Nu blir jag helt nervös@janbolmeson🤯. Lyckligt ovetande och okunnig har jag varit. Kund i Swedbank i hela mitt liv, hela släkten likaså.
Ibland tänker jag att “det var bättre förr” innan jag började lyssna på er och hänga härinne😅. Fast ändå inte…Jag lär mig massor och inser att jag får sluta vara “snäll kund”.
Haha, ja, livet var lite enklare när man hade respekten kvar för finansbranschen. ![]()
![]()
Jag noterade att denna fond tillkommit i erat Breda alternativ. Börjar vi närma oss presentationen av era nyheter? ![]()
Invesco MSCI USA ESG Climate Paris Aligned UCITS ETF Acc
Är nog tur för bankerna att majoriteten är just lyckligt ovetandes och otroligt naiva. Det räcker att en person med lite självförtroende och en snygg kostym säger något så lyssnar flocken utan ett enda motargument… Skulle tro att de flesta är i samma bank som deras föräldrar, just för att man har aldrig funderat på att ifrågasätta
Jag har själv fallit offer för detta innan jag hittade hit till forumet och tog på mig glasögonen ![]()
Hej @Fotbollsgras,
Vi hoppas kunna presentera lite nyheter kring vårt hållbara investeringsfokus under nästa vecka. Som en förberedelse för det har vårt fondbolag handlat den ETF som du nämner som ett test. Det var däremot inte meningen att detta test skulle vara synligt ut mot er kunder, det ber vi om ursäkt för. Fondbolaget har även säkerställt att detta inte får någon påverkan på er kunder (utöver att det är med i listan).
Vi vill också förtydliga att vi i dagsläget inte planerar någon större förändring av vårt breda investeringsfokus.
Bästa hälsningar,
Team Lysa
Ja precis så. Samma här. Så glad att jag hittat hit. Synd att man inte visste bättre som ung, då hade jag varit rik nu
. Nu peppar jag barnen och deras familjer att komma igång med sitt sparande och att dom inte ska lyssna på “banken”.
Jag hoppas att ni inte lägger till massa ESG i det breda alternativet. Jag har valt ert breda alternativ för att ha så litet som möjligt av det som är politiskt populärt för stunden i stället för det som rent krasst ger maximal avkastning. Skulle jag se ökat inslag av ESG i ert breda alternativ vore det iaf för mig ett skäl att flytta mitt kapital från er.
Bättre då att ni slänger in mer av ESG i ert hållbara alternativ för de kunder som vill lägga sina pengar på sådant.
Hej @Ninjaec,
Som vi nämnde i föregående svar planerar vi inte att göra några ändringar i varken innehav eller investeringsfilosofi i vårt breda investeringsfokus. Målet i aktiedelen kommer där även fortsättningsvis vara att ge våra kunder en så bred exponering som möjligt.
Bästa hälsningar,
Team Lysa
Korslänkning till samlingstråden:
Lysa påstår på sin hemsida att alla som har likvida medel på deras klientmedelskonto i Danske Bank är skyddade med insättningsgarantin upp till 100 000 EURO per person. Jag har mailat danske bank och får till svar att:
“Följande svenska eller motsvarande utländska insättare kan inte få ersättning från insättningsgarantin: en bank, ett kreditmarknadsföretag, ett värdepappersbolag, ett försäkringsföretag, ett återförsäljningsföretag, en understödsförening, ett finansiellt institut enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, en värdepappersfond eller en alternativ investeringsfond, en pensionsfond, ett landsting, en kommun eller en statlig myndighet eller en insättare som inte har identifierats enligt lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.”
Om lysa konkar får vi inte en enda krona! Inte ens 100 000 EURO att dela på.
Detta vet så klart Lysa men väljer att vilseleda (vrållura) oss insättare!
Håll fingrarna så långt borta ni kan från Lysa.
Leta hellre själva upp den fond som har tusentals bolag i sin portfölj som lysa investerar i (finns dom?)- Det går inte för det finns ingen sådan fond. Bluff igen!
Allt du skriver är fel, du förstår inte texten du citerar och du upplevs hög eller påverkad.
Hur mår du? Hoppas allt är Ok!
Jag tolkar det jag läser som att man får ersättning OM man kan visa på ursprunget till likvida medel (pängarna) enligt lagen (2009:62) Dvs KYC eländet.
Lysa investerar ju i flera olika fonder? Alla dessa finns med i deras whitepaper och ingår i Lysa Aktier-fonden. Alltså en fond-i-fond-lösning. Inget bluff med det? Allt står ju i beskrivningen.
Vad skrev du till Danske Bank? Det känns inte som att dom svarade på din specifika fråga utan gav dig ett standardsvar utifrån vilket det inte är helt enkelt att finna svaret på sin specifika fråga.
I det här fallet handlar det om ett klientmedelskonto. Googlar man lite på det begreppet finner man ganska snart att huvudregeln är att dom bakomliggande ägarna var och en får ersättning upp till maxbeloppet, dvs vi behöver inte dela på 100K euro.
Utifrån svaret du fick kan man tolka det som att Lysa inte har insättningsgaranti på sina pengar, men nu är det ju inte Lysas pengar vi oroar oss för, eller hur?
Som redan nämnts i svaren du fått så kan du ju läsa om fonderna Lysa investerar i.
Ganska roligt att du sitter med en tjock foliehatt och betvivlar att det finns fonder med många innehav.
Du är väl inget av nedstående (som inte kan få ersättning)?