Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Det är inte så mycket matnyttigt kan jag hålla med om. Exempelvis förstår jag inte vilka finansiella instrument som är tänkta att finnas. Är det bara aktier eller tänker de sig även fonder, etf, certifikat, warranter m.m. Ska det gå att belåna? Vilka länder ska det gå att köpa aktier från? Ska det finnas fondrobotliknande stöd? Känns inte som de vill avslöja allt för mycket just nu.

1 gillning

Johanna Kull, vad bra då får vi behålla några breda fonder :clap::clap::clap: (kanske) ? !

1 gillning

Spännande, jag hoppas på att de har roligt prissättning på optioner och andra derivat. Behövs någon som vågar pressa de priserna gentemot Avanza och Nordnet

1 gillning

Man ska nog se Carnegies plattform som en kundanskaffningsportal år Carnegie privat bank.

När du kommer upp i 10 m sek så slussas du över till privat banken. M

1 gillning

Spännande teori. Då kan de använda lite dark patterns för att få folk att göra egna dåliga val så att folk känner sig misslyckade och ger över pengarna till private banking i ren desperation. :wink::ogre::fire:

2 gillningar

Känns exkluderande mot ett stort antal småsparare om man måste ha en viss “förmögenhet” för att få lova att “vara med” på Montrose…

Elitistiskt eller?

Var har du fått detta ifrån?

Pitchen just nu verkar att deras plattform skall erbjuda en bättre upplevelse.

När man inte kan konkurrera med pris, utbud, driftsäkerhet så får man peka på de mjuka värdena.

Ja det är exkluderande, än sen? :slight_smile:

1 gillning

Ja vad är syftet att skapa en miljonärsklubb? Låt alla vara med och spara istället. Förstår inte poängen att exkludera baserat på förmögenhet

Lönsammare. Då nästan alla avgifter är procentbaserade tjänar man lite på småkunder samtidigt som de kostar lika mkt i form av support

4 gillningar

Jag tycker du ska skriva en insändare till Aftonbladet.

4 gillningar

Fördelen med att sålla bort tiotusentals småkunder som bara kostar pengar är ju just det, att alla kunder inte är bra kunder.

5 gillningar

All dessa personal som dom har värvat från Avanza låter som dyra i drift. Så blir nog svårt för dem och sänka avgifterna under Avanza och Nordnet.

Freetrade lämnar Sverige innan dem knappt startat. Ser inte ljust ut. Vi verkar fast med Nordnet och Avanza.

Vad jag önskar från Montrose:

• Valutakonton på KF och ISK.

• Låg valutaväxlingsavgift, max 0.05%.

• Lågt courtage även för utlandet, max 0.05%.

• Fler marknader än Avanza och Nordnet, speciellt Japan.

• Automatisk 100% källskatt tillbaka på KF.

• Utlåning av aktierna på KF, 90% ersättning till mig, 10% till Montrose.

• Värdepappersbelåning upp till 15% med 1.99% ränta.

• Snabb site, inga fördröjningar när man klickar runt. Tänk, Super Mario, Excel, Omni, Flashback. Gör inte som Nordea, segare än sirap! DETTA ÄR SUPERVIKTIGT! Så många spel och siter som har misslyckats pga detta utan att ens ägarna har förstått. Användaren vill känna omedelbar respons. Lägg inte till massa lull lull, minimera och ta bort allt som slöar ner sidan.

• Bra exporteringsmöjligheter av kontotsinnehav med så många nyckeltal som möjligt och transaktionsdata till Excel.

• Aktielistor för alla marknader med all tillgängliga nyckeltal i bra överblick, konfigurerbara och sorteringsbara med Excel exportering.

8 gillningar

Skulle säga att Avanza/Nordnet är rätt bra och skapligt billiga (möjligtvis undantaget växling). Om en bank gör allt ovan behöver de nog sätta rätt högt minimumkapital för att tjäna pengar. Småkunder (<5M SEK) är knappast värt det

Av nyfikenhet, vart ska de tjäna pengar?

1 gillning

Utländska mäklare klarar av det.

Är ingen naturlag att svenskar ska betala högre fondavgifter, högre courtage, högre valutaväxling, etc etc

Bara kolla på årsredovisningen för Nordnet och Avanza hur mycket pengar dom drar in varje år i vinst. Det är vi kunder som betalar det. Det borde finnas möjlighet för en uppstickare och ta marknadsandelar. Men då måste man konkurera med pris, annars vad är då poängen och flytta från Nordnet och Avanza? Svårt och se att Montrose kan konkurera med så mycket mer än det för att göra det värt och flytta över.

Nu ser det väl inte ut som Montrose kommer att fokusera på kostnader, så vi är nog fast med Nordnet och Avanza.

Men den som lever får se! Vem vet man kanske blir positivt överaskad. Hoppet är det sista som överger! :slightly_smiling_face:

Avanza:
4.7 miljarder i omsättning
2 miljarder i vinst

Nordnet:
4.6 miljarder i omsättning
2.6 miljarder i vinst

Sinnesjukt! Tur man äger aktier i dem så man får tillbaka lite den vägen. Men där finns det pengar och hämta för en hungrig utmanare!

2 gillningar

SAVR kommer ju att vara en skaplig utmanare, här har du deras prislista

@Intothewild

Vad bra, dom hade jag missat, bra att det rör på sig! Vi behöver konkurrens!

Nordnet och Avanza har fastnat på identiska avgifter. Nu behöver vi röra oss nedåt. Pengar finns uppenbarligen i överflöd enligt årsredovisningarna.

Inget fel och göra vinst. Men det ska vara inom rimliga gränser.

1 gillning

@Intothewild Ja jag håller med, blir intressant o se hur dem kan leverera när dem släpper aktiehandeln!