Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Förklarades bra av ”Investeraren” i 1h4m från denna intervju https://www.youtube.com/live/cxxosNVWAZ4?si=90isURGX_4uuQVJd

Om en fond kostar 1% på Avanza/Nordnet, är det ofta så att Avanza/Nordnet får hälften dvs 0.5%. Dessa 0.5% ger Mentrose tillbaka till kunden (precis som t.ex. SAVR gör), men samtidigt vill Mentrose ha 0.1%. Så din slutavgift blir 0.6%.

Så min egen tolkning att om man gillar billiga indexfonder kommer Mentrose vara DYRT eftersom de alltid lägger på 0.10%

3 gillningar

Precis så. Billiga fonder brukar också ge betydligt mindre kickback. Så det är troligare att tex LF Global som kostar 0,20% ger kickback på säg 0,05%, då skulle det bli 0,15% + 0,10% = 0,25% på Montrose

Fast de lägger inte på 0,10%/år på de börshandlade fonderna, vilka ändå är de billigaste.

1 gillning

Lysa tar 0,24% i avgift och Montrose tar 0,10%. Det är inte samma plattformsmodell men kanske går att jämföra till viss del i och med att Montrose säger sig erbjuda rekommendationer, riktkurser med mera.

Jag tänker själv att om jag vill handla med aktier och fonder, framförallt om priset varierar, så är Montrose som det ser ut nu den mest prisvärda plattformen för mig. Om man istället vill ligga lång i en billig och bred indexfond och aldrig trycker på säljknappen kanske ett VP konto hos någon storbank är den billigaste modellen.

Jag själv ogillar Avanza och Nordnets courtagemodell med olika prisklasser eftersom det inte passar in i mitt köpmönster. Ibland har jag köpt aktier för en billig penning, och sen har jag tänkt byta en indexfond, men det går inte att göra med det courtage som är bäst för mig under samma månad eftersom jag är låst till den courtageklass jag nyss använt. Det leder till nån form av planering av mina köp och sälj som inte är baserat på vad jag själv anser är bäst utan på hur plattformen fungerar. Det vore väldigt skönt att slippa.

När jag räknat på det så verkar den totala transaktionsavgiften för Montrose vara billigare än Avanza/Nordnet. Framförallt om man handlar i utländska aktier där det tillkommer en växlingsavgift.

Att dessutom fondprovisionen går tillbaka till mig som kund är väl en väldigt stor fördel. Jag har varit aktiv på SAVR tidigare och det var väldigt prisvärt för fonder med högre avgift. Det kan ju skilja 20-40% ungefär.

De har väl sagt att de ska erbjuda handel på många fler börser än vad som finns på Avanza/Nordnet. Det är en stor bonus för oss som investerare. Att de dessutom ska ha med en screener och historisk data gör att det låter lite som att man skulle slippa prenumerera på börsdata, om man är lagd åt det hållet (vilket jag själv är).

Det är inget jag hörde på länkade intervjun med “Investeraren”.

Och deras egna hemsida säger:

Fondavgifter i världsklass

Montrose revolutionerar fondmarknaden med en platt plattformsavgift på 0,1% på alla fonder. Alla fondprovisioner går tillbaka till dig som kund. Det här innebär att de flesta fonder har upp till halva avgiften jämfört med andra banker och nätmäklare.

image

2 gillningar

0,10% Valutaväxling**
** 0,3% i valutaväxling på utländska fonder under betaperioden pga temporära tekniska begränsningar.

Låter inte så billigt.

Nej, hyfsat billigt blir det först med Premium, och det under antagandet att courtaget inte kommer bli allt för högt. Jag jämför då med Avanza, där det kostar runt 0,6% att köpa och sedan sälja exempelvis WEBN, vilket motsvarar 8–9 årsavgifter.

1 gillning

Testade lite snabbt deras Android app nu. Har inte satt in några pengar så bara gick igenom den lite snabbt.

• Inga valutakonton än.

• Ingen KF än.

• Ingen desktop version än.

• Appen var ganska responsive FÖRUTOM under “hitta” fliken. Där laggar det rejält när man scrollar upp och ner. Har en Samsung A55.

Första intrycket är att jag inte gillar och köpa aktier i en app. Får vänta på desktop versionen innan det går att utvärdera användarupplevelsen.

EDIT:
Gillar den grafiska visningen av nyckeltal under en aktie. Väldigt lång historik! Tex för Apple AAPL går den tillbaka till tex år 1980… Wow. Även framtida nyckeltal prognotiserade finns med grafiken. Väldigt tydligt och bra. Går även och lägga till vilket nyckeltal som helst som sin egen grafik. Dock laggar det rejält för mig när man scrollar sidledes. Det förstör det hela.

