LYSA-portfölj hjälp

Hej.

Jag har ett konto på LYSA och tänkte nu både spara till min lille son samt till mig själv.

Sparhorisont är 10 år och uppåt.

Bör jag köra 90/10 enligt globala barnportföljen, dvs 90% aktier & 10% räntor på LYSA?

'Sonens pengar ska inte tas ut förrän han fyller 18 år/tar studenten, dvs om 17 år.

Lämpar det sig bättre att ta en annorlunda fördelning vad gäller aktier/räntor till min egna portfölj på LYSA?

I min egna tänker jag att sparhorisonten snarare är 5-10 år.

Mvh

Jens

Hej Jens,

Jag skulle säga att generellt sett så är det ingen bra ide att låta barnen få pengarna redan efter studenten. Det beror givetvis på vad pengarna är ämnade för. Men om det är en större summa så skulle jag inte rekommendera detta utan låta barnen få pengarna när dom är mogna nog och har valt sitt spår i livet. Tråkigt om pengarna “slösas” bort.

Sen angående vilken fördelning ni ska ha så brukar en tumregel vara att för varje år man kan låta pengarna ligga kan man ha 10% aktier. Man får helt enkelt se till sig själv och vad målet är och hur mycket risk man är villig att ta.

Just ni verkar passiva investeringsstrategier inte fungera särskilt väl, det finns mängder av dyra fonder som lyckas bättre. Men den pendeln svänger fram och tillbaka med jämna mellanrum, ibland fungerar dyra strategier bättre och ibland fungerar billiga strategier bättre.

Lysa består av 3 olika fonder. så vill du veta hur lysa presterar så måste du kolla alla 3 fonderna separat.

kolla på morningstar

Lysa Aktier C (ca 80% av aktieandelen)
Lysa Sverige Aktier B (ca 20% av aktieandelen)
Lysa Räntor C (100% av ränteandelen)

Det är inte helt lätt att jämföra de olika fonderna, för det finns inga direkta ekvivalenter.
Så vi får göra några förenklingar.

Jag väljer att jämföra Lysa Aktier C med

1. MSCI ACWI IMI som innehåller stora, medelstora och småbolag på både utvecklade marknader och tillväxtmarknader. Indexet räknas i USD så det får vi räkna om till SEK. och indexet innehåller fel andel USA och även småbolag på tillväxtmarknader som inte Lysa har. Därför kommer avkastningen avvika.

Och jag har även valt att jämföra med

1. 80% SPP Aktiefond Global A (indexnära fond som i sina placeringar söker att efterlikna utvecklingen på den globala aktiemarknaden inklusive tillväxtmarknader) handlas i SEK

20% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
Även här får vi fel andel USA men det är nära nog.

2020-01-01 - 2020-08-18 (senaste från morningstar)

Lysa aktier C -6,46%
MSCI ACWI IMI -5,96 (+1,73% räknat i USD minus dollarförsvagningen under perioden -7,69%)
80% SPP + 20% HB -4,55%

Jämförelsen är inte helt rättvis. Men här kan vi se att vi har fått en avkastning ungefär i linje med liknande index.

andra fonders avkastning under perioden

Länsförsäkringar USA Indexnära -1,05%
Länsförsäkringar Global Indexnära -4,00%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A -7,69%
Handelsbanken Gl Småbolag -8,55%

Här kan vi tydligt se att om man underviktar USA till förmån för tillväxtmarknader och småbolag så kommer man prestera sämre än någon som inte gör det.

Det har även funnits dyrare fonder som har lyckats betydligt bättre under perioden, men det är lätt att se i efterhand. i januari var det inte så lätt att veta vilken fond som skulle vara bäst i augusti…

ooops fel tråd. slant med flottiga chipsfingrar