Tack för förra Swedbanksfrågan och nu en - "dum" fråga

Hej alla,
Först vill jag ge ett stort tack till alla er som hjälpte mig i mitt förra inlägg kring Swedbanks rådgivare och oberoende rådgivare. TACK!

Bland andra fick jag ett svar från Emil V, " Tycker det låter som att du lär dig och börjar bli bra på det". Det svaret var för mig briljant!

Jag tänkte där och då, " Varför skriver jag att jag är dålig på investeringar! vadå, dålig på investeringar", jag har ju aldrig gjort det! Det jag gjort är att blivit “lurad” av vännen i fråga. Det var mer en fråga om förtroende och tillit. Det var dumt och troligtvis kan det hända den smartaste. Speciellt när man från start tror gott om människor. Ja, en STOR förlust som svider! Mina 5 års universitetsstudier och massor med erfarenhet hade jag tydligen glömt av i min bestämda åsikt att investeringar var för svårt för mig.

För mig är tankesättet kring ekonomi, förståelsen för att vi måste investera samt att spara ihop kapital enkelt. Min utmaning är när det kommer till specifika fonder. Hur ens ser man vad som är globala fonder eller indexfonder! Eller att förstå siffrorna på avanza. När det pratas om att jämföra procent, kostnader för fonder mm. Det står en massa olika grafer som visar massa olika procent. Hade varit kanon med en föreläsning, anordnas detta så kommer jag.

MEN därför hoppas jag nu att ni kan ha överseende med ev “dumma” frågor:

• Jan sade i ett avsnitt, vill man ha det enkelt använd lysa/ spara i indexfonder.
    Hur vet jag att jag får indexfonder på lysa?:slight_smile: :see_no_evil:
    Är det alltid indexfonder på lysa?

• Mellanhinken; hittar inte aktie/ränte fördelningen på denna?

*Passiva hinken är det samma som högrisk hinken? ) 90/10?

Kanske behöver jag ingen oberoende rådgivare direkt… TACK till er…

1 gillning

Japp Lysa innebär indexfond, du investerar i över 6000 bolag golbalt.

Mer detaljerad info finns i deras whitepaper:

Finns även denna artikel med frågor och svar som nog täcker in din fråga:

Mellanriskhinken har väl tradionellt varit 60/40 aktier/räntor, lyssna på det senaste poddavsnitter #190 där hinkarna diskuteras.

Ja, passiva hinken är samma som högriskhinken.

2 gillningar

TACK! perfekt, då är det bara att köra.