Funderat kring Lysas fondrobot. Vad händer om Lysa av någon anledning skulle lägga ned verksamheten? Jag vet att fonder går utanför insättningsgarantin så de ska ju inte beröras av en ev. konkurs, men fonderna går väl inte att flytta till t.ex Avanza (de har ju inte alla som Lysa har). Säljs fonderna och pengarna utbetalas, hur lång tid tar det isf innan man har pengarna? Eller vad händer?
Dom försvinner i molnet! 
Nä men troligtvis tar någon annan över fonderna och om så inte blir fallet likvideras fonderna och pengarna hamnar på ditt ISK hos Danske Bank. Sen får du köpa nya fonder hos Avanza om du så önskar.
Tack för svar!
Hej!
Detta måste belysas tydligare tycker jag.
Inte så kul om ens fondförvaltare går i konkurs och man tvingas sälja sitt innehav till en kass kurs.
Finns det mer generell information om denna risk på bloggen/podden?
Mvh
Andreas
Självklart är informationen på den här sidan partisk men under finansinspektionens tillsyn är jag säker på att vi kan lita på den. Det är ungefär som att det är dina tillgångar som lysa hanterar med fullmakt.
ursäkta att jag väcker upp en gammal tråd.
Men Ifall det blir en konkurs mitt i en finanskris där allt har gått ner extrema nivåer så måste man väl inte sälja sitt innehav för ingenting (lagt in 1mille och få ut 10% t.ex)? man kan väl ha kvar ägandet och vänta på att marknaden går upp och sälja då?
Jag gissar att fonderna är skiljda enheter från Lysa som asset management bolag och det finns ett avtal däremellan att Lysa får X avgift för att bistå med förvaltningstjänster åt fonderna. Fonderna ligger sedan hos Danskebank tror jag? Vi äger våra andelar av dessa fonder. Går Lysa i konkurs lever fonderna kvar och våra andelar också men kommer bli stopp att få ut/sätta in pengar tills administrationen löser sig. Förhoppningsvis måste Danskebank ha koll på vem som äger vilka andelar?
Exakt så är det.
-
Pengarna “i” LYSA är inte fysiskt hos LYSA utan hos Danske Bank som är förvaltande institut
-
Danske Bank har sedan placerat pengarna för vår räkning i de fonder som LYSA har valt ut
-
Danske Bank får en kopia varje dag på vem som äger vad
Vi går genom det i detalj med @OscarLysa i ett FikaTillsammans-avsnitt som finns här för dig som är med på Patreon.
Kontentan är att man inte behöver oroa sig i alla fall.
Tack så mycket grabbar. Kändes som det va så. är egentligen en låginkomsttagare, men har snålat ihop 300k under flera år som ligger på banken och måste köpa/investera dem framöver till min och familjens framtid. bara att köra på helt enkelt.