Jag har inte sett någon tråd om Carneiges nya satsning som före detta Avanzas Nicklas Andersson med kollegor ska pyssla med!
När jag läser den lilla information som släpps om satsningen så tänker jag mig att målgruppen överlappar mer än väl med just Rikatillsammans-communityt.
Om man kommer med önskemål och inspel tidigt i processen så kanske man har större chans att påverka utfallet tänker jag också. Så därför måste vi organisera oss, upp till kamp kamrater!
Här i tråden så slänger vi in önskningar och gissningar på vad som komma skall i framtiden!
Så får @janbolmeson fixa ett tillfälle där Nicklas Andersson är inbjuden och framföra våra kollektiva krav.
Ska bli intressant att se vad de hittar på. Behövs inte direkt en utmanare till, men denna utmanaren känns roligare och mer intressant än många andra.
Jag önskar nära 0 i växlingsavgift, sjyst portföljbelåning med låg ränta & en superbillig globalfond
Utöver det, bra och nyanserade artiklar för medlemmar.
Jag är försiktigt positiv som alltid. Kan absolut se om vi kan bjuda in Niklas framgent.
Men, jag är också lite avvaktande eftersom:
De flesta utmanare inte kommer klara sig långsiktigt - kolla t.ex. hur Hypoteket, Stabelo, Fundler, BW, Fondo, Savr m.fl. kämpar. Känner mig lite bränd med uppstickarna (vilket är en av anledningarna till att jag också är förtjust i LYSA som har passerat den fasen)
“Elaka tungor” och skvallret i finansbranschen säger att det här är en satsning där man mer vill sminka upp Carnegie inför en försäljning (osäker, men jag tror att riskkapitalbolaget Altor har t.ex. ägt carnegie sedan 2008 vilket är en evighet i den världen). Carnegies intjäning har ju historiskt legat på t.ex. IPO - en marknad som just nu är stendöd och för att kunna sälja det så måste man visa på framtida potential - därför är Carnegie ute och skjuter brett genom t.ex. investerat i OPTI, denna satstningen m.fl.
Den cyniske gubben i mig ser att det här är ett sätt att i pitchdecket lägga till “Future projects”, man lägger in en bild på teamet med Niklas och säger “titta vad bra det här kommer bli i framtiden” (vilket det så klart kan bli, men allt tar längre tid och kostar mer än man tror).
Så, jag har gärna fel, har det rätt ofta faktiskt och håller tummarna för Niklas & Co att de får till det.
PS. Välkommen @Patzinga och kul att du postade din första tråd!
För att man förvaltar ca 26 miljarder kronor, har stort inflöde och på den intäkten kan man driva fondrobot-verksamheten i Sverige. Det som du ser i siffrorna ovan som idagsläget är förlustverksamhet:
Uppdrag att expandera internationellt (Danmark, Tyskland och Finland)
Satsning på att bli försäkringsbolag som kräver enormt mycket pengar.
Plockar man bort de två sakerna är man lönsamma. Plus att man tog in 350 MSEK från ägarna förra året… Plus att du glömde ta med denna vilket gör att de har idag intäkter på ca 40 MSEK skulle jag gissa.
Ok då förstår jag hur du tänker. Ja många bolag har ju haft som mål att bara växa utan att göra vinster. Det har gått bra för många av dem. Speciellt aktiägarna när dom gör sin exit.
Undrar dock om inte det kan ändras i en högräntemiljö?
Lysa Group AB är nog det vi ska titta på om vi vill se hur det går för Lysa.
Men angående Monterose så hoppas jag som privatkund att det blir ett “race to the bottom” för avgifterna. Vill ha en tjänst som utmanar Avanza och Nordnet och får ner avgifterna ytterligare för allt sparande.
1 gillning
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
11
Häromdagen skickade de ut ett mail med några frågor för att kolla läget hos potentiella kunder, bl a till mig – kallat ”testpanel”. Vi får se vart det leder …
Jag är oerhört nöjd med Avanza, och vet inte riktigt vad Montrose by Carnegie skulle kunna erbjuda som skulle kunna få mig att byta. Men det ska bli intressant att följa satsningen, för jag ingår onekligen i den målgrupp de beskrivit.
Det största problemet med alla andra ISK är att de inte är Avanza. Jag hade tidigare pengar även på Nordnet men gav upp det för jag kunde inte följa dem som på Avanza.
Nu sitter jag på SEB med mina pengar, men jag måste ändå hänga på min Dashboard på Avanza för att få ett vettigt nyhetsflöde och samtidigt se mina innehav. Tyvärr ser jag inte längre portföljutvecklingen på olika tidsperioder för SEB visar bara “sedan köp” vilket ibland är lite meningslöst när man vill mäta enskilda perioder.
Om Montrose har fattat storheten i Dashboards med många konfigurerbara widgets samt möjligheten att bygga egna nyckeltalstabeller, som på Avanza, så har de en chans att locka över folk om de också har något unikt att erbjuda. Enda anledningen att jag flyttade mina pengar till SEB fastän jag visste att de aldrig skulle komma i närheten av Avanza var för att den ränterabatt jag fick var svår att tacka nej till.
Montrose blir spännande att följa. Känns dock som en plattform för mer aktiva sparare, kanske inte primärt riktar sig till indexklanen?
Vilka kunder vänder ni er till?
Digitala investerare på väg mot finansiellt oberoende, primärt personer med 1-10 miljoner i placerbart kapital.
Vad skiljer er gentemot andra aktörer?
Vår vision är att bygga världens bästa investeringsplattform. Det vill vi göra genom att erbjuda en unik användarupplevelse som är skräddarsydd för er som älskar att investera. Av oss som älskar aktier till er som älskar aktier, helt enkelt. Vårt mål är inte att växa så mycket det bara går, utan att hålla oss till kärnan och det vi kan. Kombinerar vi det med mer attraktiva priser, bättre service och mer kraftfulla tjänster än vad som erbjuds i marknaden idag så är vi övertygade om att vi kan differentiera och positionera oss som det självklara alternativet för den mest krävande målgruppen. Välkommen hem!