Hur mycket avkastningen har ni på era fonder

Hej.

Jag undrar hur värt är det egentligen att investera i fonder?

Hur mycket avkastning har ni gjort och hur länge har ni månadssparat?

Har 1 mile på sparkonto.

Tänker dela det jämt i länsförsäkringar global fond, spiltan investmentbolag och lysa.

Eller hur har ni gjort?

Tacksam för svar :blush:

Hej!

Har du 1 miljon på sparkonton och vill investera i fonder så skulle jag rekommendera antingen indexfonder eller en fondrobot som Iysa.

Jag personligen skulle göra det väldigt enkelt för mig och bara investerat i två fonder när det gäller indexfonder. Jag hade valt;

Iänsförsäkringar Global Index 80%
PIus Allabolag Sverige Index 20%

Eller kört på Iysa Bred 100% aktier.

OBS: Ny användare här och jag fattar inte det här med “nya användare får bara länka två länk”, det länkar automatiskt utan att jag vill att det ska göra det, jag får skriva Iysa med ett stort i för att det ska ej länka.

4 gillningar

@janbolmeson Se ovan, verkar bugga ur med de autogenererade sponsrade länkarna för nya användare.

5 gillningar

Hej och välkommen @Usain! Rekommenderar dig att lyssna på avsnitt 99 av podden (eller läsa artikeln om du föredrar det). Där får du svar på många frågor och tips hur du ska komma igång - till exempel med Lysa som Striker föreslog :slight_smile:

4 gillningar

Den stora skillnaden mot sparkonto är att fonder kommer tappa i värde. De kommer gå ner. Efter att de gått ner kommer de gå upp igen, och så hålla på så, fram och tillbaka, upp och ner med konjunkturen. Det är bara på långa tidshorisonter som det är värt något att prata om avkastning och hur mycket man tjänar, på kort sikt är det mycket slump och tur.

Jag äger i stort sett en global indexfond, så hur mycket avkastning jag får kan man se genom att kolla på historiken på t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära. På längre sikt har det gått bra, men sedan årsskiftet har det gått ner. Trots nedgången har jag i snitt haft ungefär 10% avkastning per år.

3 gillningar

Har sparat ganska precis 4 år.
100% Länsförsäkringar Global Indexnära.
Värdeutveckling 52,7% sedan start

2 gillningar

Om du bara ska investera på aktiemarknaden då är de två valda fonderna ok.

Långsiktigt: På 10 års sikt kan du sannolikt räkna med att ha fått en genomsnittlig avkastning på mellan 7-10% per år.

Men ett par år går dina fonder ner väldigt mycket, 30-50%, något år ned 15%.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!
Tack för att du uppmärksammade detta! Jag ska ta det vidare.

Välkommen du också!
Att jämföra enskilda personers avkastning kanske inte är jätteintressant eftersom det naturligtvis skiljer jättemycket beroende på när sparandet startades.
Vill man se historisk avkastning så kan man söka upp respektive fond på sin bank eller Lysa på sin hemsida. Dock gäller ju det gamla vanliga. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Hur lång sparhorisont har du? Har en buffert redan utöver dessa pengar?

Lägga allt på lysa?

Oke, Tack🙏

Snyggt, inget på spiltan aktiefond inv?

Ca 15 år+ Kanske?
Jag har buffert utöver det ja.

Då är det bara att köra något som känns bra.
Någon fondrobot eller en fondportfölj med indexfonder.

Ville mest kolla så vi inte rekommenderar olika högriskalternativ om du behöver pengarna snart.

1 gillning

Spiltan är Investor B typ, behövs inte. Kör på en globalindexfond eller LYSA

1 gillning