EDIT2:
Appen klår SAVRs app med råge. Så det är positivt. Bara dom fixar laggen. Det är för mig prio 1.

1 gillning

Då kan det ju vara bra att veta att du inte betalar courtage för fondköp. Om du inte avser ETF:er.

Tack för uppdateringen, hade missat att DeGiro slutat erbjuda ISK.

1 gillning

Jag vet inte om jag missförstår dig när du skriver “under samma månad”.

Avanza: Vilken courtageklass har jag och hur kan jag byta den?

Du kan byta en gång per dag och ditt byte sker direkt.
Om du har fått ett avslut tidigare under dagen så genomförs bytet inom 1-2 arbetsdagar, du kommer få ett meddelande när det är klart.

Nordnet: Hur byter jag courtage?

Du kan byta courtageklass en gång per dag och du kan endast ha en courtageklass som gäller för alla dina konton.

Men jag avskyr också courtageklasser, bland annat eftersom de gäller för alla konton. Montroses upplägg verkar i princip bättre, men de höga minimicourtagen är lite avskräckande.

En lite oväntad effekt av Avanzas “Om du har fått ett avslut tidigare under dagen så genomförs bytet inom 1-2 arbetsdagar” tycks vara att om man plötsligt råkar ha fått courtagefri tilldelning i en IPO blir möjligheten till courtageklassbyte ändå låst i någon eller ett par dagar. Grymt irriterande! (Om de inte har ändrat på detta på senare tid.)

Jaha, Nordnet tillåter alltså byten med ett dygns intervall nu? Det var nåt år sen jag höll på med aktier så jag har inte hållit mig uppdaterad. Tack för påtalandet, jag använder Nordnet nu så kan vara bra att känna till!

När du säger höga minimicourtage, det är inte 1kr i norden och usa du menar då?

Jag köper mest ETF:er, men tack för påtalandet! :slight_smile:

Nej, tänker på ETF:er i Tyskland, med 19 kr i minimicourtage (om jag tolkar prislistan rätt). Nordnets minimicourtage för dessa är 9 kr.

1 gillning

Håller med dig, har inte tillgång till appen än, men tänker att en desktop version passar mycket bättre för att köpa/sälja och göra analyser. Att kolla befintliga innehav känns ju viktigt i mobilen. Hörde på poddavsnittet att de tänkte släppa desktop versionen närmare lanseringen i december. De arbetar ju även på att få med kf och även företagskonto.

Stort tack för att du delar med dig av användarupplevelse, jag är grymt nyfiken på att få tillgång själv! :smiley:

Ahaa, Ja det är ju mycket bättre på Nordnet i så fall. Verkar som att man måste köpa fonder för runt 15000 kr för att Montrose ska bli billigare, om jag förstår det rätt. Det är i alla fall där den rekommenderade gränsen för byte till Nordnets “Liten” dras. Känns ändå sjukt nice att slippa bry sig om courtage-klasser som sagt.

Personligen gör 9 kr varken till eller från i och med att jag inte byter särskilt många ETF:er åt gången, men många bäckar små…

Jag har också varit kraftigt irriterad över courtage-klasserna. Speciellt illa är det om man kör med fast courtage 99 kr och lägger ut en order i orderboken. Det har hänt för mig att någon har köpt 3 st aktier av mig och sedan har jag inte fått fler avslut eftersom priset har glidit ifrån. Då blir det 33 kr i courtage per aktie!

Man kan i det läget inte heller ändra pris på ordern för att låta hela ordern gå till avslut för då blir det nytt courtage.

Som följd av detta kan man helt enkelt inte lägga ut order i orderboken om man har fast courtage, man tvingas ta direktavslut med fill or kill.

6 gillningar

ögnade nyss igenom en artikel om hur Alexander Boman kallades hem från en semester i södra Afrika för att han var superduperviktig att ha med, rent fysiskt, i rummer när Carnegies styrelse skulle snacka ihop sig om Montrose.

Man blir ju supersugen på att vara med och betala för Cessnor som hämtar upp anställda i tredje världen. Så digitala verkar de inte vara om de inte klarar att rigga upp en videolänk för grabbhalvan.

– När jag var iväg ringde de om ett styrelsemöte i Carnegie. Det slutade med att jag blev upplockad på en grusväg i södra Afrika i en liten Cessna. Ett dygn senare var jag i Carnegies styrelserum här på Regeringsgatan och vi kom överens om Montrose-satsningen, säger Alexander Boman till Insikt.

11 gillningar

Men han måste ju känna sig jätte jätte jätteviktig…

Helt sjukt beteende, vore intressant att veta vad motivationen för det är. Skryta på fester?

1 gillning