Lysa: Hållbar eller Bred

Hejsan, har varit inne på spåret med klimat osv. tidigare men idag är jag mer nyfiken på hur ni tänker om dessa två val.

Jag tänker såhär att investera i fossila bränslen är inte så kul för planeten men sen kanske det ändå gynnar företag tills att en omställning sker. Eller motiverar det att företag, t.ex. i oljebranschen, att inte ändra på sig? Eller kommer företag i den branschen att fasas ut över tid?

Kommer kanske innehavet som är i Bred mer och mer gå mot Hållbars innehav med t.ex. klassning 8 eller högre?

Är för dåligt insatt själv så är nyfiken på hur ni ser på det.

1 gillning

Hej, jag har funderat i exakt samma banor som du. Har inga bra svar men jag resonerar såhär.

Index följer alltid den stora marknaden. Kommer fokus flyttas till mer hållbarhet följer helt enkelt index med över tid. Om dessa trender som vi ser nu med ökat hållbarhetsfokus fortsätter bör bred gå mer mot hållbart.

Jag tror att olja, vapen och spel etc som plockas bort kommer fortsätta snurra på så länge efterfrågan finns. Oljan är ju en ändlig resurs så en dag kommer ju dessa bolag behöva sadla om - frågan är ju snarare hur och när än om.

Personligen har jag gått på det hållbara alternativet hos Lysa. Inte för att jag tror att mina få kronor kommer påverka marknaden utan helt enkelt för att det känns lite bättre i magen. Jag tror även på trenden och vill gärna bidra i den form jag kan. Sedan ska jag inte ljuga om det utan jag hoppas på att det helt enkelt också ska ge bättre avkastning :blush:

2 gillningar

@guldkant

Den fråga som för mig är viktigare än den du tar upp är det faktum att Lysa bara har ISK. Deras upplägg gör att man blir tvungen att gå in i ISK som privatperson; som företag så finns dock förutom kapitalförsäkring även depå.

Förstår inte hur Lysa kan bete sig så avigt mot privatpersoner och inte ha AF.
I nuläget är AF definitivt ett sunt alternativ.

Avanza har både AF och ISK, vilket ger dig definitivt större möjligheter att spara på ett optimalt sätt.

Varför inte byta till Avanza (eller Nordnet som också har både ISK o AF).

Har inte ALLA bolag idag krav på hållbart arbete i sin organisation?