Avanza inför obegränsat byte av courtageklass

Jag var i kontakt med deras kundtjänst och de berättade då att med start idag så erbjuds bättre villkor för byte av courtageklass. Bytes numera fritt antal gånger per dag.

Oklart om det bara gäller PB.

8 gillningar

Har precis testat, det funkar. Tack Avanza :slight_smile:

Hhmm. Varför tar man inte bort klasserna helt? Känns lite förlegat?

21 gillningar

Det är väl ett sätt att prisdiskriminera, att kunna behålla priskänsliga kunder samtidigt som de prisokänsliga får betala dyrt. Ungefär som bolåneräntorna hos många svenska banker.

1 gillning

Det känns som om Avanza reagerar lite sent. Dock bra att de reagerar. Jag valde i höstas att flytta från Avanza till Montrose och Savr, mycket beroende på Avanzas prissättning. Jag tror inte att jag har varit ensam om att göra den flytten.

Bra när konkurrens fungerar och det leder till bättre och billigare. tjänster.

6 gillningar

Precis, det är bara lite extra kod:

if 0 < order < 15600:
courtage_klass = “mini”
elif order >= 15600 and order < 46000:
courtage_klass = “small”
elif order >= 46000 and order < 143500:
courtage_klass = “medium”
elif order >= 143500:
courtage_klass = “fast pris”

4 gillningar

Man tycker ju att de åtminstone kunde lägga in ett snabbval direkt på ordersidan när man handlar saker som påverkas av courtageklassen, så man snabbt kunde bläddra igenom courtageklasserna och se vilken som är billigast för just den här transaktionen. Men nej, man måste gå iväg till sin profilsida, byta där, gå tillbaka till ordersidan/ladda om, mata in alla uppgifterna om transaktionen igen för att se den nya kostnaden.

Det är rätt dumt.

När man handlar ETF:er som t ex Xetra guld så verkar inte de rekommenderade gränserna stämma heller; det verkar vara andra kostnader för många värdepapper.

Nu går det åtm att byta direkt och se skillnaden i kostnad. Förut fick man vänta en hel dag när man ville testa var gränserna gick. Sjukt system :joy:

Bra förslag. Föreslå det till dem.

1 gillning

Du vet att du kan öppna fler fönster så du kan ha kvar alla uppgifter medans du ändrar courtageklass? :wink:

1 gillning

Man måste dock ladda om sidan för att få preview på ändrad avgift?

Det är sant, men behöver du preview på avgiften om du ändå vet vad den är?

Så sniket att inte göra courtageklasserna automatiska bara…

5 gillningar

Håller med. Det borde fixas! Då blir det ju rätt och man riskerar inte att köpa i fel klass. Flera har ju lämnat för andra tjänster som har den funktionen. Fler är nog på väg och detta vore en naturlig ytterligare förbättring.

Avanza, VAKNA. :money_with_wings::money_with_wings:

1 gillning

3 gillningar

Jag har försökt komma på något fall då man av tillsynes obegriplig anledning faktiskt skulle vilja handla med fel courtageklass, och tänkte först att det inte finns några sådana fall.

Men efter att ha grubblat på detta under dagen kom jag på åtminstone ett teoretiskt fall:
Om man lägger en Fill and Kill-order, eller för all del en vanlig order, som man tror med största sannolikhet inte kommer att gå igenom i sin helhet – då skulle det kunna vara en fördel att ligga i en lägre courtageklass.

Men det är skapligt vrickat att designa ett rabattsystem anpassat för detta specialfall.

En enkel och begriplig mängdrabatt vore bättre.

1 gillning

Man kan ju också göra flera små köp i låg courtageklass istället för ett enda köp i en större, och spara in en tjugolapp :joy:

Vad är förlegat med att tjäna pengar?

Avanza är börsnoterat.

De vill ha många glada betalande små och stora kunder. Därför vill de ha ett erbjudande som är attraktivt. :100::clap:

Saker de ändrat i närtid är för att konkurrensen hårdnar och kunder lämnat.

Precis, därför borde de vara lite mer lyhörda för vad kunderna vill ha. Framförallt när det handlar om sådant som deras konkurrenter erbjuder. Jag kommer gärna tillbaka till Avanza då jag har varit kund där i stort sätt sedan de startade men de har blivit en smula lata och feta på sistone.

3 gillningar

Lyhördhet är ju bra, men ett börsnoterat bolag som jagar lönsamhet gör inget konstigt. Det är marknadsekonomi, inte kundaltruism.