SEB Global Aktiefond

Hej på er!
Jag har sedan gammalt ett månadsspar i SEB Global Aktiefond på inrådan av min bank. Jag börjar nu bli allt mer nervös över att en så stor andel av mina sparade pengar ligger i en och samma korg. Borde jag flytta över en andel till tex lysa? Som jag förstått det är det en tryggare placering. Nu ligger pengarna på ett KF. Om jag nu ska ta ut pengar därifrån (och skatta på vinsten) skulle jag sen behöva skatta på hela summan om jag sätter in det på isk, känns surt :no_mouth:
Alternativet skulle vara att låta pengarna ticka på och fortsätta spara aktivt på Lysa och Avanza, och hålla tummarna på att det inte går dåligt för SEB Global Aktiefond.
Någon som vill ge input eller tips om hur jag kan läsa på så jag kan göra genomtänkta beslut?

Utifrån ett säkerhetsperspektiv kommer du inte vinna jättemycket att flytta från SEB-fonden till LYSA 100 procent aktier då de till ca 75 % överlappar. Sedan behöver du inte oroa dig för att ha alla äggen i samma korg då det är väl spritt inom korgen. :slightly_smiling_face:

Det låter snarare som att du kanske ska sänka risknivån? :thinking:

1 gillning

Tack för feed back Jan! Ditt svar lugnade mig betydligt! Jag känner mig hyfsat trygg i övrigt. Sparar i 40 % fonder på lysa, äger mitt boende och har en väldigt trygg situation på arbetsmarknaden. Min största oro är mest att missförstå/ fatta dåliga beslut och sabba sparandet som jag byggt upp. Kan vakna mitt i natten med ett “oh shit!” som mest är baserat på låg kunskapsnivå. :slightly_smiling_face:
Jag gillar verkligen din poäng att sitta still i båten, men är konstant rädd att ha en dålig båt :wink:

Om du har pengarna i en kapitalförsäkring behöver du inte inte skatta för vinsten. Du betalar en schablonskatt varje år baserat på värdet vid ingången av året plus insättningar under året. ISK fungerar i princip likadant, med skillnaden att schablonskatten beräknas per kvartal.
Om du flyttar från en KF till en ISK betalar du alltså schablonskatten dubbelt under kvarvarande kvartal på året, men eftersom schablonskatten är relativt låg borde det inte spela så stor roll. Minst skatt blir det om du genomför flytten under fjärde kvartalet av ett kalenderår.

1 gillning

Tack! Jättebra info! Hade inte förstått detta. Jag ska lägga det på minnet.

Hej på er, är fruktansvärt ny på detta forum, har börjat att lyssna på poddarna och läsa en del.
Jag har också SEB’s global aktiefond. Som jag nu förstår det så är den ganska så dyr. Tror dom tar 1,8%.
Fråga1 ”Borde jag sluta investera i denna även om den går bra och investera i lysa istället?”
Fråga 2 ” skall jag sälja det jag har på SEB och flytta över det till lysa?”
Tacksam för all support som jag kan få.

/Andreas

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Ja, det borde du tycker jag. På 5 år har SEB global aktiefond A gett 78%, vilket är sämre än många globala indexfonder som ligger runt 90-97% under samma period. Kortsiktigare historik än så är ganska ointressant.

Sen om du väljer Lysa istället eller en billig global indexfond på valfri bank spelar inte så stor roll.

Lysa erbjuder ju ett bra färdigt paket där du aldrig mer behöver tänka på portföljen eller fonder. Men det går minst lika bra med egna indexfonder på valfri bank. 70% globalfond, 10-20% sverigefond, 10-20% tillväxt marknader och småbolag. Eller bara 100% globalfond.

Men som sagt, Lysa erbjuder en bra tjänst och du får ombalansering, hjälp att hitta rätt risknivå, automatiska uttag om det är intressant och så vidare…

2 gillningar

Tack så jättemycket!!

1 gillning