Ska jag vara orolig för att LYSA går med förlust när jag kollar på allabolag?

Läste detta i en grupp på FB, har själv inte någon kunskap om att tolka det jag ser men för den okunnige ser det inte bra ut, hur tolkar man detta? Anledning till oro?

" God morgon. Hur illa står det till med Lysa tror ni? Ska man avsluta eller vågar man fortsätta?*

https://www.allabolag.se/5591877526/lysa-fonder-ab…*

Lysa fonder ser okej ut. men Lysa Ab ser långt ifrån ok ut.*

https://www.allabolag.se/5590280821/lysa-ab"*

2 gillningar

Det är förväntat att själva bolaget ska gå back under uppbyggnadsfasen. Många startups går back tills att de hittar sin nisch eller får tillräckligt med kunder. Dina pengar är åtskilda från Lysas, alltså det finns ingen risk att du förlorar pengar bara för att förvaltaren går dåligt.

De risker som finns:

• Lysa höjer avgiften (du kan flytta din investering)
  • Lysa försämrar sin lösning (du kan flytta)
  • Lysa går i konkurs (konkursförvaltaren säljer dina fondandelar och du får ut pengarna)
  • Lysa köps upp och blir sämre (du kan flytta)
  • Någon annan skapar en bättre lösning (du kan flytta dit!)

Faktiskt har @janbolmeson och vi i forumet ställt frågan om Lysas lönsamhet direkt till @OscarLysa (VD på Lysa Fonder) för ett par år sedan. Då, 2020, svarade han så här:

Däremot så har vi en stadig kassa. Vi tog in pengar under våren för att klara oss ytterligare två, tre år framöver utan att behöva vara lönsamma, med samtidigt så vill vi lägga de pengarna på att kunna expandera och utveckla nya produkter.

I dagsläget förvaltar vi någonstans 5,8-5,9 miljarder. Med nuvarande kostnadsstruktur skulle vi kanske kunna vara lönsamma vid 10 miljarder ungefär. Men med det sagt kommer vi säkert vilja göra produkten ännu bättre och göra mer förbättringar över tid, vilket kanske kommer kosta mer och göra att vi skjuter gränsen något framåt innan vi står helt på egna ben.

Källa: https://rikatillsammans.se/lysa-bonus/

8 gillningar

Inget fenomen med just Lysa.
Samma med Opti och Fundler, och andra startups med riskkapital antar jag :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Nu hittade jag att vi ställde samma fråga till Patrik Adamson (VD på Lysa AB) 2021. Hans svar var liknande:

Jan: Är ni lönsamma idag?

Patrik: Nej vi är inte lönsamma idag. Det har mycket att göra med att vi har valt att satsa mot andra länder. Vi har lite fler produkter på gång, vi pratade om sparkonto tidigare. Vi omsätter rullande 35 miljoner så det går mycket väl att drifta verksamheten.

Jan: Om ni bara hade hållit er på den svenska marknaden så hade ni varit lönsamma, eller?

Patrik: Ja.

Men @carolinebolmeson nöjde sig inte med det svaret.

Caroline: Jag undrar vart den här frågan kommer ifrån ”Jag är orolig om det blir dåliga tider att det kan bli svårt att få ut sina pengar”.

[…]

Patrik: Finansmarknaden är instabil i sin natur. Det som hände vid 11:e september till exempel var att New York börsen stängde under några veckor, då går det inte att få ut sina pengar.

I Sverige hade vi en räntekris under covid där en del av systemet slutande fungera. De där situationerna behöver man lära sig av. Vi hade lite utmaningar med några fonder där också som vi sedan har sett till att minska risken för att det ska hända igen.

Det finns alltid olika händelser som skulle kunna inträffa som skulle leda till kortsiktiga störningar på finansbranschen, men generellt behöver man inte vara orolig för att få ut sina pengar.

Källa: https://rikatillsammans.se/lysa-fragor-2021/#r-lysa-lnsamma

3 gillningar

LYSA verkar ju vara extremt populärt på forumet. Vad är problemet?

Jan skrev så här om Lysa för inte så längesedan.

1 gillning

Vem har gett dig den uppfattningen, och vem har problem menar du?

2 gillningar

Det verkar ju finnas något problem enligt rubriken och första inlägget.

Ja, principiellt MEN det är ju en JÄTTESTOR skillnad mellan dessa aktörer. Fundler har extremt lite kapital under förvaltning och lite intjäning i absoluta tal. OPTI är bättre men fortfarande betydligt mindre än LYSA. LYSA har ju en intjäning på 40-60 MSEK per år (=26 mdr * 0.0024) - du måste aggregera intäkter från hela Lysa gruppen. Väldigt få “startups” har en intäkt i den storleksordningen. Det kan man utan problem driva en hållbar verksamhet på.

