Förvaringsinstitut - säkerställer vårt intresse som fondägare

Rätt ofta kommer det frågor som t.ex.

därför tänkte jag bara sammanställa lite info som så många inte riktigt känner till kring hur det fungerar bakom kulisserna med en fond. Rätta mig gärna om jag har fel. :slight_smile:

Vi pratar ofta om att investera i t.ex. LYSA eller OPTI, men då är steg 1 att det gör vi inte i den bokstavliga meningen. Vi investerar i de fonder som de väljer åt oss. I vissa fall, som med t.ex. LYSA så innebär det att vi investerar i en faktiskt fond hos LYSA. För den och alla fonder gäller en hel mängd lagstiftning.

En del av denna lagstiftning reglerar så kallade förvaringsinstitut: “Bestämmelser om krav avseende förvaringsinstitut för EU:s investeringsfonder”. Så här står det i den svenska lagen (SFS 2004:46):

3 kap. Förvaringsinstitut

Allmänna bestämmelser om förvaringsinstitut

1 § Ett fondbolag ska för varje värdepappersfond som bolaget förvaltar se till att det utses ett förvaringsinstitut. Förvaringsinstitutet ska ha sitt säte i Sverige eller, om det är en i Sverige etablerad filial, i ett annat land inom EES. Lag (2016:892) .

2 § Förvaringsinstitutet ska handla hederligt, rättvist, oberoende och professionellt samt uteslutande i fondandelsägarnas gemensamma intresse.

Förvaringsinstitutet ska hålla verksamheten som förvaringsinstitut åtskild från verksamheter som kan komma i konflikt med fondbolagets eller fondandelsägarnas intressen.

Förvaringsinstitutet ska identifiera, hantera och övervaka eventuella intressekonflikter. Sådana konflikter ska redovisas för fondens andelsägare. Lag (2016:892) .

samt

Förvaringsinstitutets uppgifter

Allmänna uppgifter

4 § Förvaringsinstitutet ska verkställa fondbolagets instruktioner som avser värdepappersfonden om de inte strider mot bestämmelserna i denna lag eller annan författning eller mot fondbestämmelserna samt se till att

1. försäljning, inlösen och makulering av andelar i fonden genomförs enligt denna lag och fondbestämmelserna,

2. värdet av andelarna i fonden beräknas enligt denna lag och fondbestämmelserna,

3. ersättningar för transaktioner som berör en fonds tillgångar betalas in till fonden utan dröjsmål, och

4. fondens intäkter används enligt bestämmelserna i denna lag och fondbestämmelserna. Lag (2016:892) .

samt

Tillgångarna i en värdepappersfond som depåförvaras enligt första stycket 1 får återanvändas endast för fondens räkning och under förutsättning att

1. förvaringsinstitutet följer fondbolagets instruktioner,
  2. återanvändningen gagnar andelsägarnas intressen, och
  3. transaktionen omfattas av en likvid säkerhet av hög kvalitet
    a) som tagits emot av fonden inom ramen för ett avtal om säkerhetsöverlåtelse (återköpsavtal), och
    b) vars marknadsvärde vid varje tidpunkt med marginal uppgår till minst marknadsvärdet av de återanvända tillgångarna.

Swedbank sammanfattar dessa på “svenska” enligt följande:

Förvaringsinstitutstjänsten innebär att vi förvarar fondens tillgångar och granskar bolagets rutiner och system för förvaltning och administration. Som förvaringsinstitut har vi en uppgift och ett ansvar – att skydda andelsägarnas intressen.

Vi bevakar exempelvis in- och utbetalningar och säkerställer att köp respektive inlösen av fondandelar görs på ett korrekt sätt. Dessutom gör vi regelbundna kontroller av att placeringarna görs enligt fondens fondbestämmelser.

Förvaringsinstitutstjänsten inkluderar:

• Förvar av finansiella instrument
  • Daglig övervakning av fondens likvidflöden
  • Tillsyn avseende fondens verksamhet

Det vill säga att ett förvaringsinstitut för fonder spelar en avgörande roll i fondhanteringen. Dess primära uppgift är att säkerställa säker förvaring av fondens tillgångar. Detta inkluderar värdepapper såsom aktier och obligationer. Förvaringsinstitutet har också en övervakande funktion där det kontrollerar att fondens transaktioner sker enligt gällande regelverk och i linje med fondens investeringsstrategi.

