad som helst eftersom de är en mäklare med massvis med fonder, Menar du kanske att kapitalet är investerat i fonden Länsförsäkringar Global index?

Tidigare utveckling på kapitalet är rätt irrelevant då det inte säger något om framtida utveckling.

Generellt svar: Billig indexfond. Lysa är bra. Länsförsäkringar global index är bra. Vill du sänka exponering mot USA då du har en annan syn/kunskap om framtida utveckling än vad marknadens konsensus i stort är så väljer du en billig indexfond för exponering mot t.ex Sverige. Lysa har övervikt i exponering mot Sverige så där får du automatiskt en viss omviktning från USA till Sverige.

1 gillning