Jag har sedan innan värdepapperskredit på Nordnet.
Men jag tänkte att jag ville kolla vilka aktörer som finns och ta hjälp av RT forumet för att få till någon hyfsad jämförelse.
För den som bara vill se jämförelsen, gå till andra bilden. OBS! Pareto och DEGIRO fungerar inte som Avanza och Nordnet!!!
Än så länge har jag letat fram dessa aktörerna som erbjuder belåning på fonder / ETF:er
Notera att Pareto och Degiro har annat upplägg än Avanza / Nordnet.
För Pareto har jag inkludera fondhandels avgiften i kostnaden i den första tabellen.
Jag har försökt ta fram den minsta möjliga kostnaden för varje hävstångsnivå. Avanza och Nordnet erbjuder samma fonder så där skiljer bara lite på avgiften.
Pareto har andra fonder som ni kan se här under.
Först en snabb överblick av aktörer jag kollat på.
Om jag nu kommer ihåg rätt från vad jag läste så är man tvungen att ha ett depåkonto om man handlar med fonder (men man kan köpa på sitt ISK). Kostnaden för depåkonto är 150kr / månad.
Vet du vilka globala / svenska indexfonder som finns tillgängliga?
Eller annars breda fonder med låg avgift?
Är helt enkelt ute efter vilka alternativ man har för att investera brett och billigt på pareto?
ETF:er borde väl fungera det också så länge det inte tillkommer någon annan avgift.
Gällande ETF är det bara de på nordiska börserna om du inte betalar extra för en handelslösning för Europeiska börser. USA finns men då vara man vara klassad som proffesionell enligt Mifid.
Angående frågan om 30% skatt på ISK på Degiro.
Skatten på ISK styrs ju utav lagen så det borde vara samma på alla aktörer.
Det är antagligen någon otydlig formulering som lurat dig eftersom skatten på ISK ju faktiskt är 30%. Det som skiljer ISK från andra kapitalplaceringar är inte hur hög skatt på inkomsten man betalar utan hur hög inkomst man anser sig ha. På andra kapitalplaceringar skattar man 30% av den faktiska vinsten medan på ISK skattar man 30% av en schablonberäknad inkomst som enbart baseras på hur stort kapital man har.
Det är något med att de inte är baserade i Sverige som gör det problematiskt tror jag. Har för mig att utdelningar från svenska bolag beskattas trots att det inte ska beskattas. Dock borde det vara ett icke-problem om man håller icke-utdelande fonder eller fonder som inte är registrerade i Sverige
La till några länkar till prislistor och länkar till de fonder som omnämns
Precis som @anon37008194 skriver. Det är något med att utdelning beskattas med 30%.
Sedan verkar det också vara så att man inte kan öppna ISK som ny kund längre.
Men kan inte få det bekräftat från deras hemsida.
Kan inte se att de erbjuder ISK men inte heller att de säger att de inte gör det.
Ursäkta om detta är en dum fråga. Jag har sökt på Avanzas sida men inte fått svar.
Avanza (m.fl) har olika räntesats beroende på hur belånad du där.
Låt säga att du får erbjudandet att låna 100 kr på räntenivå 1 och 200 kr på räntenivå 2.
Du lånar 100 kr. Nästa dag sjunker värdet av din portfölj. Ändras då också fönstret för din räntenivå så att du hamnar på nivå 2 med dina 100 lånade kronor?
Hur ofta sker i så fall omräkningen? Dagligen? En gång om året?
Om en aktör omräknar dagligen medan en annan omräknar en gång om året så är ju det sistnämnda tryggare för småspararen.
Avanza och Nordnet gör det i realtid. Men är ganska säker på att de först registrerar det efter att marknaden stänger. Så det är inte på pappret någon fördel mellan att ha den ena jämfört med den andra.
Det är också bra att veta att om man går över gränsen på en nivå så kommer hela beloppet att räknas på den nya räntan (ditt sparande går över i en högre risk för banken).
Det vill säga att om du har 100kr och lånar 10kr sedan sjunker börsen 0.0001% så hamnar hela ditt belopp om 10kr på den nya räntenivån.
Jag vet inte hur ny du är när det kommer till belåning.
Men ett varningens finger är att det går utför mycket snabbare än man tror. Du kommer även betala ISK skatt på det investerade lånade beloppet.
Man om man är villig att testa så tror jag att Avanzas nivå 1 med 10% belåning är ett bra ställe att börja och bara belåna indexfonder. Då kommer du också se hur det fungerar i praktiken.
Du kan också handla med optioner för att öka hävstången istället för att låna pengar. Din portfölj kan bli negativ med bara belåning, men det går att undvika det genom att köpa köpoptioner istället.
Om du väljer att bara använda belåning till hävstången, jag rekommenderar att du köper säljoptioner för att skydda dig mot extrema nedgångar. Ett 1 årig 20% out of the money säljoption på OMXS30 kostar dig bara 1% av indexet. Om du vill betala mer än 4% för belåning, det är ett mycket attraktivt försäkring att skaffa.
En annan aspekt på Degiro är att du kan låna i EUR, USD och GBP utan något extra krångel. Om du har slagit av den automatiska valutaväxlingen blir det så av bara farten. Det kan eventuellt kännas logiskt att exempelvis belåna sin amerikanska aktieportfölj i USD.
Såväl Avanza som Nordnet blockerar valutakonton på ISK, så där finns inte den möjligheten.
Jag har varit ISK-kund hos Degiro ett antal år nu, men tyvärr har kundupplevelsen blir märkbart sämre sedan de slogs ihop med tyska Flatex. Nu får jag magknip varje gång de presenterar en “förbättring”. Jag brukar liknade det vid vad jag tänker mig skulle hända om Swedbank köpte upp Avanza och sätter igång och “förbättrar”.