Imorgon (fredag 1 dec) hälsar LYSA på och denna gången har Patrik med sig sin kollega Sofia Wärmlöf Helmrich som är ansvarig för den hållbara förvaltningen och duktig på ämnet hållbarhet och ESG. Jag har massor av frågor (som t.ex. gör det skillnad på riktigt), men jag tänker att vi även kan hjälpas åt tillsammans.
En del på forumet dissar ESG för de vill ha maxad avkastning. Men finns det några tecken på att ESG ger sämre avkastning?
Jag har valt ESG och hållbara alternativ när det gäller Lysa och fonder. Jag förstår att det kan vara greenwashing till viss del, men väljer det ändå i brist på annan märkning för ett lite snällare och mer hållbart investerande. Men finns det alternativ till ESG?
Tror det skrivits lite om mörkgröna fonder, men vad innebär det?
Vad kul med detta avsnitt, jag har själv större delen av mitt privata sparande i Lysas hållbara portfölj. En fråga jag stället mig ibland är om det är värt att använda Lysa för hållbart sparande, eftersom den hållbara portföljen till skillnad från den breda består av relativt få komponenter så är den relativt enkel att sätta upp själv.
Jag vet att Lysa tidigare var svarat på frågan om tillväxtmarknader i den hållbara portföljen, men finns det planer på att bredda aktiedelen på annat sätt? Till exempel småbolag finns det åtminstone mörkgröna varianter på.
Vad finns det för planer för räntedelen? Går den bredda, bli billigare eller bli mer hållbar om man byter ut eller lägger till andra räntefonder?
Förväntad avkastning i nuläget eller på sikt för 100% aktier och 100% räntor hos dem så man kan skapa sin bild för olika allokering tex 50/50
Väldigt många här på RT verkar sky (eller inte förstå) långa räntor / obligationer (inkl Jan som jag förstår det) så min fråga är om ni funderat på att skapa en korträntefond för de som vill ha XX aktier/YY korta räntor hos er. Eller om ni då rekommenderar att ha två konton - sparkonto och 100% aktier.
Om ni skulle spekulera, hur ser ni en Stay Rich portfölj skulle se ut för en typisk sparare? Säg medelsvensson med en vettig pension och ett kompletterande kapital hos er.
Jag tycker att påståendet som forskarna tog upp var bra.
Är det bättre att investera enligt ESG eller är det bättre att donera pengar till organisationen (Plantera mer skog i amazonas), afrika eller yada yada.
Hur jobbar LYSA med hållbarhet? och då menar jag utifrån perspektivet sin egna mjukvara / lagring och data. I dagsläget så står tech industrin för 2-3% av utsläppen, på samma nivå som flyg industrin. Detta kommer öka markant framgent och alla som jobbar med it / mjukvara behöver ta steg mot att förbättra detta.
Kan tänka mig att LYSA använder en hel del när det kommer till den aspekten.
Erbjuda hållbarhet i investerings perspektiv är bra men intressant att se hur de själva jobbar med denna fråga.
Jag skulle vilja fråga Lysa om de kan dela med sig av mer information om innehav, branschexponering och landsexponering. Jag gillar det som Avanza har med de 25 största aktieinnehaven och de största landsexponerningarna. Helst skulle jag vilja kunna se fler än de 25 största. Både på Lysa och Avanza.
Några mer funderingar kring att kunna investera i andra riskfaktorer än marknadsfaktorn??
Kanske inte så mkt en fråga utan mer ett tips. Gör det attraktivt att enkelt kunna investera i en “FIRE-portfölj bestående av cash/räntor/aktier” där man också själv har möjlighet att bestämma från vilket tillgångsslag en försäljning ska ske och när en ombalansering mellan tillgångsslagen ska ske och till vilken %-sats.
This! Jag har inte en fråga utan mera ett konstaterande att jag blir livstidskund om Lysa skulle konstruera en väl avvägd faktorportfölj med amerikanska ETF:er
Är det för nischat eller skulle det kunna finnas på kartan?
Jag funderar också lite över likviditeten i räntedelen idag. Är det fortfarande så att Lysas räntor inte går att avyttra om en räntefond i portföljen handelsstoppas? Dvs som Spiltan Räntefond 2020.
Är det oundvikligt i en fondrobot som Lysa, där räntorna blir en egen ”fond” i form av Lysa Räntor?