Ändra inställning på Lysa sparandet?

Hej. Mitt AB spar via Lysa med nuvarande fördelning: 80 % aktier, 20 % räntor. Hur bör man tänka kring ev. omfördelning vid Coronakrisen? Hls

Jag vet inte hur Lysa funkar för företag. Som privatperson fick du faktiskt en fråga om just detta. Ungefär så här löd den: “Börsen går ner kraftigt, vad gör du?”. Man kan svara att man tar ut pengar, ligger kvar eller investerar mer. Fick du den frågan och vad svarade du i så fall?

Mitt svar var i alla fall “Investerar mer” eftersom det är sjysst att handla på rea.

Oavsett vad du svarade, om du fick frågan, så har Lysa tagit hänsyn till svaret när de valde din fördelning mellan aktier och räntor. Därför behöver du inte göra någonting. Lysa ombalanserar automatiskt så att du får den fördelning som du har valt. Det är liksom det här du betalar för, att slippa sitta och pilla.

En varning om lysa:

Det var en betal-artikel som jag inte kunde läsa. Har du lust att kort sammanfatta vad den tog upp? Stort tack!

"Behöver jag göra något?
Nej. Du kan fortsätta månadsspara, göra insättningar och uttag precis som vanligt. "

Snacka om clickbait artikel från DI.

ja det är intressant ni vet inte hur det fungerar ändå kastar ni ner pengarna på det.

en matematisk algoritm …det är lika korkat som att pl!ja ner pengar i bitcoin

ja norska Finansinspektionen hade åsikter om en mäklare han kunde se en handels robbot algoritm . och vände den mot robboten då vaknade idioterna i Finansinspektionen och påstår att hans förmåga att tolka ett matematiskt beteende var det samma som att han hade kunskaper som marknaden inte kände till… alltså anser Finansinspektionen att alla mäklare är idioter

När en blind leder en blind faller båda i gropen, men när en idiot har åsikter om en annan idiot är det bara roligt.