Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Jag är försiktigt positiv som alltid. Kan absolut se om vi kan bjuda in Niklas framgent.

Men, jag är också lite avvaktande eftersom:

1. De flesta utmanare inte kommer klara sig långsiktigt - kolla t.ex. hur Hypoteket, Stabelo, Fundler, BW, Fondo, Savr m.fl. kämpar. Känner mig lite bränd med uppstickarna (vilket är en av anledningarna till att jag också är förtjust i LYSA som har passerat den fasen)

2. “Elaka tungor” och skvallret i finansbranschen säger att det här är en satsning där man mer vill sminka upp Carnegie inför en försäljning (osäker, men jag tror att riskkapitalbolaget Altor har t.ex. ägt carnegie sedan 2008 vilket är en evighet i den världen). Carnegies intjäning har ju historiskt legat på t.ex. IPO - en marknad som just nu är stendöd och för att kunna sälja det så måste man visa på framtida potential - därför är Carnegie ute och skjuter brett genom t.ex. investerat i OPTI, denna satstningen m.fl.

Den cyniske gubben i mig ser att det här är ett sätt att i pitchdecket lägga till “Future projects”, man lägger in en bild på teamet med Niklas och säger “titta vad bra det här kommer bli i framtiden” (vilket det så klart kan bli, men allt tar längre tid och kostar mer än man tror).

Så, jag har gärna fel, har det rätt ofta faktiskt :slight_smile: och håller tummarna för Niklas & Co att de får till det. :+1:

PS. Välkommen @Patzinga och kul att du postade din första tråd! :heart:

16 gillningar