Anledningen till att man inte är lönsamma är att man fortfarande satsar på tillväxt (internationellt och nya affärsområden). Dessutom tog man in 350 MSEK förra året…

3 gillningar

Ja exakt, viktigt att belysa att Lysa och många andra bolag kan gå med vinst om de vill då de har hög omsättning men väljer att investera i framtiden istället. Denna strategi har historiskt varit väldigt bra för väldigt många bolag som vill växa.

3 gillningar

Jag kör Opti, Lysa, Sigmastocks och Fundler kanske bästa är att flytta allt till Avanza för den säkra sidan :thinking:

Var jag otydlig i mitt svar ovan? :thinking:

1 gillning

Hej!

Det stämmer att vi inte går med vinst idag då en låg avgift för våra kunder även innebär en låg intjäning för oss. Dessutom har vi och och våra ägare valt att fortsätta satsa på att bygga ut vår tjänst.

Lysa har vuxit kraftigt de senaste åren och förvaltar idag mer än 25 miljarder för fler än 120 000 kunder i fyra länder. Det är en fantastisk utveckling och vi är stolta över att idag ha en stor marknadsandel av nysparandet i Sverige. Den utvecklingen har inneburit att våra ägare har satsat på Lysa och förra året investerade de 350 miljoner i Lysa (Pressmeddelande: Lysa tar in 350 miljoner)

Vi har därför fortsätt att utveckla nya produkter som Sparkonto Auto (Pressmeddelande: Lysa sparkonto blir Sparkonto Auto) där vi idag förvaltar strax under en miljard kronor. Vi har även några spännande nyheter på gång som vi planerar att återkomma till i en snar framtid.

Vårt mål är att nå lönsamhet inom några år genom att fortsätta växa i stadig takt med nöjda kunder, precis så som vi har gjort de senaste åren.

Bästa hälsningar,
Team Lysa

19 gillningar

4 gillningar

Vilken bra tråd det blev, jag lärde mig flera nya saker och känner mig fortsatt trygg i mitt sparande hos Lysa :slight_smile:

9 gillningar

Worst case som jag ser det är att bolaget konkar och dina klientmedel, alltså tillgångar låses en period och det just då blir hallaballo på marknaden och tillgångarna minskar i värde och du kommer inte åt dem.

Sannolikheten att det skall inträffa sannolikt och att du och alla andra skall lyckas klämma ut er genom samma utgång är liten.

Och förvaltaren behöver inte konka för att tillgångarna skall frysas. Kolla på Spiltan någonting vid pandemikrashen. Iofs var underliggande okalkylerbara.

Lite som board meeting kl 03 i Margin Call.

You gotta come out of the gates storming…

3 gillningar

Nej det var du ju inte. Men man kan ju ändå känna att det känns bättre i magen att lägga sitt livs besparingar någonstans där det här inte ens är en fråga.

Själv gillar jag det Lysa gör men har ändå alla mina pengar hos andra, mer etablerade aktörer. Har t o m lite ångest för att jag just nu bara har tre inhemska banker och inga pengar i en säker hamn, om nu ryssen kommer eller nåt…

2 gillningar

Är ju supernyfiken var det skulle vara? :joy:

Swedbank eller Danske Bank? De var ju en hårsmån av att bli av med banktillståndet häromåret?

SEB och Nordea har haft sina skandaler… Credit Suisse vet vi hur det gick med. Revolut har fortfarande inte fått en ordentlig banklicens utan kör på sin litauiska.

Typ den enda jag kan tänka mig är Handelsbanken som historiskt har kört ett ganska tight skepp.

4 gillningar

Tycker det här är en intressant jämförelse, hur lukrativt det är att prickat rätt några år för 20-25 år sen och få behålla kapital med höga avgifter…

2 gillningar

Jag kör SEB, SHB och Avanza. Fuskar lite med Nordnet också om det kommer någon spännande IPO.
Man kan ju säga många saker om gammelbankerna (och Avanza), men de har iaf enormt mycket mer historik än Lysa. Om Lysa trasslar till sin tillväxtresa eller gör bort sig så kan mina pengar fastna ett bra tag. Och staten lär inte vara lika ivrig att stressa till undsättning med icke systemkritiska aktörer.
Men den stora grejen för mig är att inte parkera alla pengarna i en korg. Jag har många års besparingar som jag inte ser någon anledning att överlåta endast till en part. Varken Lysa eller storbankerna.

Med det sagt, jag ser inte någon större risk i att ha pengar hos Lysa och om man är nöjd med tjänsten i övrigt ska man inte bli nervös av mina fladdriga utläggningar. Jag är trygghetsnarkoman och sover med hängslen och livrem. :disguised_face:

4 gillningar