Hej
Ska man välja Lysa ellet ex Lf global index och SEB Sverige indexnära ?
Vad tycker ni?
Har säkert skrivits en del om detta i tidigare trådar.
Min dotter funderar på att öppna konto i Avanza eller lysa.
Jag började med Lysa och efter det så ville jag hellre ha en global indexfond i och med att avgiften är billigare så jag valde Länsförsäkringar Global Index. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Det bästa du kan göra är att länka in henne till någon av trådarna i RT. Hon kommer få all info hon behöver och mer.
Omöjligt att ge ett korrekt svar på. Hon måste bilda sig en egen uppfattning. Inget av alternativen är mer fel eller rätt än det andra.
Det är två helt olika portföljer du beskriver där Lysa är mycket bredare än erat egna förslag. Men avgiften är också högre. Men man får en del olika tjänster och funktioner för den kostnaden. Så det får man ta ställning till om man tycker det är värt eller inte.
Absolut egna indexfonder. Ett par indexfonder, en obligationsfond (helst med långa statslån) och sparkonto(n) med hög ränta (men med insätt.garanti) är de enda ingredienserna nån kommer behöva någonsin.
Bli din egen förmögenhetsförvaltare och skapa insikt istället för att köpa komplicerade produkter som innehåller grejer du inte behöver.
Jag själv har båda ifall beslutsångesten blir för stor
Jag tycker det var lätt och lärorikt att komma igång med en fondrobot. Det viktigaste är att komma igång.
Ja det viktigaste är att komma igång. Lysa är ett bra sätt att börja och sen om man vill kan man byta till global indexfond.
Man lär sig väl i och för sig mer (potentiellt) om man köper fonder själv på någon av nätmäklarna?
Jag vet att Nordnet har ett typ av månnaddspar där man efter ett antal frågor (om hur stor risk man är villig att ta, hur lång sparhorisont man har osv) blir rekommenderad ett antal aktie och räntefonder att investera i och sen rullar det på månad för månad. Jag tyckte det var en bra start i varje fall (EJ REKLAM).
Kanske det. Jag hade aldrig kommit igång om det inte vore för fondrobot. För lätt att grotta ner sig istället för att börja. Men jag fattar vad du menar!
Kör Avanza eller Nordnet med globalfonder och Sverigefonder billigare än Lysa som är dubbelt så dyrt och mer fond i fond, onödigt.
Det här är en av de stående diskussionerna i forumet. Här finns flera trådar på ämnet:
Kontentan är väl:
-
Vissa som jag värderar en all-inclusive lösning som jag vilket fondrobotarna är,
-
andra inte, för de upplever att de har kompetensen själva.
Står man i “all-inclusive”-lägret så väljer man en fondrobot, står man i “jag-kan-själv”-lägret så kör man enskilda indexfonder. Simple as that.
PS. Dock, om man väljer “Jag-kan-själv”-lägret, då är min rekommendation att man är VÄLDIGT säker på att man faktiskt kan och inte är som jag i veckan avsnitt:
Vi började med Lysa men har nu sakta börjat gå över mer mot Avanza och att välja själv. Men för oss var de otroligt smidigt och enkelt att bara börja.
För mig blev det att Lysa väckte mitt intresse, är fortfarande långt ifrån något proffs men betydligt mer påläst nu än jag var för 4 år sedan.
Jag har rekommenderat Lysa till alla som egentligen inte är särskilt intresserad (alla mina mindre syskon i tidig 20 års ålder) de har hjälpt dem att komma igång med åtminstone ett månadssparande.
Viktigt att börja spara lägger 50% av mitt sparande i opti och har 50 på andra fonder med mycket högre risk kan ju säga att dom ligger betydligt bättre nu efter 2 år men får väll se vid pension om 8 år hur dom ligger och ska börja dryga ut den fattiga pensionen
Jag har själv efter många års sparande tagit till mig Lysa som en välsignelse. Man ska bara förstå att det är det rätt sätt istället för att tro man kan lösa det själv. Avanza har ju ett väldigt lockande och spännande gränssnitt - perfekt för att ändra ofta… Så var det i alla fall för mig.
Tack för alla råd
Blir Lysa till att börja med
Vill bara lägga till en varning att man ska bara ta råd här som tips på nya fonder osv. Följ aldrig blint någon som säger typ
Det enda rätta
Eller
Ända sättet osv.
Finns flera sätt som är rätt beroende på hur man sparar.
Hade själv varit några hundra tusen fattigare idag om man lyssnat på de ända rätta råden här.
Vill också tillägga att överlag är alla råd här jättebra med tanke på det som nämns går bättre än snitt på 7%. Men om man jagar maximal avkastning kan råden här resultera i mindre pengar.
Nyckeln är att själva jämföra och skapa sig en egen uppfattning.
Vi alla tjänar pengarna på börsen. Men alla av oss gör det ej på samma sätt.
Ja, håller helt med. Det är ju därför jag försöker underbygga det med evidens och referera till mycket tredjepartskällor, rapporter och forskning. Då vet man att man inte går bara på någon annans tyckande eller erfarenhet som kan vara helt slumpmässig.
Flikar in med ytterligare nybörjarfråga. Gillar Lysa som gjort det enkelt för mig och som egentligen fått igång intresset för de olika delarna jag inte hade koll på innan som ETF, investmentbolag osv.
Började nu jämföra avkastning senaste tre åren (ja, vet att det inte är garant för framtida avkastning) där jag såg att indexfonder presterat bättre än t.ex. Lysa Aktier C. Både t.ex. LF Global Index och Avanza Global ligger ju 10% mer än Lysa Aktier C.
Nu vet jag att man inte kan jämföra rakt av för två olika produkter samt att det inte säger något om framtiden. Vidare är jag rätt färsk och vet inte om detta är något som kan tänkas ha stämt över längre tidsperiod också (Lysas är ju inte så gammal och går inte att jämföra längre bak).
Är detta något man generellt kan tänka; indexfonder ger bättre avkastning är Lysa? Över 10 % blir ju en del i slutändan.
Jämför mot Storebrand Global All Countries är en bra början.
Nästa steg är 85% Storebrand Global och 15% Handelsbanken Globala Småbolag Index
Globala småbolag och tillväxtmarknader har laggat efter senaste åren och många år innan dess med.
Nej, du kan inte dra några slutsatser alls mer än att två investeringar som inte är identiska kommer ge olika utfall
Men det du kan ta med dig är att 8000 bolag med alla sektorer och alla länder ger dig en stabilare portfölj, nu har tex USA dragit starkt och Kina/EM gått svagt… men nästa år eller period du kollar så har Kina avkastat mer och USA sämre.
Du bör få en jämnare avkastning och du slipper hoppa mellan olika heta aktier eller fonder för att försöka välja det som går/gått bäst senaste tiden /åren. Enligt många studier ger det sistnämnda lägre avkastning över tid även om det kan ge bra avkastning enskilda år. (Men vi sparar på lång sikt, inte för att visa upp fina grafer enskilda år)