Förutom förvaring och övervakning, ansvarar förvaringsinstitutet för att hålla reda på och verifiera fondens ägandelar, vilket innebär att det säkerställer att de registrerade värdena för fondens innehav är korrekta. De kan också hantera utdelningar och andra inkomster som genereras av fondens innehav.

Dessutom agerar förvaringsinstitutet som en mellanhand mellan fonden och dess investerare. De behandlar köp och försäljning av fondandelar och säkerställer att dessa transaktioner genomförs på ett rättvist och effektivt sätt.

Det vill säga att t.ex. LYSA “rör” aldrig pengarna då pengaflödet går helt utanför deras konton, utan hanteras för din och min räkning helt och hållet av Danske Bank. Det är det som menas med att pengarna är helt separerade från bolagets egna konton.

Jag har för mig, men hittar inte källan, att det också ligger på Danske Bank att följa direktiv i fondbestämmelserna och liknande och att de kan bli skadeståndsskyldiga om de inte gör det. Det vill säga att det fungerar med att man har koll på varandra mellan fondbolaget och det förvaringsinstitutet.

To be continued. Fyll gärna på om du har mer kunskap eller källor.

5 gillningar

Som mycket inom byråkati Sverige så har vi lagen och sen har myndigheterna sina föreskrifter kring hur vi ska tolka och följa lagen,

Från FFFS 2013:9, Finansinspektionens föreskrifter om värdepappersfonder

Länk till författningen.

Samt, FFFS 2014:1: Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om styrning, riskhantering och kontroll i kreditinstitut

Länk, https://www.fi.se/contentassets/6137dfb48719461d91ca23f569a14948/fs1401.pdf

Finns säkert fler författningar men orkar inte leta mer.

2 gillningar

Det berodde just på reglerna. En fond måste kunna sätta värdet på alla sin tillgångar. När en underliggande tillgång inte rapporterade sitt värde så låste sig hela systemet. Jag skulle väl säga att det fungerade utifrån att skydda / behandla alla andelsägarna lika, men det skapade ju oanade följdeffekter som att man blev inlåst helt och hållet. Vet att många aktörer därefter ändrade sina rutiner.

Du blir kontaktad innan förvaltaren försvinner.

Njae, förvaringsinstitutet är ju själva fonden. De exekverar order enligt de fondbestämmelser som fondbolaget tar fram.

1 gillning

Finns iaf pågående rättsfall och blir intressant att se om förvaringsinstituten även har något ansvar mot spararnas i praktiken vid bedrägerier.

Sen Swedbanks svar,

Ett förvaringsinstitut har inte, och har aldrig haft, den typ av kontroll- och tillsynsförpliktelser som ligger till grund för Pensionsmyndighetens krav.

─ Pensionsmyndigheten saknar legalt stöd för sitt krav, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank.

1 gillning

Tack för ett fint inlägg @janbolmeson. Jag har läst en del i forumet om detta men kan inte komma fram till någon klar slutsats, tacksam för input.

Tror vi att det finns behov av att diversifiera när det kommer till förvaringsinstitut? Det är trots allt där pengarna förvaras. Finns det ett värde i att använda sig av globalfonder med förvaringsinstitut i olika länder?

Vissa använder sig av två globalfonder för att diversifiera, tex ser jag ofta att man har Länsförsäkringar global index och Avanza global då dessa följer olika index, dock använder de båda SEB som förvaringsinstitut om jag har förstått det rätt.

Också reagerat på att Swedbank och DNB verkar använda sig av sig själva som förvaringsinstitut, jag trodde inte det var tillåtet? Kan det vara en nackdel?

