Vart ser du det? Mums isåfall!
om de har inte KF de är inte seriösa alternativ till Avanza/Nordnet. KF för utländska utdelningsaktier är super viktigt för många kunder
En av deras grundande har skrivit på twitter
Jag lyssnade på början av Montorsepodden på Spotify tidigare idag. De nämnde att de väntar på tillstånd för att kunna erbjuda KF, så jag tolkade det som att det kommer inom en snar framtid.
bra! det skulle bli bra för konkurrens. Avanza kanske kommer också sänka deras hög valutaväxlingavgifter och courtage classes.
Mycket lovande start, hoppas den som blir insläppt först kan ge lite insight även vad gäller användarupplevelse och web vs app. Även om det inte är där jag har mest kapital finner jag mig själv ideligen gå tillbaka till Avanza för just detta.
Med denna avgiftsmodell kommer de nog ha bra chans oavsett så länge utbudet blir bra även vad gäller fonder och ETF:er.
Montrose delar sin prismodell → Nordnet 24 timmar senare
Avanza sover, tyvärr ![]()
Redan för flera månader sen. Valutakonto på kapitalförsäkring – det naturliga valet för dig som handlar utländska aktier | Aktuellt från Private Banking
Frågan till Avanza och Nordnet är: Varför bara private banking och pro kunder? Kostar det så mycket extra för dem och erbjuda det till alla kunderna när dom redan har IT lösningen på plats? Eller det kanske snarare är att det tar för mycket av vinsten som ni tjänar på valutaväxlingen? Greed is good.
Frågan till Montrose är: Ni vill på sikt bara ha kunder med ett kapital på minst 250,000kr. Alla börjar någonstans och spara. Så ni vill att era kunder börjar hos Avanza och Nordnet för att sedan flytta över till er när dom har fått tillräckligt med kapital? Känns inte smart. Är det inte bättre att kunderna börjar hos er direkt? Kostar verkligen support så mycket? Sedan på sikt kommer ni förlora kunderna som börjar hos Avanza och Nordnet och gillar deras plattformar och aldrig flyttar till er. En liten fisk blir ibland en stor fisk. Ibland till och med en stor barracuda. Känns korkat från er sida Montrose. Tillbaka till skrivbordet för er. Har inte ens funderat på det etiska som kommer ge er dålig PR. Är öppet mål för journalister.
Små kunder kostar lika mycket men ger mindre intäkter då nästan all intäkt är procentbaserad.
De har varit tydliga från början att deras nisch på marknaden är kunder med större portfölj och inte en bank för alla likt Avanza/Nordnet.
Finns plats för fler aktörer på marknaden.
Absolut tjänar de massa pengar på växling, som dessutom de flesta inte fattar att man betalar.
Då valutakonton endast erbjuds av Pareto och snart Montrose, två banker för folk med större portföljer så ser de ingen poäng med att erbjuda alla.
Sen är valutakonton mer komplext, vid belåning tex. Detta genererar mer supportmail…
Vad är det som är sjukt med att de har en marginal på 50%?
Finns ju många bolag som har det så. Även mitt bolag.
Min bild:
Lägre kostnad vid månadsspar, väsentligt lägre vid köp av utländska aktier (framförallt amerikanska), kommer säkert finnas en hel del trevliga analysverktyg för oss investeringsnördar. Ska bli intressant att se villkor för värdepapperskrediter.
Dock, courtaget är faktiskt dyrare vid handel av poster över 46k (Start) och 69k (Plus) än oligopolet. Dessutom är deras maxtaxa dubbelt så hög. För att marknadsföra sig som en platform för de med lite större portföljer är det anmärkningsvärt då prismodellen är mer gynnsam för sparare med mindre kapital. Men prismodellen känns transparant och jag har inga problem med att företag tjänar pengar men man måste se över sitt handelsmönster för att se om det är värt att flytta.
Jag kommer troligtvis ha mitt utländska innehav hos Montrose och mina svenska hos Levler. Men känns som det kan komma fler moves från aktörer närmaste tiden så det ska bli kul att följa.
Det är knappast unikt för nätmäklarna.
Min arbetsgivare (globalt konglomerat inom medicinteknik) har flertalet dotterbolag med bruttomarginaler kring 97% och netto 60-70%. I en bransch med fysiska produkter.
Absolut! Mitt inlägg var bara att visa att konkurensen mellan Nordnet och Avanza har slutat och fungera och att det finns pengar att hämta för en hungrig utmanare. Och nu kommer Montrose! Bra för oss! ![]()
Ditt medtech bolag säljer säkert en helt unik produkt som ni är ensamma om? Då kan man ta vilket pris som helst som kunderna är bereda och betala. Men Nordnet och Avanza säljer en helt identisk produkt och har hamnat på identiska avgifter.
Så jag tycker det är mycket positivt att Montrose öppnar!
Yes, men fortfarande skyhög courtage hos Avanza. De måste matcha SAVR och Carnegie och ta bort courtage classer
Ville bara tillfoga att också DeGiro har valutakonto (och några ska också ha det hos Nordea).
Degiro erbjuder väl inte ISK längre?
Avanza/Nordnet har haft valutakonton på vanlig depå sen tidernas begynnelse
Nja, det går inte att nyöppna, men vi som tidigare har skaffat ISK hos Degiro kan fortfarande använda våra valutakonton.