Hej,
Hamnade utanför arbetsmarknaden för ett tag sen, och inser nu när det är dags att ta anställning att jag nog hellre vill satsa på egna projekt och självutveckling ett tag.
Det medför ju direkt en genomgång av finanserna, och det är ett par saker jag hade velat ha er hjälp med att förbättra. Har läst mycket på forumet men vore väldigt tacksam för kommentarer på mina slutsatser.
Har i dagsläget ~90% globalfonder (LF, DNB) och ~10% räntor (Spiltan räntefond). Det jag vill ändra är:
- Höja räntedelen till 20%, och skifta mer mot långa räntor.
- Få in Emerging Markets, för att vara exponerad mot hela marknaden.
- Få in småbolag, för att vara exponerad mot hela marknaden.
- Få in ett home country bias som tydligen ska vara fördelaktigt (erkänner att jag inte förstår alla delarna av detta, men lägre skatte och växlingskostnader är ju logiskt iaf)
Jag har tre olika alternativ jag tittar på som grundstomme för detta.
A) Lysa Bred 80/20 (0.315%)
+ Väldigt enkelt
+ Svensk aktör, rimligen tar de svenska förutsättningar i beaktning mer än gigantiska utländska fondföretag.
+ Alla fyra mål ovanför i samma lösning
B) Dimensional World Equity + 20% räntefond + Sverigefond (~0.3%)
+ Bredare än Lysa eller egna fonder med 13000 innehav
+ Kringgår enl utsago en del ineffektivitet runt ombalansering mot index
+ Uppfyller småbolag och emerging markets kostnadseffektivt
+ Psykologiskt känns det på något viss tryggt mot systemrisker iom mer och mer indexbaserat sparande. De måste inte lemming-hoppa över stupet om något skulle gå galet, men är ändå inte en traditionell aktiv fond som tar 3% för påhittad alfa.
- I dagsläget går bara att handla hos SHB. Jag har dem som bank redan, men om jag väl flyttar mitt kapital dit och något ändras så måste man sälja av det för att få ut det igen. Har dock kommit som ETF hos Nordnet och Montrose nyligen.
* Faktorer - inget jag explicit är ute efter. Jag behöver inte ta mer risk för att få mer avkastning egentligen.
C) Egenbygge med ETFer (~0.2%?)
+ Troligen lägre avgifter motför ovanstående
+ Stor flexibilitet att byta ut delar av portföljen eller lägga till något efter hand
+ Värdepapperskredit på Avanza, 10% hävstång till extremt förmånlig ränta kanske utväger t.ex. faktorer.
+ Mindre svinn på källskatter
- Merarbete för en själv
- Rimligen gör jag som hemmapulare ändock sämre val än Lysa eller Dimensional när det gäller sammasättning för ovanstående mål.
Vad tycker ni låter vettigast av ovanstående? Har jag helat missat ett alternativ som skulle vara bättre?
Om man tar ytterligare ett steg tillbaka, är det generella upplägget väl anpassat för (temporär, kanske) pensionering?
Tacksam för alla tips och råd!