Ann-Mari,
De fonder du nämner kan du köpa via Avanza eller Nordnet.
Om du inte vill använda den utmärkta investeringstjänsten Lysa som gör samma jobb så skulle jag bygga en portfölj utifrån Jans Nybörjarportfölj, men med sju fonder.
Längre ner på den här sidan hittar du fonderna under rubriken “Fondportfölj med sju fonder”:
Den består av:
Aktieindexfonder
20% LF Global INdexnära
20% SPP Aktiefond Global A
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (kan ersättas med Nordnet Superfonden Sverige hos Nordnet eller SEB Sverige Indexfond hos Avanza)
10% LF Tillväxtmarknad Indexnära
Räntefonder
20% Spiltan Räntefond Sverige
10% Öhman Realobligationsfond
10% AMF Räntefond Lång
När du sedan ska köpa fonder så går det i stort till så att du sätter in den TOTALA summan du vill investera hos t.ex. Nordnet (om du absolut vill köpa fonden Nordnet Superfonden Sverige så MÅSTE du välja Nordnet) eller Avanza.
När det är gjort så ska du se till att köper de fonder du vill och köper dem på ditt ISK-konto. När du blir ny kund så får du ett depåkonto och måste öppna ett ISK-konto själv.
Sen räknar du ut hur mycket du ska köpa i kronor för varje fond. Sen lägger man en köporder.
Sen ska du följa upp det varje år och se att fördelning hålls. Detta gör man genom en så kallad ombalansering. Det går i stort ut på att räkna fram hur stor andel en given fond har av ditt totala kapital. Om en fond är överrepresenterad så ska man sälja av lite och köpa av det som är underrepresenterat. Man gör det för att köpa andelar billigt och sälja andelar dyrt. Genom att göra så bibehåller man sin risk.
Jag har tröttnat att hålla på så och har helt gått över till Lysa. Jag är 42 år. Jag tycker det är helt överlägset sätt att investera. Jag betalar 0,41% i TOTAL avgift och all ombalansering sker automatiskt av Lysa, jag behöver inte göra någonting annat än att månadsspara. Investeringarna sker automatiskt i den fördelning jag valt per konto. Så fort det skiljer mer än 3% mellan aktier och räntor i mitt innehav i fler än fem dagar så ombalanserar Lysa automatiskt.
Lyssna gärna på Jan och Carolines intervju med Lysas VD som är mycket intressant. Lysa har en väldigt fin investeringsstrategi där man kan välja hur stor fördelning man vill ha mellan aktier och räntor. Du kan INTE välja vilka fonder som ska ingå, utan det gör Lysa, men de har en mycket bra riskspridning på sitt innehav.
Länk till intervjun:
Jag kommer försöka förmå min pappa (som för övrigt är lika gammal som du) att flytta sitt fondsparande hos Nordea till Lysa. Det rör sig om ungefär lika mycket pengar som du har efter att han har betalat kapitalskatt. Problemet är att han är väldigt trogen banken och tror på allt de gör, nästan…
Jag hoppas du fått lite mer info. Fråga gärna mer om det är något som är oklart. ingen fråga är för dum!
/Indexpatronen