Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

För utländska innehav behövs en KF istället för ISK så att bolaget kan driva in källskatten, har tyvärr inte sett någon uppstickare än som har haft det. Bara ISK. Ser tyvärr bara ISK på Savrs hemsida. Annars måste man själv hålla koll på det.

För att kunna erbjuda KF så behöver dom starta ett pensionsbolag, det drar nog en hel del kostnader och tid tyvärr. Så det brukar fallera på den biten. Sedan även arbetet med att driva in skatten också.

Hmmm vd:n postade detta på twitter i april ungeför, så det ser ju ut att inte va allt för långt bort, men som sagt, det kan ju ta tid @Intothewild

1 gillning

Frågan är om du någonsin blir nöjd? Det finns ju som du säger billigare mäklare inom EU som gärna tar emot dig som kund.

Men du vill ha kapitalförsäkring vilket kräver ett försäkringsbolag. Du vill att de tar på sig det administrativa att kräva tillbaka källskatt.

Du vill ha belåning med ränta långt under blancolån och bolån.

Du vill ha snabb och bra site. Antagligen snabb och bra support också.

Mycket på önskelistan helt enkelt. Priserna går säkerligen nedåt med tiden men givet att nästan alla använder Nordnet eller Avanza ändå så lär inget dramatiskt hända.

Montrose ska väl vara för dem med större portföljer, så kanske blir lite billigare om du kvalificerar.

Du ligger tungt i Avanza och Nordnet eller? :partying_face:

Nej jag blir inte nöjd och betala överpris för något som skulle gå och göra billigare och därigenom göra hela svenska sparkollektivet rikare! Sedan ränta på ränta på det…

Bara läsa boksluten som jag postade ovanför, där har du beviset på vilket överpris kunderna betalar.

Äger ingen av dem, förutom indirekt.

Det finns billigare än Avanza/Nordnet, men av någon anledning använder de flesta småspararna Avanza eller Nordnet. Jag tror den anledningen är att de helt enkelt är ganska bra och har ett konkurrenskraftigt erbjudande

Hur mycket kostar courtage och växlingsavgift hos Montrose?
Om de är billigare än Avanza jag skulle tänka att flytta.
Har en KF hos Avanza med utländska utdelningsaktier (Norden+USA) med kapital ca 1.2Mkr

Med tanke på att de inte lanserat publikt är dina frågor lite tidigt ställda…

1 gillning

Tack, någon kan skriva siffrorna här i tråden när de är publiceras

Jag hittar prislista på Montrose hemsida.

Jag som sparar mest i fonder, vad betyder Montrose prissättningsmodell som säger:

"0,10% Plattformsavgift fonder

All fondprovision går tillbaka till dig som kund."

Om någon här vet så förklara gärna.

Hämtad från Priser (montrose.io) 2024-09-26

5 gillningar

Vet du vad dom har för fond/ETF utbud?

“inga courtageklasser” skriver de.

Så vad är då Start, Plus och Premium – om inte courtageklasser? Som de tar betalt för att man ska få välja att tillhöra, om man inte automatiskt kvalificerar sig genom sin förmögenhet.

Eftersom courtageklasserna blir förmånligare ju högre avgift man betalar, eller större förmögenhet man har, finns det ingen anledning att byta till en lägre courtageklass vid mindre köp, vilket idag är nödvändigt på både Nordnet och Avanza. Rimlig modell enligt mig.

4 gillningar

Vet någon om de kommer erbjuda köp och sälj av optioner på deras plattform?

Om jag tolkar det rätt är det samma modell som t.ex. Savr använder. På “vanliga” banker går hälften av fondavgiften som provision till banken. Har du en fond med 2% (:scream:) i avgift går alltså 1% till banken och 1% till fondförvaltaren. Bankerna tjänar alltså mer pengar när du köper dyrare fonder. Hos Montrose är det istället samma avgift (0,1%) till dem för alla fonder. Så i exemplet med fonden som på andra plattformar kostar 2% skulle den kosta 1,1% (1+0,1) hos Montrose.

1 gillning

Har dom bolån? Nej? Ok, stannar på Avanza.

Tack - så uppfattade jag det också men ville bara se att jag inte var ensam om den tolkningen.

Jag vet inte vilket fondutbud Montrose erbjuder men detta känns högaktuellt för mig eftersom jag har rätt hög andel av mitt totala kapital i en aktivt förvaltad fond.

1 gillning

WOW!!!

mycket billigare courtage och växlingsavgift än Avanza.

De har också valutakonto.

Har de KF?

Jag tänker flytta men måste jag räkna vad skulle kosta at flytta KF aktieportfölj ca 2 milj kr. Det kommer ta tid att få kostnader tillbaka pga courtage skillmader. Måste betala courtage både för att sälja (på Avanza) och köpa (på Carnegie)

Grymt! Äntligen händer det något på svenska sparmarknaden. Mycket bra med 1kr minimum courtage för USA. Då kan man köpa fler aktier och sprida riskerna. Bra prisättning för aktier. Tydligt.

Ja KF ser jag inget om, dom utländska aktierna behöver vara på KF om man har bolån annars får man bara tillbaka 500:- per år som max på ISK kontot för källskatten.

EDIT:
Eller det står som finstilt att courtaget i bilden ovan bara gäller Norden. Lurigt. Vad ligger courtaget då på för andra marknader?

2 gillningar