Ja, de har definitivt lite mer variation på så sätt, eller ja, de har lite fler tillgångsslag såsom guld. Med Lysa har man ju i teorin mängder av portföljer om man justerar procenten. Beror lite på hur man ser det. 
Kollar man på Fundlers Smart Hedge - Tillväxt så är det ju en 60/40 portfölj med 25% guld, 10% obligationer och 5% derivat. Det är ju inte en global portfölj direkt, väldigt fokuserad på USA S&P500 i aktiedelen, samt norden (XACT) och teknologi (MSCI World Info Tech). Just USA-delen känns väldigt mycket som recency bias, USA har gått kanoners senaste tio åren, särskilt tech-bolagen. Det kan vara så x antal år framöver men behöver inte vara så.
Atlant är en hedgefond. Kan inte uttala mig om den.
Du får en globalare portfölj med Lysa eller typ globala barnportföljen.
Förövrigt skriver de detta på sin portföljsida
Portföljen Real Vision, Global Framtid och Högutdelande startade i Januari 2019. Smart Hedge startade i Oktober 2019. Utvecklingen som presenteras före dess är den som portföljen skulle ha haft ifall den hade startat för 3 år sedan. Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning.
Således känns det som en portfölj skapad för att se bra ut i backtesting, men det kan till och med en nybörjare som jag göra. Med det sagt kan den mycket väl gå bra framöver.
Rätt saftiga avgifter också (därav jag drog öronen åt mig efter test)
0,49% på avancerade portföljer + 0,07-0,64%.
Vill du ha en liknande smart Hedge kan du nog sätta ihop den hyfsat nära på Avanza, men vill man slippa allt jox med balansering och så kanske det inte passar.