Här är förvaringsinstitut för Lysa och några globalfonder (från fondfaktabladet):

Lysa - Danske bank
Länsförsäkringar global index - SEB
Avanza global - SEB
AMF aktiefond global - SEB
Storebrand global all countries - JP Morgan Sthlm
Handelsbanken dev markets ind cri - JP Morgan Sthlm
Nordnet global index - JP Morgan Dublin
DNB global indeks - DNB bank
Swedbank robur access global A - Swedbank

3 gillningar

Det är ju juridiskt olika bolag. Det är ju därför Swedbanks fondbolag heter Swedbank Robur och Swedbank är själva banken. Sedan är det ju samma koncern, så jag håller ju med dig att det är inte helt aptitligt.

Jag tror det är överkurs. Men jag tänker att det inte kan skada.

1 gillning

Tack för svar, jag hade inte tänkt på detta innan, kul att få lära sig mer om hur det fungerar även om detta kanske inte är det viktigaste att fokusera på som småsparare.

1 gillning

Om jag äger fonden Avanza Global, vilka i kedjan kan se att jag äger delar i fonden av Avanza Bank, Avanza Fonder eller SEB som förvaringsinstitutet ?

Om förvaringsinstitutet utför köp och sälj samt förvaring så känns det tryggast att de även skulle ha ett fullständigt register på vem som är andelsägaren till i fonden.

Men jag hittar ingen sådan klartext utan förvirras av lite olika texter.

2 gillningar

Det är det min uppfattning att de har. Men jag vågar inte sätta mitt liv på det… :see_no_evil: Kanske något som @OscarLysa vet?

2 gillningar

Det vore MYCKET värdefullt för min nattsömn att få veta detta. :laughing:

Backups i all ära, trevligt och mysigt men ÄNNU bättre är det om både Avanza OCH förvaringsinstitutet har varsin kopia på vem som äger vad.
Bonuspoäng är om de fikar en gång i månaden och undersöker eventuella diffar i deras register!

Generellt är det “luddigt” för oss som är lite mer IT-intresserade kring hur “rörläggningen” ser ut i bakgrunden inte bara hos Lysa utan ALLA mäklare är dåliga på detta. Att skriva på sin sida att “vi har backups” lugnar nog många men är men lite IT-nörd så väcker det bara fler frågor och fundering.

3 gillningar

@OscarLysa återkommer i mån av tid, men när jag dubbelkollade med honom så var hans korta svar:

Absolut, visst har de det. Vi skickar dagligen information om all andelsutgivning och inlösen.

2 gillningar

Vad händer egentligen om Swedbank skulle gå i konkurs pga eventuellt dollarförbud? De flesta fondbolag använder en annan bank som förvaringsinstitut och då fattar jag att det är lugnt, men Swedbank Robur använder ju Swedbank AB!

Som jämförelse: LF använder SEB och Handelsbanken använder JP Morgan. Jag kan inte hitta någon på forumet eller internet som adresserat detta. Bör man vara orolig?

2 gillningar

Ja inte känns det supernice när de har sig själva som förvaring, samma problem i DNB.

2 gillningar

Jag slog ihop den här tråden med en nystartad tråd för att samla ihop dom två snarlika i en tråd.

1 gillning

Helt enkelt olika bolag. Så de går inte gemensamt i konkurs.

3 gillningar

Tack, den här tråden lugnade lite. Men just i Swedbanks fall blir jag lite orolig för ett dollarförbud borde väl slå mot Swedbank Robur också, eller misstar jag mig? Risken för det verkar dock liten, men jag har svårt att bedöma det.

2 gillningar

Men ingår väl i samma koncern eller? Dvs samma moderbolag (det man kan köpa på börsen)

1 gillning

Ja men fortfarande kan det ena konka och det andra inte.

Men fortfarande inte optimalt att förvaringsinstitutet ingår i samma koncern. Övriga har ju valt någon helt annan trots att de har förmågan i koncernen

2 gillningar

Ja att man är olika bolag må väl vara men att man ska skydda spararnas intresse när man förmodligen delar fikarum med förvaltaren är ju inte optimalt, lika “roligt” som revisorn som säger att han är oberoende när han reviderar sin kollegas bokföring på samma redovisninsbyrå.

2 gillningar